Status
Stängd för vidare inlägg.
Tröttnade på värmen i söndags så lillkillen fick sitt första bad. Skötte sig fint men att bli sköljd bakom öronen var lite jobbigt. Efteråt var han glad och mycket spring och hopp i benen. Farbröderna var dock tråkiga som ville äta höt trots att fjord blev tacklad, biten och stegrad mot :rofl:

Försökte mäta min. Är ca 116 i mkh och 120 bak. Föräldrarna ska vara 140 o 150.
 
Min ligist fyller 1 år om en vecka och mättes igår till ca 151 cm. Beräknad mankhöjd vet jag ej, mamman 163 och pappan 166. Det gör mig absolut ingenting om denne buse blir några cm större än mamman iaf!
18518339_10158657124605147_2871344920605178420_o_5923d2899606ee55325d878e.jpg
 
Min åring har nu varit iväg hemifrån för första gången (om jag inte räknar flytten hit). Tyvärr kunde jag inte ha adoptivmorsan som sällskap som jag först tänkt utan det blev det virrigare kallblodet istället. Fixade en skiva under frambommen för att undvika att hon skulle komma ut den vägen. Lastningen gick bra men lite tveksamt. Jag lastade kallblodet först och var således tvungen att gå framför henne in och klättra över bommen och skivan sedan. Själva ståendet i lådan och åkandet gick exemplariskt bra. Kom på mig själv med att börja stressa iväg för att hon inte skulle bli orolig av att stå i stillastående transport tills jag kom på att hon ju inte har någon förväntning på vad som ska hända :o:D

Väl på bortaplan var hon lite orolig i boxen (hon och kompisen fick stå i varsin ände av stallet men med andra hästar bredvid sig) men efter några timmar tog hon det helt lugnt. Två gånger var vi ut och tittade på ridbanan och även det tog hon med ro. Andra gången var vi ensamma ute och då kollade hon räckvidden på grimskaftet. Efter några förflyttningar av bakbenen tyckte hon dock att det var enklare att bara göra som hemma och gå fint.

När vi åkte hem fick hon kliva på först eftersom min medhjälpare inte ville klättra. Ett par gånger provade hon att backa men gick sedan villigt in till hönätet och jag kunde skicka in sällskapet också.

Jag är verkligen nöjd med att jag tog tag i att åka iväg med henne. Det kändes lite jobbigt men eftersom jag ändå skulle åka med den andra hästen och det till ett ställe där jag vet att jag får hjälp med evt problem så tog jag mig i kragen.

Nu funderar jag på att träna lite trail at hand eftersom det är en träningstävling i grannbyn om några veckor. Hade varit smidigt att åka dit eftersom det är jättenära, jag kan köra hem henne direkt efteråt, och sedan kan åka tillbaka och vara funktionär.

Ni som redan har släppt era på bete kan skatta er lyckliga tycker jag, här lyser gräset med sin frånvaro. I morse var det dock hela 5 plusgrader och nu har solen kommit fram, bara det håller i sig med lite värme så växer det ju så att man nästan kan se det med blotta ögat. I väntan på det får de gå någon timme per dag i en av beteshagarna med det gräs som nu har hunnit växa :cool:
 
Så fina alla är :love:
Min lilla tjej har ju inte haft bästa starten direkt, fyllde ett år i måndags och stått i sjukhage sedan feb pga en gaffelbandsskada som hon ådrog sig veckan innan jag hämtade henne i dec, det misstänktes lymfganit först men när det inte blev bättre så fick det bli att åka iväg till klinik, så typiskt att jag inte lyssnade på min magkänsla och åkte tidigare...så halva hennes korta liv så har hon varit skadad. Dock så har hon tränat på att klara av att åka helt själv till veterinär och hon är jättesnäll att lasta mm tycker dock det är så tråkigt att hon missar det sociala. Tror vi har en liten bit kvar tills hon får en OKstämpel på baken dock.
Hon var väldigt tunn vid hämtning men nu är hon fin i hull och hon har växt ordentligt, 135 fram och 140 bak, finns det något sätt att räkna ut vad de troligtvis blir?
 
@Maléne , tror man brukar säga att de vuxit ca 90% av sin förväntade höjd när de är 1 år. Vet dock inte hur det stämmer!
Väldigt tråkigt att hon är skadad!:(
Vad är det för ras i din?:)
 
:)

Ok tack :)

Hon är en solid paint ee:Montana tough Diamond och ue:Golds rebel charm.

Kul med fler westernraser här i tråden, vad ska det bli av din har du tänkt? :)

Vad jobbigt med skadan! Jag tyckte det var jättejobbigt när min fick en sårskada och skulle stå i box/sjukhage i två veckor, vill inte tänka på hur det skulle vara i flera månader. Skönt att hästen ändå tar det bra!
 
Idag fick den lille guldhästen för första gången prova på tömkörning. Planen är att han ska köras in efter vintern, därav att vi börjar redan nu för att kunna sprida ut träningstillfällena ordentligt.
Han fick först gå i grimskaft med husse och bara känna lite styrning av linorna (att ha rep mot bakdelen samt en person gående bakom är han van vid sedan tidigare). Sen knäpptes han loss, men hade ändå husse intill/framför. Så jag kan inte påstå att särskilt mycket av styrningen gick genom tömmarna idag.
Det blev två-tre svängar åt höger, lika många åt vänster och så två-tre halter med godis där emellan. Sen sa jag att det räckte för idag och husse utbrast ett förvånat "vaddå? är han redan klar?!" :D .

Men nu har han fått prova på, så nu ska han få smälta det hela i åtminstone en vecka innan vi gör nästa försök. Planen är att han ska få prova att släpa däck framåt senhösten, och sen få en ordentlig vintervila när det ändå är för halt, mörkt och kallt för att göra något vettigt innan vi sätter igång med vagn som mål nästa vår.
18948607_1763101887051777_464716472_o.jpg
 
Kul med fler westernraser här i tråden, vad ska det bli av din har du tänkt? :)

Vad jobbigt med skadan! Jag tyckte det var jättejobbigt när min fick en sårskada och skulle stå i box/sjukhage i två veckor, vill inte tänka på hur det skulle vara i flera månader. Skönt att hästen ändå tar det bra!
Ja uscha hon är inte den man vill gå ut och gå med direkt kan jag lova, får ordentliga bryt i både hage och box. Springa på gång och volt sist hos vet så var hon inte bara på marken om man säger så :laugh:
Men hon är duktig det är hon.

Tanken är reining/kosse/fartgrenar men får se, ni då?
 
Idag fyller Storm ett år! Tänk att den här lilla saken:

160613_008_5873ed9de087c377f674ea29.jpg


Har blivit så här stor!

170610_593d12289606ee4e368c00b1.jpg


Hon är ganska precis en meter hög, så räknar jag på 90 % mankhöjd blir hon 111 cm. Men jag tror inte den formeln stämmer så bra på welsh mountainponnyer. ;) Jag hoppas att hon blir 120 cm, men förmodligen blir hon 115 cm som sin mamma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp