Förväntan inför aktivitet

Silver Girl

Trådstartare
Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och trevligt och jag ångrar inte att jag gjorde det.

Men tidigare kunde jag känna att det skulle bli kul långt innan, jag hade en positiv känsla flera dagar innan. Nu tänker jag ibland på vad jag kunde gjort i stället om jag inte hade denna aktiviteten inbokad. Denna känsla har jag haft sedan ett halvår. Jag har pga resa och sjukdom nu inte gjort aktiviteten på en månad och saknar det inte. Men samtidigt är det något jag gjort hela livet, till och från, och som det skulle kännas konstigt att helt sluta med. Jag har gjort några uppehåll genom åren men alltid börjat igen. Jag har nu väldigt bra förutsättningar och om jag gör uppehåll igen är det inte säkert att det går att få det på samma sätt igen.

Hjälp mig tänka! Sluta eller fortsätta?

(Jag har medvetet valt att inte tala om exakt vad det gäller för att kanske få lite andra kommentarer än jag skulle fått annars. Men det är ingen hemlighet så jag kanske skriver det längre längre fram i tråden.)
 
Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och trevligt och jag ångrar inte att jag gjorde det.

Men tidigare kunde jag känna att det skulle bli kul långt innan, jag hade en positiv känsla flera dagar innan. Nu tänker jag ibland på vad jag kunde gjort i stället om jag inte hade denna aktiviteten inbokad. Denna känsla har jag haft sedan ett halvår. Jag har pga resa och sjukdom nu inte gjort aktiviteten på en månad och saknar det inte. Men samtidigt är det något jag gjort hela livet, till och från, och som det skulle kännas konstigt att helt sluta med. Jag har gjort några uppehåll genom åren men alltid börjat igen. Jag har nu väldigt bra förutsättningar och om jag gör uppehåll igen är det inte säkert att det går att få det på samma sätt igen.

Hjälp mig tänka! Sluta eller fortsätta?

(Jag har medvetet valt att inte tala om exakt vad det gäller för att kanske få lite andra kommentarer än jag skulle fått annars. Men det är ingen hemlighet så jag kanske skriver det längre längre fram i tråden.)
Om den är bra för hälsan och jag mår bra efteråt har jag alltid fortsatt genom aktiviteter även under ned perioder. För det verkar alltid kunna gå lite i vågor och ibland innan man blir bättre så går det lite sämre och kan kännas lite motigt eller som att man inte är bra. Sedan kan man gå mot en topp igen :)

(tex om jag hade slutat rida när jag var 16 och det kändes lite motigt hade jag kanske inte ridit när jag var 20 och det var totalt toppen, eller nu, (nu kanske jag hade ridit, finns många återvändare men ändå). Och ridningen har absolut varit mer bra än dåligt för hälsan för mig.)

Men om jag behövt dra ned på aktiviteter pga andra aktiviteter som vill få uppmärksamhet eller så så får man ju prioritera.
 
Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och trevligt och jag ångrar inte att jag gjorde det.

Men tidigare kunde jag känna att det skulle bli kul långt innan, jag hade en positiv känsla flera dagar innan. Nu tänker jag ibland på vad jag kunde gjort i stället om jag inte hade denna aktiviteten inbokad. Denna känsla har jag haft sedan ett halvår. Jag har pga resa och sjukdom nu inte gjort aktiviteten på en månad och saknar det inte. Men samtidigt är det något jag gjort hela livet, till och från, och som det skulle kännas konstigt att helt sluta med. Jag har gjort några uppehåll genom åren men alltid börjat igen. Jag har nu väldigt bra förutsättningar och om jag gör uppehåll igen är det inte säkert att det går att få det på samma sätt igen.

Hjälp mig tänka! Sluta eller fortsätta?

(Jag har medvetet valt att inte tala om exakt vad det gäller för att kanske få lite andra kommentarer än jag skulle fått annars. Men det är ingen hemlighet så jag kanske skriver det längre längre fram i tråden.)
Sedan, ju mer man gör något och ju oftare man gör det desto roligare brukar det bli. Det är tex dubbelt så kul per pass att rida två gånger i veckan som en gång i veckan. :) och lite roligare ändå att rida 7 gånger i veckan. Men en gång i veckan får brygga över :) och om man gör någonting mer sällan så blir det motigare ett tag, för mig.

Det är btw likadant med friskispass, motigt om man inte gått på en månad. Ok att tvinga sig dit en gång i veckan, men med regelbundenhet blir det bättre och bättre! Och om man kör 2-3 gånger i veckan går det på rull och man känner sig lite rastlös om man inte går. (just nu är det 1-2 ggr i veckan för mig och lite motigt, men det är bra för hälsan.)
 
Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och trevligt och jag ångrar inte att jag gjorde det.

Men tidigare kunde jag känna att det skulle bli kul långt innan, jag hade en positiv känsla flera dagar innan. Nu tänker jag ibland på vad jag kunde gjort i stället om jag inte hade denna aktiviteten inbokad. Denna känsla har jag haft sedan ett halvår. Jag har pga resa och sjukdom nu inte gjort aktiviteten på en månad och saknar det inte. Men samtidigt är det något jag gjort hela livet, till och från, och som det skulle kännas konstigt att helt sluta med. Jag har gjort några uppehåll genom åren men alltid börjat igen. Jag har nu väldigt bra förutsättningar och om jag gör uppehåll igen är det inte säkert att det går att få det på samma sätt igen.

Hjälp mig tänka! Sluta eller fortsätta?

(Jag har medvetet valt att inte tala om exakt vad det gäller för att kanske få lite andra kommentarer än jag skulle fått annars. Men det är ingen hemlighet så jag kanske skriver det längre längre fram i tråden.)
Tror det är ganska vanligt att känna så faktiskt, flera jag känner är lite likadana. Ofta så vet man inte om ifall man saknar det fören man gör det.

Däremot om man gör det och inte känner något för det längre och det ger ingenting så absolut kan man avstå från aktiviteten.
 
Jag kände så för hästarna för ett gäng år sedan. Såg det mer som ett måste än något roligt. Pausade i ett år och kom tillbaka med nya krafter och inspiration.
Fritidsaktiviteter SKA vara kul. Visst, vissa gånger kanske man behöver pallra sig dit för att man vet att det blir roligt när man väl är där, men det finns gränser. När man pausar betyder det inte att man slutar för alltid. Kanske bra att pausa ett tag för att släppa alla krav och måsten?
 
Jag har också haft aktiviteter (och ärligt talat, några relationer) som jag inte är så pepp på när jag ska ta mig iväg, och det kan vara motigt. Det är nästan alltid roligt när jag väl är igång, och om det är något jag inte bara kan pausa och ta upp igen med lika bra förutsättningar fortsätter jag även de perioder det är motigt.

För min del tror jag att det handlar om generell trötthet. Det kan vara väldigt lockande att prioritera antingen att vara hemma eller något som triggar mer dopamin på förhand, men i längden vet jag att jag inte skulle vilja vara utan just de här sammanhangen/vännerna.

Är det något där man kan komma tillbaka på likvärdigt sätt efter en paus tycker jag dock att man ska ta den pausen.
 
Jag har också haft aktiviteter (och ärligt talat, några relationer) som jag inte är så pepp på när jag ska ta mig iväg, och det kan vara motigt. Det är nästan alltid roligt när jag väl är igång, och om det är något jag inte bara kan pausa och ta upp igen med lika bra förutsättningar fortsätter jag även de perioder det är motigt.

För min del tror jag att det handlar om generell trötthet. Det kan vara väldigt lockande att prioritera antingen att vara hemma eller något som triggar mer dopamin på förhand, men i längden vet jag att jag inte skulle vilja vara utan just de här sammanhangen/vännerna.

Är det något där man kan komma tillbaka på likvärdigt sätt efter en paus tycker jag dock att man ska ta den pausen.
Exakt, när man är trött är det supersvårt att ta sig iväg. Noterade precis att för mig just nu hjälpte det att ta sig iväg ett par extra gånger, tröttheten minskade snarare. (så länge det var fysiskt eller socialt)
 
Sluta.
Det ska inte kännas motigt, ibland är ju ok, men inte varje gång, och det ska kännas som att man saknar det när man inte gör det. Så tänker jag. När man inte känner så är det nog dags att sluta, åtminstone för ett tag och se hur det känns längre fram i livet.

Kanske är man redo att ersätta det med något annat i livet. En slags utveckling i sitt liv åt ett annat håll.
 
Så har jag det ofta. Innan så känns det ibland motigt. Innan man kommit iväg, bytt om eller vad som nu krävs. Väl där så har jag aldrig ångrat en sekund av det och tycker att det är kul. Så jag fortsätter. Väl medveten om att det emellanåt kommer att kännas lite motigt i starten.
 
Så har jag det ofta. Innan så känns det ibland motigt. Innan man kommit iväg, bytt om eller vad som nu krävs. Väl där så har jag aldrig ångrat en sekund av det och tycker att det är kul. Så jag fortsätter. Väl medveten om att det emellanåt kommer att kännas lite motigt i starten.

Samma här. Jag har en aktivitet jag utför en gång i veckan och i princip varje vecka hoppas jag få en ursäkt att ställa in. Samtidigt så nästan varje gång jag utför aktiviteten ifråga känner jag att det rentav är den bästa stunden på hela veckan. Känslomässigt kopplar min hjärna bara inte, men eftersom jag vet att det förhåller sig så här, så fortsätter jag. Det är en uppförsbacke att ta sig dit men så länge aktiviteten får mig lite att flyga i slutändan är det värt den där jäkla uppförsbacken innan.
 
@Silver Girl: Som flera andra säger kan jag ha lite lång startsträcka och känna att jag inte alls har lust men att när jag väl kommit igång med vad det nu är så är det jättekul och verkligen värt det.

Kan det vara så att du är/är på väg att bli utmattad en längre tid och att det därför inte känns roligt när det blir en till sak som ska utföras?

Eller så kan det ju vara att den här aktiviteten inte passar dig fullt ut längre och att det kanske är bäst att sluta med den eller iaf ta en paus :)
 
Tack för input!

Idag har jag varit iväg på aktiviteten som är att rida. Och trots att jag var trött både efter att ha sovit dåligt och kvarvarande trötthet efter förra veckans infektion var det faktiskt roligt. Även om det bara blev 30 min skrittrunda.

Jag rider en mycket lugn och orädd islandshäst. Viktbärande, vilket jag tyvärr behöver. Naturlig töltare, vilket gör att jag lätt kan rida honom utan att egentligen kunna gångartsridning. Han är min en dag i veckan och det finns inga krav på vad vi gör. Jag kan skritta en kort runda, ta en långtur eller rida på banan. Väldigt lite kringarbete, bara mocka en kärra i hagen och fylla en höpåse. Och jag har fått honom den vardagen i veckan som jag är ledig varannan vecka så jag kan rida ut en del även vintertid.
Denna kombinationen är nog inte helt lätt att hitta igen om jag skulle sluta.

Så nu fortsätter jag! Red idag förbi de stora syrenhäckarna som finns i närheten och ser fram emot när de blommar. Rida islandshäst på Öland är ju något många gör på semestern, så egentligen kan jag ju tänka att jag får lite semester varje vecka.
 
Tack för input!

Idag har jag varit iväg på aktiviteten som är att rida. Och trots att jag var trött både efter att ha sovit dåligt och kvarvarande trötthet efter förra veckans infektion var det faktiskt roligt. Även om det bara blev 30 min skrittrunda.

Jag rider en mycket lugn och orädd islandshäst. Viktbärande, vilket jag tyvärr behöver. Naturlig töltare, vilket gör att jag lätt kan rida honom utan att egentligen kunna gångartsridning. Han är min en dag i veckan och det finns inga krav på vad vi gör. Jag kan skritta en kort runda, ta en långtur eller rida på banan. Väldigt lite kringarbete, bara mocka en kärra i hagen och fylla en höpåse. Och jag har fått honom den vardagen i veckan som jag är ledig varannan vecka så jag kan rida ut en del även vintertid.
Denna kombinationen är nog inte helt lätt att hitta igen om jag skulle sluta.

Så nu fortsätter jag! Red idag förbi de stora syrenhäckarna som finns i närheten och ser fram emot när de blommar. Rida islandshäst på Öland är ju något många gör på semestern, så egentligen kan jag ju tänka att jag får lite semester varje vecka.


Du kan ju fundera på om det skulle finnas något som gör aktiviteten lite inspirerande och få en nytändning av det. Till exempel jobba från marken, lägga lite bommar i paddocken när du rider, ta några lektioner för tränare och lära dig lite mer hur man rider islandshäst om du inte kan gångartsridning. Eller vad du nu är intresserad och vad ägaren tillåter såklart men det låter på ditt inlägg som att det är rätt fritt. Ibland tycker jag att bara förändra litegrann kan ge mig en nytändning i en aktivitet.
 
I stort sett allt jag gör känns motigt innan jag gör det. Och det mesta jag gör är okej eller bättre än okej när jag väl gör det. Jag ser det som att det är sådan jag är till min läggning. Om jag slutade med allt som tar emot (och inte är ett måste, som att jobba eller diska), skulle jag ha ett väldigt tomt liv.
 
Du kan ju fundera på om det skulle finnas något som gör aktiviteten lite inspirerande och få en nytändning av det. Till exempel jobba från marken, lägga lite bommar i paddocken när du rider, ta några lektioner för tränare och lära dig lite mer hur man rider islandshäst om du inte kan gångartsridning. Eller vad du nu är intresserad och vad ägaren tillåter såklart men det låter på ditt inlägg som att det är rätt fritt. Ibland tycker jag att bara förändra litegrann kan ge mig en nytändning i en aktivitet.
Bommar får jag använda. Jag har tidigare funderat på att ta en lektion för ägaren just för att få lite tips vad jag kan göra på banan/ovalen. Just nu rider jag oftast igenom hans fyra gångarter i båda varven på ovalen, samt gör lite skrittövningar på ridbanan när jag inte kan rida ut. Jag vet inte vad han kan i dressyrväg och jag är ringrostig på det numera, så jag ger mig inte på det.
Ska nog fundera igen på en lektion.
 
Bommar får jag använda. Jag har tidigare funderat på att ta en lektion för ägaren just för att få lite tips vad jag kan göra på banan/ovalen. Just nu rider jag oftast igenom hans fyra gångarter i båda varven på ovalen, samt gör lite skrittövningar på ridbanan när jag inte kan rida ut. Jag vet inte vad han kan i dressyrväg och jag är ringrostig på det numera, så jag ger mig inte på det.
Ska nog fundera igen på en lektion.
Dressyr kan ju vara att göra volter, galoppökningar och halter och sådant, det kan ju ge lite piff i tillvaron. Tänker att jag när jag hade medishäst att rida tyckte det var mer inspirerande när jag la upp en plan innan och tänkte att det här ska jag öva på idag. Om det sedan inte blev så så var det ju så och det var bra, tex jag tänkte öva på ökningar och volter men fastnade på ökningarna eller volterna bara.

Men grejen är att rida på bana utan plan lätt kunde bli lite hm planlöst. Det var lättare när ägaren gav direktiv.
 
Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och trevligt och jag ångrar inte att jag gjorde det.

Men tidigare kunde jag känna att det skulle bli kul långt innan, jag hade en positiv känsla flera dagar innan. Nu tänker jag ibland på vad jag kunde gjort i stället om jag inte hade denna aktiviteten inbokad. Denna känsla har jag haft sedan ett halvår. Jag har pga resa och sjukdom nu inte gjort aktiviteten på en månad och saknar det inte. Men samtidigt är det något jag gjort hela livet, till och från, och som det skulle kännas konstigt att helt sluta med. Jag har gjort några uppehåll genom åren men alltid börjat igen. Jag har nu väldigt bra förutsättningar och om jag gör uppehåll igen är det inte säkert att det går att få det på samma sätt igen.

Hjälp mig tänka! Sluta eller fortsätta?

(Jag har medvetet valt att inte tala om exakt vad det gäller för att kanske få lite andra kommentarer än jag skulle fått annars. Men det är ingen hemlighet så jag kanske skriver det längre längre fram i tråden.)
Så känner jag inför dom flesta aktiviteter till och från.
För mig går det där i vågor men sålänge jag tycker det är kul när jag väl kommer iväg och gör aktiviteten så fortsätter jag annars tar jag en paus :)
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 052
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 877
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp