Bukefalos 28 år!

Förstoppning

Minnie

Trådstartare
Min ena kattunge har fått förstoppning. Inte helt men han får kämpa som 17 för att få ur sig något o oftast fastnar det halvvägs ut. Detta gör såklart fruktansvärt ont på den lilla stackaren. Har försökt med paraffinolja men det verkar inte hjälpa så imorgon blir det veterinären. Jag undrar bara vad gör vet åt detta problem? Kattungen är i övrigt pigg o glad o äter som vanligt.
 
Sv: Förstoppning

hur gammal är den? äter den tex blötmat eller vad äter den i vanliga fall? dricker kattungen lite eller bra?

testat? linfröolja som du kan göra hemma, loppfrö på maten, vattenfontän eller fler vattenskålar...
 
Sv: Förstoppning

Han är ca 9 veckor enligt vet. Han o brorsan är räddade från en höskulle. Dom äter Royal Canin som jag vart rekomenderad i affären. Den låter jag ligga i blöt ca 20 min o blandar den sen med mjau blötmat för kattungar. Han dricker kanske dåligt för jag ser inte så ofta att varken han eller den andra dricker. Tycker så synd om honom. Ska testa med linfrö.
 
Sv: Förstoppning

Messmör hjälper ganska bra. En tesked morgon och kväll borde vara tillräckligt.
Men det är nog bäst att gå till veterinären först som du är inne på.
 
Sv: Förstoppning

Jag skulle rekommendera att prova blöt mat ett tag. Många katter får hård avföring av torrfoder, speciellt små katter. Det bästa är ju förstås rått kött, och då blir magen raskt bra, det tar nån vecka. Sen kan du gå till blötmat. Och senare till torrfoder. Katter är ju ändå köttätare, så jag ger mycket kött till mina katter.
 
Sv: Förstoppning

Vad för slags kött ska jag ge dom? Den andra katten är ganska lös i magen. Ska jag ge dom olika mat? Lilla Lasse verkade ha blivit bättre, han vart tom lös i magen så det blev inget veterinärbesök. Trodde att det var bra för denna gång men idag var han ganska hård igen. Jag får ju hjälpa honom att ta bort bajset som hänger utanför o det känns inte speciellt hårt så jag tycker inte det borde vara några problem för honom att få ut det. Kan det vara något annat fel på honom?

Han är också ganska tunn över ryggen o revbenen för att sen bli ganska tjock runt magen. Äter som en liten häst gör han iaf. Jag hoppas han ska växa till sig snart. Har ju inte haft dom så länge.
 
Sv: Förstoppning

Han är också ganska tunn över ryggen o revbenen för att sen bli ganska tjock runt magen. Äter som en liten häst gör han iaf. Jag hoppas han ska växa till sig snart. Har ju inte haft dom så länge.

Har du kollat om katterna bär mask, tänkte att han var mager men ändå hade en stor mage...köp kollamasken på apoteket...
 
Sv: Förstoppning

Han är avmaskad för 2:a gången idag. Kan mycket väl vara så att han har mask fast jag har inte sett något iaf.
 
Sv: Förstoppning

Du kan ge dom vilket kött som helst, bara det är rått. Min vildkatt hade lös mage och problem jättelänge tills jag bytte till rått kött. Då tog det en vecka sen var Knubbe Kram bra i magen igen! :) Jag har skrivit mera om BARF och kattproblem på min blogg, t.ex. att katter måste få hjärta, annars blir de blinda i långa loppet. Du kan läsa vad jag ger mina katter på bloggen. Så slipper jag skriva ett långt svar i varje inlägg.

Köttfärs kan vara bra. Dock sägs att affärerna tar köttet med sista förbrukningsdag och maler det. Mao, köttfärs är det sämsta köttet. Man ska alltid köpa en bit och be dem mala det. Samma med fiskfile. När fisken är gammal, så görs file av den. Samma med grytbitar, dvs utgånget kött. Hela stora bitar är bäst kvalitet.
 
Sv: Förstoppning

Jag har skrivit mera om BARF och kattproblem på min blogg, t.ex. att katter måste få hjärta, annars blir de blinda i långa loppet. (hoppas du driver med oss !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har haft katter hela mitt liv och har aldrig haft en blind katt! den äldsta blev 19 år , hörde lite illa men såg bra ! Hon fick ALDRIG hjärta !!

Vilka källor har du till detta påstående egentligen ?????


Tesora
 
Sv: Förstoppning

Jag har skrivit mera om BARF och kattproblem på min blogg, t.ex. att katter måste få hjärta, annars blir de blinda i långa loppet. (hoppas du driver med oss !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har haft katter hela mitt liv och har aldrig haft en blind katt! den äldsta blev 19 år , hörde lite illa men såg bra ! Hon fick ALDRIG hjärta !!

Vilka källor har du till detta påstående egentligen ?????


Tesora

Hjärta innehåller taurin, ett livsviktigt ämne som katten behöver. Taurin är en svavelinnehållande beta-aminosyra; men den är essentiell för syn, kardiovaskulär muskelfunktion och normal funktion hos nerv-, reproduktions- och för immunsystemet.

"Taurinbrist orsakar dilaterad kardiomyopati, retinal degeneration samt reproduktionsstörningar (missfall, deformerade kattungar)"
 
Sv: Förstoppning

Jag har skrivit mera om BARF och kattproblem på min blogg, t.ex. att katter måste få hjärta, annars blir de blinda i långa loppet. (hoppas du driver med oss !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har haft katter hela mitt liv och har aldrig haft en blind katt! den äldsta blev 19 år , hörde lite illa men såg bra ! Hon fick ALDRIG hjärta !!

Vilka källor har du till detta påstående egentligen ?????


Tesora

Alltså jag tror kebabbert menade att katterna blir blinda om de BARF:as utan att få hjärta eftersom att de behöver taurin också, torrfoder och blötmat är ju taurin-tillsatta så då behövs inget hjärta.
 
Sv: Förstoppning

Alltså jag tror kebabbert menade att katterna blir blinda om de BARF:as utan att få hjärta eftersom att de behöver taurin också, torrfoder och blötmat är ju taurin-tillsatta så då behövs inget hjärta.
Ursäkta att jag var otydlig, men det är precis detta jag menar. Det är farligt att endast ge muskelkött till ett rovdjur. De behöver allsidig kost och vitaminer, etc som endast finns i inälvor. Speciellt behöver katter mycket taurin, som finns i hjärta.

Jag tror inte på att ge endast samma foder hela tiden. Jag brukar varva. Lite kyckling, lite hjärta, lite kött, lite burkmat - men aldrig torrfoder eftersom det innehåller spannmål vilket är skadligt.
 
Sv: Förstoppning

Det är farligt att endast ge muskelkött till ett rovdjur.

Jag tror inte på att ge endast samma foder hela tiden. Jag brukar varva. Lite kyckling, lite hjärta, lite kött, lite burkmat

Du är medveten om att hjärtat är en muskel och att taurin finns i allt muskelkött (även om mängden kanske är något hörge i just hjärtköttet) och även i fisk och skaldjur vad jag har läst, så att påstå så tvärsäkert som du gör att katter blir blinda av att inte få äta hjärta är enligt mig helt galet.
 
Sv: Förstoppning

Du är medveten om att hjärtat är en muskel och att taurin finns i allt muskelkött (även om mängden kanske är något hörge i just hjärtköttet) och även i fisk och skaldjur vad jag har läst, så att påstå så tvärsäkert som du gör att katter blir blinda av att inte få äta hjärta är enligt mig helt galet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine#In_animal_nutrition

Katter behöver mera taurin än t.ex. hundar. Som sagt, om man ska ge BARF så bör man läsa på. Inte bara muskelkött, utan även inälvor.
 
Sv: Förstoppning

Ja, men du påstår tämligen tvärsäkert att katterna blir blinda om de inte får just hjärta och jag menar att du har fel eftersom de faktiskt får i sig taurin från andra källor än just hjärtmuskeln också!
 
Senast ändrad:
Sv: Förstoppning

Jovisst finns det taurin i annat än hjärta också, men inte i lika hög grad. Jag kommer inte ihåg var jag läst att katter kräver hjärta. Jag postar det här om jag hittar länken igen.

Poängen varför jag påstår något så uppseendeväckande, och varför jag kommer att fortsätta det, är för att jag vill få folk att haja till. Att uppmärksamma att det är viktigt att vara påläst när man laborerar med kattens kost. Om jag skriver att "taurin kan vara viktigt" så kommer folk inte reagera och tro att det räcker att bara ge muskelkött. Det kanske räcker med bara muskelkött, men jag vill få folk att studsa till och inse att de måste läsa på innan de experimenterar med kattens kost.

Här har vi en studie som visar att en katt dog pga taurinbrist trots att den åt hel malen kanin, inklusive inälvor. Mao kan en katt råka ut för taurinbrist trots att den äter muskelkött och inälvor. Kaninen var fryst och det spekuleras i om frysningen förstört Taurinet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_feeding#Nutritional_balance


Kontentan, dit jag vill komma, är att man måste läsa på och vara försiktig om man ska ge katten BARF. Man ska inte tro att det räcker att bara ge muskelkött och allt är bra. Kanske räcker det med endast muskelkött, men jag tänker inte riskera något genom att säga så till folk. Istället vill jag få dem att läsa på själva. Därför tänker jag inte upphöra att säga att katten måste få allsidig kost: muskelkött och inälvor. Vill inte riskera något.
 
Sv: Förstoppning

Fast det du skrev var:

katter måste få hjärta, annars blir de blinda i långa loppet

Vilket är ett tvärsäkert påstående från din sida och det är ju inte så..

Nedan tolkar jag som att du medvetet far med osanning/grov överdrift = din trovärdighet blir inte speciellt hög i fråga om annat heller. Blir som för pojken som ropade varg lite för ofta..

Poängen varför jag påstår något så uppseendeväckande, och varför jag kommer att fortsätta det, är för att jag vill få folk att haja till.
 
Sv: Förstoppning

Låt mig säga det igen: jag har läst det någonstans. Ok?

Om du tolkar det som att jag ljuger, så får du anse det. Men jag hittar inte på. Jag HAR läst det och återger nu fakta i detta inlägg. Är det verkligen lögn, det?

Jag har även länkat till en forskarstudie att Taurinbrist kan katter få även om du äter muskelkött och inälvor. Följaktligen kan katter få taurinbrist även om de bara äter muskelkött. Om du påstår annat, så får du gärna peka ut felen i forskningen. Maila forskarna och påpeka att de har fel, så kan du bidra till forskningen.

Å andra sidan, hur vet du att taurinhalten som finns i endast muskelkött räcker till? Har du forskningsresultat som stödjer ditt påstående? Om du inte har det, då är det faktiskt du som ljuger. Isåfall, hur kan du anklaga mig för lögn, när du själv vet varken ut eller in?

Jag påstår en sak, jag har läst det tidigare. Du påstår motsatsen, att jag ljuger - men kan du bevisa att jag ljuger? Eller hittar du på?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Pilot
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 458
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp