Faderskapstest (föl)

janet1

Trådstartare
Hej
Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet. Vi får känslan av att det är ett försenat föl från förra ägaren, men kan vara från våran fast vi ej har sett någon parning ske.
Det enklaste vore att testa med våran hingst först och se vad det visar innan papper skickas in för registrering i usa.
Jag har kollat och hittat en internetsida som gör faderskapstest mydnavet.se någon som har erfarenhet av dom eller någon annan sida som rekommenderas. Är det något som veterinärer brukar hjälpa till med.
 
Hej
Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet. Vi får känslan av att det är ett försenat föl från förra ägaren, men kan vara från våran fast vi ej har sett någon parning ske.
Det enklaste vore att testa med våran hingst först och se vad det visar innan papper skickas in för registrering i usa.
Jag har kollat och hittat en internetsida som gör faderskapstest mydnavet.se någon som har erfarenhet av dom eller någon annan sida som rekommenderas. Är det något som veterinärer brukar hjälpa till med.
Jag kan inget om reglerna för registrering av miniatyrer. Jag har registrerat hästar i Arab och där ska härstamningskontrollen göras på SLU. Vad du kan använda gentemot registraturen i USA får du nog kolla upp.
 
Hej
Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet. Vi får känslan av att det är ett försenat föl från förra ägaren, men kan vara från våran fast vi ej har sett någon parning ske.
Det enklaste vore att testa med våran hingst först och se vad det visar innan papper skickas in för registrering i usa.
Jag har kollat och hittat en internetsida som gör faderskapstest mydnavet.se någon som har erfarenhet av dom eller någon annan sida som rekommenderas. Är det något som veterinärer brukar hjälpa till med.
Hårprov för DNA-analys skickas nog i flesta fall in till med respektive rasförbund samarbetande labb (bara koll på travare och den processen så kan vara att det görs på annat sätt hos andra raser) men kan säkert göras ”privat”. Är hingstarna registrerade inom den rasen eller testar du isf för att se om det är match med din egen hingst genom att skicka in prov från båda? (Dålig koll på miniatyrisar☺️)

Hur långt efter att stoet kom till dig föddes fölet? (Nyfiken fråga bara)
 
Något att tänka på - för att härstamningskontrollen ska vara trovärdig bör en ojävig ID-kontrollant ta DNA-proverna.
Hingstar i allmän avel (i Sverige) ska vara DNA-testade och deras DNAprofil finns då på SLU, i så fall behöver du bara avkommans och mammans DNA.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 849
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 878
Senast: moon
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Jag tittade ut en billig häst, ett föl som föddes i somras (juni) och som är leveransklar strax innan jul :p. Uppfödaren bor i...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
13 388
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 124
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp