Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjuklingen är e. Zappa (Sveriges finaste hingst i dagsläget om du frågar mig) ue. Rubiquil. Lite okänd stam här men Rubiquil är 3:a på kwpn's motsvarighet till vår BLUP. Tanken med det stoets avkommor är att de skall vara amatörvänliga och med kapacitet för i alla fall St. George då stoet gjorde de rörelserna trots gamla rygg -och bålskador.

Mamman till din, skall hon gå i avel på heltid eller vad är historien där? :)

Håller med, Zappa är toppklass! Superfin verkligen, Zack är ju dessutom en storfavorit för mig! Är planen att behålla om den repar sig eller ska du sälja?

Vi hittade en skada (yttre trauma) på mitt sto när hon var 4 år, så hon fick påbörja sin avelskarriär lite tidigare än tänkt. Hittills är jag väldigt nöjd med vad hon har presterat i avelsboxen så tanken är att hon får fortsätta på den banan så länge hon är fertil & nöjd med mammalivet. Mitt avelsmål är att producera moderna sporthästar med hög ridbarhet, bra temperament & sund exteriör. Naturligtvis är tanken att de ska ut i sporten, kanske inte som de främsta stjärnorna i årgångschampionaten eftersom att de inte är de allra, allra flashigaste, men med rätt matchning hoppas jag att de hävdar sig upp i klasserna i framtiden! Jag har höga men (relativt) realistiska ambitioner, tror jag :)
 
Magisk morgon i fölhagen:
20767925_975256239281464_5671458390985436152_n.jpg


Och en bild på min "lilla" som bara växer & växer...
20707957_975256225948132_1210600388344688863_n.jpg


Än är det inte dags att ta in från betet, får hoppas att sensommaren blir lång och början av hösten mild... När planerar ni att stalla in?
Det beror naturligtvis på vädret, men ca 15 okt hade varit bra :)
 
Håller med, Zappa är toppklass! Superfin verkligen, Zack är ju dessutom en storfavorit för mig! Är planen att behålla om den repar sig eller ska du sälja?

Vi hittade en skada (yttre trauma) på mitt sto när hon var 4 år, så hon fick påbörja sin avelskarriär lite tidigare än tänkt. Hittills är jag väldigt nöjd med vad hon har presterat i avelsboxen så tanken är att hon får fortsätta på den banan så länge hon är fertil & nöjd med mammalivet. Mitt avelsmål är att producera moderna sporthästar med hög ridbarhet, bra temperament & sund exteriör. Naturligtvis är tanken att de ska ut i sporten, kanske inte som de främsta stjärnorna i årgångschampionaten eftersom att de inte är de allra, allra flashigaste, men med rätt matchning hoppas jag att de hävdar sig upp i klasserna i framtiden! Jag har höga men (relativt) realistiska ambitioner, tror jag :)

Kul med en Zappa-supporter! Jag tycker att med det mödernet, med den exteriören och med den arbetsviljan så borde han få fler ston än han fått hittills. Men det har ju blivit lite bättre i år i alla fall :p När de dömde bort hans skritt på breeders förra året såg jag rött...
Zaragoza skall säljas när vi fått ordning på honom. Vi har redan en stoavkomma sparad från stoet, och avkomman är nu dräktig med Franklin :up:

Är årets unge den första eller finns det äldre syskon? Mycket handlar ju om hur man placerar avkommorna, vilket också är svårast att kontrollera. Svårt är det också att tangera den där fina gränsen mellan lätthanterlig men ändå ridbar (och arbetsvillig) nog för det mer krävande jobbet. Känslig och ambitiös nog, men inte för eldig för duktigare amatörer utan dödsförakt.

Skall du behålla henne? Är stoet ombetäckt?
 
Jag visade mitt ponnyföl idag och han fick superfina poäng. (bättre än sin storebror till och med)
9 (8-8-7,5) 8,5 lite lustigt att galoppen fick sämst betyg, han har kanonbra galopp, men var rätt så matt efter att ha väntat i en stekhet transport (jag visade min kompis fölunge också därav väntan)
 
Kul med en Zappa-supporter! Jag tycker att med det mödernet, med den exteriören och med den arbetsviljan så borde han få fler ston än han fått hittills. Men det har ju blivit lite bättre i år i alla fall :p När de dömde bort hans skritt på breeders förra året såg jag rött...
Zaragoza skall säljas när vi fått ordning på honom. Vi har redan en stoavkomma sparad från stoet, och avkomman är nu dräktig med Franklin :up:

Är årets unge den första eller finns det äldre syskon? Mycket handlar ju om hur man placerar avkommorna, vilket också är svårast att kontrollera. Svårt är det också att tangera den där fina gränsen mellan lätthanterlig men ändå ridbar (och arbetsvillig) nog för det mer krävande jobbet. Känslig och ambitiös nog, men inte för eldig för duktigare amatörer utan dödsförakt.

Skall du behålla henne? Är stoet ombetäckt?

Kul! Franklin har jag sett mycket fint av. Blir kul att se hur de presterar i sporten framöver! Hur många ston har ni totalt i avel?

Hon har en 2-årig avkomma e.Highcruiser också, den blev till lite hastigt efter att jag fått besked om stoets skada och ville testa om hon överhuvudtaget hade i aveln att göra. Jag blev faktiskt väldigt nöjd med den ungen, han är såld så jag följer bara hans utveckling på håll men det verkar lovande.

Jag håller med, jag tror den största framgångsfaktorn är en kombination av hög ridbarhet/inställning samt rätt matchning. En vän till mig som rider GP menar att i princip kan "vilken häst som helst" gå GP (sanning med modifikation kanske, men hon menar att det i de allra flesta fall är ryttaren som begränsar hästen och inte tvärtom). Själv har jag inga ambitioner om att producera hästar för den nivån, men man vet aldrig! :)

Jag har lånat ut mitt sto för avel, egentligen var planen att betäcka nästa säsong men vi har gett det ett seriöst försök väldigt sent på säsongen i år. Vi får se om det går vägen! Fölet ska jag behålla än så länge.
 
Fölis är något bättre nu men inte helt bra ännu. Det skär lite i hjärtat att han inte visas, mest för min egen skull, är så kär i honom och skulle vilja visa hela världen vilken fin fölis vi har! ... och så har jag intervalltränat i tre veckor nu till ingen nytta och det är typ det tråkigaste jag vet.
 
Fölis är något bättre nu men inte helt bra ännu. Det skär lite i hjärtat att han inte visas, mest för min egen skull, är så kär i honom och skulle vilja visa hela världen vilken fin fölis vi har! ... och så har jag intervalltränat i tre veckor nu till ingen nytta och det är typ det tråkigaste jag vet.

Verkligen skit trist att du inte fick visa upp honom, han är riktigt fin!
Minns inte, ska du behålla honom?

Tror inte jag kommer komma iväg heller vilket jag tycker är skit trist med, men min hostar fortfarande och jag har svårt och tro att det bara kommer försvinna närmsta dagarna. Man vet ju själv hur hosta kan sitta i ibland :(
 
Verkligen skit trist att du inte fick visa upp honom, han är riktigt fin!
Minns inte, ska du behålla honom?

Tror inte jag kommer komma iväg heller vilket jag tycker är skit trist med, men min hostar fortfarande och jag har svårt och tro att det bara kommer försvinna närmsta dagarna. Man vet ju själv hur hosta kan sitta i ibland :(
Jag tror vi ska behålla. Minst till tre år i alla fall. Men jag kan inte tänka mig att jag skulle klara att sälja. Han är fantastiskt mysig och snäll. Vi tempar två gånger om dagen, kratsar hovar enkelt och myser med honom, och han är bara så härlig att ha att göra med. Extremt nöjd med hingstvalet faktiskt, inte konstigt att de höjt priset på For Romance i år.
 
Vad kul! Låter som han är en riktig dröm =D
Då har du chansen och visa han sen isåfall, visst är det kul och visa som föl med givetvis.
 
Igår var det fölvisning:) Jag blir ju ALLTID så sjukt nervös:wtf: Men det gick bra :banana: Var orolig då han är inne i en växtfas och inte rörde sig som han brukar :eek: det är så typiskt när det är visningsdax. Men jag är sååå nöjd. Han fick 8,5 8,0 9,0 8,0 och 8,5 Tjooho 84,3 % och fölriks nästa :bump: Så den 24/9 bär det av till Strömsholm :D :nailbiting:
 
Igår var det fölvisning:) Jag blir ju ALLTID så sjukt nervös:wtf: Men det gick bra :banana: Var orolig då han är inne i en växtfas och inte rörde sig som han brukar :eek: det är så typiskt när det är visningsdax. Men jag är sååå nöjd. Han fick 8,5 8,0 9,0 8,0 och 8,5 Tjooho 84,3 % och fölriks nästa :bump: Så den 24/9 bär det av till Strömsholm :D :nailbiting:
Kul, grattis!! :)
 
Igår var det fölvisning:) Jag blir ju ALLTID så sjukt nervös:wtf: Men det gick bra :banana: Var orolig då han är inne i en växtfas och inte rörde sig som han brukar :eek: det är så typiskt när det är visningsdax. Men jag är sååå nöjd. Han fick 8,5 8,0 9,0 8,0 och 8,5 Tjooho 84,3 % och fölriks nästa :bump: Så den 24/9 bär det av till Strömsholm :D :nailbiting:

GRATTIS =D
 
Igår var det fölvisning:) Jag blir ju ALLTID så sjukt nervös:wtf: Men det gick bra :banana: Var orolig då han är inne i en växtfas och inte rörde sig som han brukar :eek: det är så typiskt när det är visningsdax. Men jag är sååå nöjd. Han fick 8,5 8,0 9,0 8,0 och 8,5 Tjooho 84,3 % och fölriks nästa :bump: Så den 24/9 bär det av till Strömsholm :D :nailbiting:

Jättegrattis! :up::up::love:
 
Kul! Franklin har jag sett mycket fint av. Blir kul att se hur de presterar i sporten framöver! Hur många ston har ni totalt i avel?

Hon har en 2-årig avkomma e.Highcruiser också, den blev till lite hastigt efter att jag fått besked om stoets skada och ville testa om hon överhuvudtaget hade i aveln att göra. Jag blev faktiskt väldigt nöjd med den ungen, han är såld så jag följer bara hans utveckling på håll men det verkar lovande.

Jag håller med, jag tror den största framgångsfaktorn är en kombination av hög ridbarhet/inställning samt rätt matchning. En vän till mig som rider GP menar att i princip kan "vilken häst som helst" gå GP (sanning med modifikation kanske, men hon menar att det i de allra flesta fall är ryttaren som begränsar hästen och inte tvärtom). Själv har jag inga ambitioner om att producera hästar för den nivån, men man vet aldrig! :)

Jag har lånat ut mitt sto för avel, egentligen var planen att betäcka nästa säsong men vi har gett det ett seriöst försök väldigt sent på säsongen i år. Vi får se om det går vägen! Fölet ska jag behålla än så länge.

Vi har tre ston, men treåringen skall förhoppningsvis tävla efter första fölet så då blir det bara två ston i avel - två väldigt olika ston vilket är roligt då man får testa många olika sorters hingstar.
Alla är ju inte övertygade om Ampere och hans avkommor men jag hoppas på Franklin för svåra klasser i framtiden, gärna tillsammans med Severo... :p

Spännande blod i den äldre avkomman då, han borde ha talang för en del. Vet du om ägaren planerar att rida in till hösten?

Vem chansade ni på nu i år? Tanken på Jazz, Ferro och gärna De Niro-blod också på ett Firenze-sto känns spännande om man nu bara tittar på pappret :D
 
Vad roligt! :) Är det du som ska tävla henne då? Jag tycker Ampere har lämnat så otroligt ojämnt, vilket såklart kan bero på en mängd olika faktorer. Men jag har sett flera stycken dunderfina, däribland Franklin!

Ja, nya ägaren har en plan för att få honom inriden i höst och sedan matchad mot unghästtesten, jag hoppas att han kommer att ligga i fas då och prestera utifrån sin kapacitet!

Jag vågar inte skriva så mycket om det eftersom att inget är klart och det blivande fölet inte är mitt :) Stoet är ue.Dream of Heildelberg så hon har ju "the golden cross" av F- & D-blod, vilket gör att även jag är väldigt inne på att kombinera det med t.ex Jazz, Ferro, Krack C (därav att valet föll på Dream Boy förra året) :)
 
Jeg har ikke deltatt så mye i denne tråden tidligere, litt fordi mitt ene føll ble født i juli og har vært på seminstasjonen siden han var ett par uker gammel, men også fordi mitt andre føll har stått i Belgien.

Forrige tirsdag kom endelig mitt nye avelssto fra Belgien til Sverige med sitt fantastisk fine stoføll e. Untouchable x Colman ved siden :love: Hun heter Ravenna AEG og er født 20/4. Hennes halvsøster ble i fjor solgt på BWFA-auksjonen i Belgien for 15.000 euro, og hennes mormor har flere søsken i svår klass. Jeg er så utrolig glad for det her føllet :D

20798990_10159107162835403_2860049738642630878_n.jpg


Mitt andre føll f. 8/7 er en hingst e. Diero Lux N x Hamlet. Han er utrolig sosial, rør seg fint, og personlig synes jeg han er riktig lekker :D Han skal vises på føllbedømning 19/8.

20861622_10159107170705403_8348875667201274150_o.jpg


20776765_10159107170410403_3832941030366691191_o.jpg
 
Vi körde lite lastträning här om dagen, Mazeen har blivit lastad en gång och det var vid flytt och det gick ju relativt bra med lite push.

Men nu så lastade jag honom helt själv, han följer mig snällt i grimskaft och klev upp på rampen och luktade lite på den sen gick han upp på mitten och luktade på golvet lite sedan rätt in och där inne hittade han hö som han började käka och så stod vi där och gosade.

Mamma häst visade inte lika mycket förtjusning, hon stod kvar bredvid, utanför.
Så när jag hade gått ur med han så tog jag henne istället och det gick sådär så då tog jag lastning dagen efter igen och hon bråka lite då med, men Mazeen bara kliver förbi henne och rätt in i släpet.

Tror inte han kommer vara några problem och lasta hädanefter, riktigt cool =D

Men en fråga, jag vet att många skriver att ni kör fölet löst i transporten MEN jag har även läst att många spänner fast sina, på var sida om mellanväggen, precis som vanligt.

Från när görs detta egentligen?
Och hur gör man om man inte kan reglera frambommen på olika höjder på varsin sida?
Jag har nämligen fast frambom.
 
Vi körde lite lastträning här om dagen, Mazeen har blivit lastad en gång och det var vid flytt och det gick ju relativt bra med lite push.

Men nu så lastade jag honom helt själv, han följer mig snällt i grimskaft och klev upp på rampen och luktade lite på den sen gick han upp på mitten och luktade på golvet lite sedan rätt in och där inne hittade han hö som han började käka och så stod vi där och gosade.

Mamma häst visade inte lika mycket förtjusning, hon stod kvar bredvid, utanför.
Så när jag hade gått ur med han så tog jag henne istället och det gick sådär så då tog jag lastning dagen efter igen och hon bråka lite då med, men Mazeen bara kliver förbi henne och rätt in i släpet.

Tror inte han kommer vara några problem och lasta hädanefter, riktigt cool =D

Men en fråga, jag vet att många skriver att ni kör fölet löst i transporten MEN jag har även läst att många spänner fast sina, på var sida om mellanväggen, precis som vanligt.

Från när görs detta egentligen?
Och hur gör man om man inte kan reglera frambommen på olika höjder på varsin sida?
Jag har nämligen fast frambom.

Det finns släp som kan göra en fålla åt fölen så de står lösa i den bredvid mamman, Det jag hr sett har en skiva under frambomen så fölen står lösa i sin lilla fålla och kan inte gå under bom. Själv föredrar jag stort släp med fölungen helt lös och att de kan komma åt att dia
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp