Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lämnar tråden i stor sorg. Min vackra guldhäst springer numera på de evigt gröna ängarna.
Det hände så plötsligt, från en stund till en annan fanns han inte kvar längre. Veterinären gissade på aortaruptur. Han hittades livlös i hagen av stallägaren, som bara någon timme tidigare sett honom stå med sina kompisar precis som vanligt. När jag kom dit var det bara ett skal som låg där stelt på marken. Allt som var han var redan borta.
Det gör så ont. Jag fick inte ens säga hejdå och tacka honom för allt bra han tillfört i mitt liv. Inte se hans busiga blick en sista gång :cry:.

Han skulle ju bli min nya stjärna. Min själsfrände på fyra ben, som kändes rätt ända in i hjärtat direkt när jag såg annonsbilden. Den häst jag drömt om i 15 år och nu äntligen fått möjlighet att köpa. Den enda som kunde vända en dålig dag till en bra genom att bara existera.
Nu är alla planer och lycka borta med honom. Det blir ingen tömkörning som ska tas upp i höst, ingen inkörning nästa år, ingen inridning att se fram emot framöver med skräckblandad förtjusning. Inga mysiga skogspromenader med en ständig följeslagare, ingen blick som säger "SÅG du vad duktig jag var?!" efter att ha lyft en hov på kommando, ingen bästa vän som frivilligt lämnar flocken för att komma fram till mig och följa med ut på nya äventyr. Fy fan vad det gör ont.

Tack för allt Wally. Tack för den tid vi fick ihop, för alla skratt du gett mig och för alla gånger du funnits där och varit min klippa när allting känts värdelöst. Tack för allt du lärt mig och för allt jag fick lära dig. För evigt saknad.
18010706_1549443685075153_4312555541700686117_n.jpg
Jag beklagar verkligen. Förlorade ett föl mycket tragiskt så förstår hur du känner dig. Hoppas du hittar styrka att fortsätta.
 
Min Älva är ingen Älva länge. :rage:
Idag på betet så fick hon för sig att hon skulle visa sig stor och tuff. Kom med slickade öron och skulle resa sig mot mig. Jag hade hennes flugmask i handen så hon fick sig en känga. Sen följde hon bara efter mig....lömsk men på behörigt avstånd. Vet inte vad som for i henne. Hon har alltid varit så snäll. Tror hon behöver komma tillbaka till de sura tanterna här hemma. Där sticker hon inte upp. :D
Någon som har haft samma erfarenhet?
 
Så tråkigt @cili :heart

@Narcissa min har provat något liknande för kanske en månad sedan. Det var vid höutfodring och reflexmässigt dängde jag till henne med höpåsen, hände en gång till och jag gjorde samma sak. Efter det har det varit lugnt. I samma veva försökte hon även flytta på de andra hästarna så det var nog en fas tänkte jag. Evt hade det även gått för lång tid från senaste utfodringen så jag ökade lite på höet. Jag räknar kallt med att hon kommer att fortsätta att "kolla läget" resten av livet, det gör mina andra ston också :cool:

I övrigt så har hovslagaren varit här och fixat fötterna, tydligen har hon vuxit mycket sedan sist. Själv ser jag inte det, jag är väl hemmablind. Vi har också provat att ha bett i munnen vilket gick fint, skulle bara prova storleken på ett träns men då blev det bett också.
 
Min Älva är ingen Älva länge. :rage:
Idag på betet så fick hon för sig att hon skulle visa sig stor och tuff. Kom med slickade öron och skulle resa sig mot mig. Jag hade hennes flugmask i handen så hon fick sig en känga. Sen följde hon bara efter mig....lömsk men på behörigt avstånd. Vet inte vad som for i henne. Hon har alltid varit så snäll. Tror hon behöver komma tillbaka till de sura tanterna här hemma. Där sticker hon inte upp. :D
Någon som har haft samma erfarenhet?

Mitt monster bestämmer ibland över min fyraåriga valack... Hon har även haft flertalet uppgörelser med ledarstoet som är tio år. Men än så länge är hon inte ledare. ;)

Med mig gör hon små försök ibland, men jag är van vid individer som ständigt ifrågasätter ledarskapet, så jag säger ifrån reflexmässigt.
 
Mina andra hingstföl har då aldrig testat något sånt.:cautious: Slyngel är hon. Får vara extra observant när jag är i hagen hos henne.
 
Fick igår hämta hem Noella från sommarbetet lite tidigare än tänkt!
Fått sådan hemsk mugg på sitt ena bakben och helt sårig.:(
Var inte lätt att sköta om och hålla koll i hage utan uppbindnings möjlighet och 4a nyfikna kompisar som ville vara med så blev att komma hem istället!
Bökade lite vid lastningen men gick på efter 5 minuter så är rätt nöjd med henne, har ju inte haft grimma på sig på 2 månader.
När vi körde upp på stallbacken så gnäggade mamma och de blev hel fnoskiga båda 2:D.
Aldrig sett 2 hästar bli så glada åt att se varandra igen! Som tur är tillät inte Nova henne att dia längre i alla fall.
Måste säga att jag världens smidigaste unghäst i alla fall. Helt cool när man grejar med henne och tvättar benet, smörjer och håller på!
Bara hoppas att det håller i sig!
 
Jobbigt med mugg @Novalisa :( Vår sommarhage har en sluss, den är typ som en större box, så jag står och gör i ordning Storm där. Väldigt smidigt.

Vi tog oss en promenad idag, mamma Sunny blev återigen väldigt upprörd när vi "försvann" men trots en massa gnäggande så brydde sig inte Storm öht.

Framåtbjudningen är det sisådär med, funderar faktiskt på om jag kan övertala medryttaren att gå med Sunny före så vi får lite draghjälp. Kanske som "fusk" när vi börjar tömköra...
 
Vi bytte bete idag, blev 2 km promenad med Fager tillsammans med resten av flocken. Han skötte sig exemplariskt! Både bilar, cyklister och nyfikna hästar i hage gick som en dans.

Nu kommer de andra hästarna successivt åka hem så det bara blir Fager och en tvååring kvar. Håller tummarna att betet håller i en månad till
 
@Habina smidigt att ha en sluss i hagen! Jag har faktiskt aldrig haft någon häst med mugg tidigare under mina ca 30 år med hästar, så det var väll min tur nu!;)
Idag blev det lite skönhetsvård på Noella, behövdes verkligen! Hon har så himla tjock man och svans så det är ett helt företag att reda ut! Klippte även lite vid nacken så att grimman ska sitta bättre.
Hon har ju även fått lära sig att vara själv i stallet när jag rider, gnäggar och stimmar lite precis när jag rider iväg men sen är det lugnt.
Vet inte om jag berättat det men min sambo köpte sin första egna häst för en vecka sedan. Den kommer vara kvar på lite tillridning några veckor och vi åker dit och rider för att få bästa möjliga start. Blir spännande att se vad Noella tycker när Saga kommer hem!:D
 
Åh, här är ju en tråd som passar mig. :) Jag har varit hästlös i ett gäng år och köpte i våras en liten arabhingstunge, han blev 1 år i april. Har saknat lite att ha någon att prata med när det gäller utveckling och hur andra hästar i hans ålder utvecklas och tränas, så det var skoj att hitta in här. Kul att kunna följas åt lite, det händer ju så mycket hela tiden! :)
 
Jag har tömkört min sju gånger. Passade på när det fanns en sommargäst i byn med erfarenhet av inkörning av travare. Först fem dagar i rad, sedan uppehåll en vecka och så två dagar till. Väldigt lugnt och stillsamt, för lugnt ibland. Med travarna är det ju lite mer frågan om att bromsa och styra och med min driva och styra. Sista gången behövde med hjälparen bara hålla i grimskaftet och hästen lyssnade på mig även när vi gick förbi stall och kompisar. I pausen mellan tömkörningarna var alla hästarna iväg på semester, åringen lät sig skickas in i släpet och tog god tid på sig att komma ut. Så skönt att inte vara beroende av andra när jag ska ut och åka, får se när hon får åka ensam första gången.

Nästa projekt är att kunna tömköra helt utan medhjälpare, tror jag provar i hagen först :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp