Bukefalos 28 år!

Förtal och smutskastning av företag

H

hannibal

Jag undrar vad som egentligen gäller i samband med smutskastning och förtal av företag. Ett exempel är att någon säger att ett företag är skit. Om detta företag har t.ex. 5 representanter i Sverige, är det då ok att säga att företaget är skit, så länge man inte skriver ut namnet på just den av dem 5 som avses? I flera trådar tillåts detta och jag skulle vilja ha ett klargörande.

Beror det på hur stort företaget är om det får smutskastas? Är det isf ok att ljuga om ett stort företag?
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Det skulle jag oxå gärna vilja ha svar på då det uppkommit flertalet inlägg som varit direkt smutskastning utan tvekan! :devil:
Det kanske har å göra med om man känner moderatorn eller om h*n har samma åsikter i frågan så h* n inte kan skilja på sina privata åsikter och på de regler som faktiskt gäller!:angel:
Jag vet att jag är ute på djupt vatten när jag går till motanfall mot en moderator men dom ska väl kunna svara för sig dom med...;)
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Har ni anmält med den röda triangeln då? moderatorn kanske inte sett det...
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Har ni anmält med den röda triangeln då? moderatorn kanske inte sett det...

Jag har anmält några inägg. Ett par ggr är inläggen kvar med hänsyftning att det inte står specifikt vem som menas. Detta är förvirrande och det är därför jag frågar vad som gäller.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Om ni anser att jag smutskastar och förtalar ett visst företag så är ni välkomna att säga det. Jag talar av egen erfarenhet och det måste man väl få göra?

Jag tycker det är synd att man inte får namnge företag så alla kan få reda på vilka företag som är seriösa och inte. Det finns så enormt mycket buffel och båg inom hästvärlden där det finns MASSOR med pengar att tjäna. Nä fram för mera öppen kritik av oseriösa företag.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Men det är väl inte bukes funktion? Att en person är besviken på ett företag och driver en personlig vendetta där varje tillfälle ges? Det är ju det man har ARN till.

Trodde det var därför det finns regler på forumet om att man inte ska smutskasta personer/företag.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Har ni anmält med den röda triangeln då? moderatorn kanske inte sett det...

Ja, jag har oxå anmält till moderatorn men utan framgång. Min sista anmäla gick igenom, men jag kan säga att jag var rätt bra "upprörd" då inlägget var direkt riktat till mig personligen. Det gick inte att missuppfattas...

Syftet med forumet är inte att en eller flera personer ska använda det för personlig vendetta mot specifika personer/företag.
Om nån har problem med ett företag så vänder sig den personen till ARN som gör en neatral bedömning.

Det hör inte hit till forumet!

Självklart kommer det alltid att finnas olika uppfattningar, om allt som finns mellan himmel o jord, o det kommer att ventileras här på forumet. Det är en fördel tycker jag att kunna gå ut här och jämföra div saker. Jag hoppas bara på att de "vendettor" som cirkulerar upphör så moderatorn inte drar åt svångremmen ännu mer...
Likaså hoppas jag moderatorn blir tydligare i vad som är tillåtet o inte i trådarna...

Det är i princip det jag vill veta här i denna tråden:angel:
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Jag tycker det är synd att man inte får namnge företag så alla kan få reda på vilka företag som är seriösa och inte. Det finns så enormt mycket buffel och båg inom hästvärlden där det finns MASSOR med pengar att tjäna. Nä fram för mera öppen kritik av oseriösa företag.

Om man följer vägens gång som vanlig konsument, finns det ju möjligheter för andra konsumenter att läsa om svarta listan te x. Företag som inte sköter sina åtaganden, det är ett mer riktigt forum för sådana saker.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Om man följer vägens gång som vanlig konsument, finns det ju möjligheter för andra konsumenter att läsa om svarta listan te x. Företag som inte sköter sina åtaganden, det är ett mer riktigt forum för sådana saker.

Men tyvärr kommer inte alla företag dit heller, för att det måste gå igenom ARN och dom avvisar många ärenden. Då står konsumenten där utan något och helt enkelt får bita i det sura äpplet.

Det enda som kan göras är att gå till domstol men handlardet om en 100 000 eller något så är det inte värt det, så allas om köper grejjer för under 100 000 får ta det som läropengar om inte ARN tar fallet.

Företag som hamnar på svarta listan står där bara ett tag, tyvärr. Så länge det hymlas om vilka företag som inte sköter sig, ju flera konsumenter blir lurade under resans gång. Det bästa vore att så få konsumenter som möjligt behöver bli lurade av oseriösa företag som möjligt. Eller?
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Men det är väl inte bukes funktion? Att en person är besviken på ett företag och driver en personlig vendetta där varje tillfälle ges? Det är ju det man har ARN till.

Trodde det var därför det finns regler på forumet om att man inte ska smutskasta personer/företag.

Grejjen är att det finns flera som ex har agg mot en skobutik i stockholm, som inte vet om varann.

ARN tar inte upp alla fall som kommer in, så enkelt är det.. Då hänvisas man till domstol och det blir svindyrt och handlar med saker som inte har något större värde kanske under 100 000 kr så kanske summan hamnar där att ta sig igenom en rättsprocess..

Men ett seriöst företag ska INTE behöva gå upp i tinget alls.. Den har nöjda kunder..

Det är skillnad att smutskasta och tala sanning.. Sanningen ska fram!! Sen är det upp till var och en att ta reda på vad den tycker om sakerna..

Bara för att Svea i stockholm inte tycker om skoaffären så behöver inte alla tycka illa om den, men om Svea berättar om den otrevliga affären som inte tar hand om reklamationer eller bryr sig om kunderna, så kanske omgivningen kanske tänker till och tycker saker om det med. Då har butiken två val, antingen ändra attityd och vinna tillbaka förtroendet eller bli av med kunderna..
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

.........................
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Vi måste läsa reglerna olika för jag tolkar det som att buke inte har funktionen att vara ett ställe där "sanningen ska fram" när det egentligen innebär att man snackar skit om personer eller företag man är förbannad på.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Nej det behöver inte bli dyrt, man kan ta det via tingsrätten och småmål. Antingen genom handling, och vill rätten veta mer kan man kallas för vidare förhör. Här gäller belopp under 100000 kr.

I varje fall kanske Bukefalos inte är rätt forum, det läsaren får presenterat är en ensidig version vilket naturligtvis alltid är till presentatörens fördel oavsett det är rätt eller fel.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Vi måste läsa reglerna olika för jag tolkar det som att buke inte har funktionen att vara ett ställe där "sanningen ska fram" när det egentligen innebär att man snackar skit om personer eller företag man är förbannad på.

Då är vi två... :angel:

Vad säger moderatorn?

Onöjda kunder är ARNs avdelning inte Buke! :mad:

Om ARN stöder kundens kritik så är det inte baras fritt fram utan nästintill deras skyldighet att för tex tidningenRidsport att trycka historien, men har ARN inte dömt företaget så FÅR dom inte låta det gå i tryck! ;)

Alla har vi olika uppfattningar om vad som är rätt/fel eller bra/dåligt o tur är väl det! Forumet är väl till för att ventilera för o nackdelar med div olika saker eller tjänster?

Det verkar vara högre krav på vad som räknas som reklam mm än på ev smutskastning här på forumet.. Känns ganska snedbelastat enligt min åsikt.. :o
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Men det är helt OK at säga att en viss sadel eller träns är bara skit, men inte en viss transport?

Buke ÄR ett diskussionsforum och diskuttera ska man göra och han alla samma åsikt så är det inte någon dirkussion..

Då kan ju hela utrustningsforumet läggas ner, för där jämförs vad är bra och inte.. Likaså foder där det jämförs vissa fodersorter..

Och det är bara att dom som har motsatt "bevis" säger sitt så får läsarna ställa sin egen diagnos, vad dom tycker..

Så fort ett visst märke tas upp så finns vissa anhängare som har med försäljningen av dessa märken här och hugger.

Men sånt är livet..

MEN tidningen ridsport kanske har av andra intressen lust att trycka vissa artikler pga konkurrenternas reaktion på just den varan. Men det är bättre att ta den med Ridsport.

En domstolsförhandling BLIR dyrt.. Advokat kostar 1200kr/timmen och man betalar alltid minst 20% plus självrisk, Om man förlorar åker man på samtliga kostnader för all advokat och domstolskostnader.. Så det lönar sig inte..

Och du vet.. Stora företag mot 1 människa.. Glöm det..:smirk:
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

Vi måste läsa reglerna olika för jag tolkar det som att buke inte har funktionen att vara ett ställe där "sanningen ska fram" när det egentligen innebär att man snackar skit om personer eller företag man är förbannad på.

Men VART snackas det skit?? EXEMPEL tack!!

Skitsnack är sånt som inte är sant och resten är fakta..
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

*Kl*
Nedan följer ett stycke ur reglerna.
"Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa."

Smutskastning av en enskild person är inte ok.
Att ha negativa åsikter om en produkt är ok.
Vad som är sant eller inte sant finns det inte möjlighet för varken mig eller moderatorerna att ha reda på. Jag utgår ifrån att de flesta inte litar på en enskild användares "hat" mot en produkt eller företag utan försöker skaffa sig egen kunskap.

Om man anser att en viss transport är dålig och man haft problem med den tycker jag nog att man kan skriva det, men man bör försöka hålla en god ton. Andra har sedan möjlighet att ha andra åsikter om tranporten i fråga.

När man väl pekat färdigt på produktens alla brister tyckar jag nog att man bör ge sig.
Om man skulle ta för vana att ständigt, varenda gång transporten nämns, lägga in samma långa klagovisa, tycker jag att man helt klart är fel ute.

Om man gör en dålig affär, blir lurad eller på annat sätt är missnöjd, anser jag att man snabbast möjligt bör försöka komma underfund med hur man skall gå vidare.
Kanske försöka förhandla fram något med motparten, med eller utan exempelvis juridisk hjälp eller kanske bara strunta i det för att man anser att det kommer kosta mer än det ger.
När man nått någon typ av avslut enligt ovanstående anser jag att man bör försöka lämna det hela bakom sig så fort som möjligt.

Man bör försöka se det som ett avslutat kapitel, detta hindrar en självklart inte från att försöka ta den lärdom det går från det inträffade.
 
Sv: Förtal och smutskastning av företag

*Kl*
Nedan följer ett stycke ur reglerna.
"Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa."

Smutskastning av en enskild person är inte ok.
Att ha negativa åsikter om en produkt är ok.
Vad som är sant eller inte sant finns det inte möjlighet för varken mig eller moderatorerna att ha reda på. Jag utgår ifrån att de flesta inte litar på en enskild användares "hat" mot en produkt eller företag utan försöker skaffa sig egen kunskap.

Om man anser att en viss transport är dålig och man haft problem med den tycker jag nog att man kan skriva det, men man bör försöka hålla en god ton. Andra har sedan möjlighet att ha andra åsikter om tranporten i fråga.

När man väl pekat färdigt på produktens alla brister tyckar jag nog att man bör ge sig.
Om man skulle ta för vana att ständigt, varenda gång transporten nämns, lägga in samma långa klagovisa, tycker jag att man helt klart är fel ute.


Om man gör en dålig affär, blir lurad eller på annat sätt är missnöjd, anser jag att man snabbast möjligt bör försöka komma underfund med hur man skall gå vidare.
Kanske försöka förhandla fram något med motparten, med eller utan exempelvis juridisk hjälp eller kanske bara strunta i det för att man anser att det kommer kosta mer än det ger.
När man nått någon typ av avslut enligt ovanstående anser jag att man bör försöka lämna det hela bakom sig så fort som möjligt.

Man bör försöka se det som ett avslutat kapitel, detta hindrar en självklart inte från att försöka ta den lärdom det går från det inträffade.


Där satt den!!! :D

Tydligare kan det väl inte bli? :angel:

Precis som Gunnar skrev så absolut ska alla åsikter få komma fram i en tråd angående ev märken el tjänster men att:

"Om man anser att en viss transport är dålig och man haft problem med den tycker jag nog att man kan skriva det, men man bör försöka hålla en god ton. Andra har sedan möjlighet att ha andra åsikter om tranporten i fråga.
När man väl pekat färdigt på produktens alla brister tyckar jag nog att man bör ge sig.
Om man skulle ta för vana att ständigt, varenda gång transporten nämns, lägga in samma långa klagovisa, tycker jag att man helt klart är fel ute".

Hoppas nu bara att moderatorn som ansvarar för berörd tråd kan hålla efter dessa som inte inser att deras inlägg är förbi.. :angel:

/MissMolly
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 946
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
62 171
Senast: Voeux
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 172
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 821
Senast: 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp