Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack ni som tänkt på oss. Läget är här osäkert. Vår fine hingstunge hade en lätt lunginflammation orsakad av att han får ned foder och mjölk i fel strupe då den mjuka gommen inte reglerar som den ska. DDSP är konstaterat. Kliniken hävdar att tillståndet inte är orsakat av deras operation då man inte noterat felplacering av gommen förrän två dygn efter operationen. Stämmer detta finns det en chans att det är orsakat av de svåra infektioner han haft, och då -kan- det läka om vi lyckas häva lunginflammationen.

Därmed har vi skiljt honom och modern åt då han endast får äta från marken/dricka på så låg höjd som möjligt. Vi gav penicillin och efter kuren är han i dagsläget (peppar peppar) feberfri. Så nu börjar en lång väntan, de ville ge honom tre månader som infektionsfri tills man kan ge upp hoppet, men börjar han må dåligt skriver de under på att han måste tas bort så vi får ut på försäkringen.

Med andra ord ser det mycket tveksamt ut. Jag bereder mig på att vi får ta bort honom. Tråkigt på en fin hingstunge med ett humör av guld, och hade de nämnt risken för nervskada innan OP hade vi nog avvaktat längre innan. ännu tråkigare är veterinärräkningen på 75000 för en misslyckad behandling/operation. Men gjort är gjort.

... Får väl betäcka om med samma hingst om ett par år igen *suck*
Nää fy så tråkigt för er. Håller ändå tummarna!
 
Tack ni som tänkt på oss. Läget är här osäkert. Vår fine hingstunge hade en lätt lunginflammation orsakad av att han får ned foder och mjölk i fel strupe då den mjuka gommen inte reglerar som den ska. DDSP är konstaterat. Kliniken hävdar att tillståndet inte är orsakat av deras operation då man inte noterat felplacering av gommen förrän två dygn efter operationen. Stämmer detta finns det en chans att det är orsakat av de svåra infektioner han haft, och då -kan- det läka om vi lyckas häva lunginflammationen.

Därmed har vi skiljt honom och modern åt då han endast får äta från marken/dricka på så låg höjd som möjligt. Vi gav penicillin och efter kuren är han i dagsläget (peppar peppar) feberfri. Så nu börjar en lång väntan, de ville ge honom tre månader som infektionsfri tills man kan ge upp hoppet, men börjar han må dåligt skriver de under på att han måste tas bort så vi får ut på försäkringen.

Med andra ord ser det mycket tveksamt ut. Jag bereder mig på att vi får ta bort honom. Tråkigt på en fin hingstunge med ett humör av guld, och hade de nämnt risken för nervskada innan OP hade vi nog avvaktat längre innan. ännu tråkigare är veterinärräkningen på 75000 för en misslyckad behandling/operation. Men gjort är gjort.

... Får väl betäcka om med samma hingst om ett par år igen *suck*

Gud vad tråkigt... :( Är det Zappan?
Har inte hängt med riktigt, vad var det för operation som gjordes?
 
Senast ändrad:
Calle kör premiär i egen box i natt. Får se om stallet står kvar i morgon bitti. Tror dock det är helt lugnt, han står med morsan på ena sidan och nannyn på andra. Mamma häst var så lycklig så lycklig över att få komma hem från betet, och ännu mer lycklig över att matte kom och släppte in henne på kvällen, så hon sket blankt i att Calle stod i egen box, mattegris som hon är.
Calle gnäggade ett par gånger men nu när jag åkte så stod han och mumsade mat istället så det är nog lugnt.
Hade tänkt vänta lite med att sära dem men dels börjar han bli rätt stor och brötig mot stona, han känns färdig på nåt vis för att börja sova själv, tycker man märker på dem när de är mogna. Mamman ska dessutom ner till veterinären i mitten av oktober och han behöver åka innan dess.
 
21950971_2147635635262103_224553088857712487_o.jpg

Calle fick ut och busa lite i paddocken. Mamma var mest intresserad av fallfrukten som vanligt...
Jag och Facebook kommer inte överens så fick lägga filmen på YT. Hoppas den funkar, stäng av ljudet som jag alltid glömmer redigera bort..

Älskar för övrigt skillnaden på mina dressyrhästar och hopphästarna... De här skulle aldrig komma på tanken att hoppa ut ur paddocken hur exalterade de än blev medan Last Libertyn klippte staketet i hörnet stillastående som 3-åring... :cool: Aldrig släppt henne där sen dess.
 
Gud vad tråkigt... :( Är det Zappan?
Har inte hängt med riktigt, vad var det för operation som gjordes?

Ja det är vår Zappa. Han drabbades av en våldsam luftvägsinfektion i somras, falsk kvarka, som vi trots intensiv Penovet-behandlig inte fick bukt med förrän det gått så långt att gamla "rester" av slem och bakterier börjat hårdna i hans luftsäckar. De försökte spola ur dem via endoskopi, men beslutade till sist att operera in dränage i luftsäckarna. I luftsäckarna finns den nerv som nu förmodligen är skadad, så enda anledningen till att han inte redan är borttagen är den lilla chansen för störd nervfunktion genom infektion, samt att han mår bra och äter bra, samt är "frisk" för tillfället.
 
Ja det är vår Zappa. Han drabbades av en våldsam luftvägsinfektion i somras, falsk kvarka, som vi trots intensiv Penovet-behandlig inte fick bukt med förrän det gått så långt att gamla "rester" av slem och bakterier börjat hårdna i hans luftsäckar. De försökte spola ur dem via endoskopi, men beslutade till sist att operera in dränage i luftsäckarna. I luftsäckarna finns den nerv som nu förmodligen är skadad, så enda anledningen till att han inte redan är borttagen är den lilla chansen för störd nervfunktion genom infektion, samt att han mår bra och äter bra, samt är "frisk" för tillfället.
Här har jag visst inte heller hängt med. Så otroligt ledsamt, jag hoppas att det ordnar sig till det bästa. :heart
 
@DressageNerd jag gillade alltså att han är frisk just nu. Tycker att det är så jobbigt när de små är sjuka, de kan inte prata och även om vi gör så gott vi kan känner jag mig sällan tillräcklig.

Vår mammahäst är fortsatt för smal trots fri tillgång med hyfsade värden och extra lucern och muscle up. Fölis ser dock välmående ut så det kommer nog vara så här tills de skiljs åt vid nyår.

Vi har hovslagare var fjärde vecka nu för att se till att han inte blir sned eller börjar belasta konstigt. Hur ofta har ni besök av hovslagaren?
 
Oj det var länge sedan jag skrev något här inne.
Så tänkte bara kika in och säga att allt går bra här, lillkillen växer enormt mycket på höjden så bredden har inte varit mycket och dom ggr han börjat där så har det sedan gått över till höjden igen :p

Men nu verkar det som det tar sig ordentligt vilket känns skönt.
Mätte han för en vecka sedan och var ca 122 fram och 124 bak. Blir 4mån på måndag.

Han är en riktigt charmör denna gosse, blivit väldigt självständig också så man lär leda honom tillbaka till hagen för annars får man stoppa in mamma först och sedan hämta honom nere på stallgården.

Jag är helkär i honom :heart
 
Jag är så väldigt förtjust i 2017 års fölunge. Så otroligt tillgiven och go. Kommer i full fart och gnäggar när hon ser mig. Just nu är det bara Dabbs ( Red Hot Chili och D-Day) och hennes mamma som går på lösdriften. Min ettåring som skulle vara kamrat till Dabbs har kommit på att känna efter hur elen är och traskar bara ut.
Vi ska flytta till annan gård om ett tag så där får de gå tillsammans igen.
 
Calle övar på. Han växer nåt fruktansvärt och är lite tunn trots att de går på klöverbete och matte försöker ge så mycket mat det går när han står inne. Om några dagar åker han till sitt nya hem och går på hösilage med dundervärden istället.

Han är en riktig mattegris, jag stod och borstade honom igår och det är ju så mysigt att bli klappad och gosad med. Ledträningen går fint, han är rätt glupsk av sig så det där med att gå utanför stalldörrarna i mörker går bra om matte mutar lite, trots att hans mor vrålar efter honom.
Andra vaccinationen ska ges här typ idag, och sen ska han maskas av ordentligt inför flytten. Insåg i natt att stallägaren är bortrest så jag kommer få lasta honom själv när vi ska flytta honom... Tror jag får ta med släpet ut och öva innan.
 
Nu är Calle installerad i sitt nya hem. Vi har lastövat lite de senaste dagarna. Jag hade rätt låga förväntningar innan men ungen är helt outstanding måste jag säga.
Använder fronturlastning till fölen (suveränt), så öppnade upp så att han kunde gå igenom hemma. Rakt upp och rakt igenom kom vi på första försöket redan så jag tänkte nöja mig där.
När jag skulle borsta honom i stallet en stund senare så tog han självmant kurs mot stalldörren igen, och gick in i släpet, med mig efter i snöret. Jag såg ut ungefär så här. :confused: O_o Inte riktigt vad jag hade förväntat mig men OK...

Med andra ord så var det inga problem att lasta honom igår heller utan det var bara att kliva på och köra. Nu har han två jämnåriga kompisar och en stödmamma. Den ena ungen såg direkt en lekkamrat i Calle och hoppade på honom och bet honom i nacken. Stackars Calle såg helt chockad ut, trots att han trakasserat sin mor och nanny på exakt samma vis de senaste veckorna...

När vi åkte så stod de och lekte för fullt och det hade de visst fortsatt med hela eftermiddagen. Suveränt att han har fått jämnåriga kompisar äntligen. Vi brukar alltid ha flera föl på gården men i år blev det inte så av olika anledningar så Calle har nog haft det rätt tråkigt sista tiden, det var så roligt att se honom ihop med jämnåriga kompisar igen.

Jag släppte ut mamma häst en stund senare och tänkte att hon nog skulle vara upprörd över att ungen hade åkt. Hon drog världens glädjerepa i hagen, stegrade och bockade och höll på, inga ledsna miner där heller...
 
Om dryga 3 veckor flyttar lilla F till sitt nya ställe. Mamman flyttar med för att han ska få en trygg avvänjning. Han som varit så cool med att vara själv var igår inte alls lika glad åt att mamma fick gå in före honom till sin mat när det ösregnade. Han ville inte komma in och jag lämnade henne i boxen 30 m bort typ. Han blev ledsen men inte dum, det blev ju en del gnäggande.

Det ska bli skönt att de flyttar, för det är mycket på jobbet och nu tar vi in och tvättar hans karleder för att han inte ska få mugg och bli irriterad i dem. Han har varit lite lätt rosa sista veckorna... Det är fint med vita strumpor men det är inte alltid helt praktiskt. Där han ska stå sen kommer de att sköta om honom så att vi inte behöver komma, och det är en bit bort så det blir nog bara 2 gånger i månaden så länge jag har så mkt att göra på jobbet.
 
I morgon är det dags för flytt. Hoppas de kommer gilla det. Igår verkade vi hovar och tog träckprov. Ingen mask påvisad hos någon av dem. Har börjat ställa dem i varsinna boxar när de äter nu. Så han inte äter upp all mammas mat. Han är väldigt nyfiken på kraftfoder som han inte behöver.

Första gången var mamma lite upprörd men inte han. Och nu har båda två varit lugna. Han är snart 5 månader så det är väl på tiden. De kommer gå två månader tillsammans till, minst. Sen får vi se lite när mammans ägare vill ha hem henne. Hon ska bli ridhäst igen.

Fö. är han inte supersnygg nu. Den resliga fölungen har blivit en liten ullig tunna. Men så är det väl. Han växer nog till sig med tiden.
 
Jag spammar lite nu... Formidabel är hela 138 cm nu enligt måttstocken. Det känns verkligen stort. Men det beror också på att han är ganska maffig. En riktig grabb. De andra fölen på stuteriet han bor på nu är typ lika stora. Han tyckte inte det var jättekul att åka igår men stod ändå snällt. Så nu är de framme där han kommer bo ett bra tag framöver är det tänkt:
https://www.instagram.com/p/Ba90bqtBqAd/?taken-by=amandafog
 
Ja, här var det sannerligen inte mycket uppdateringar! Händer det inget med årets ungar? Jag bidrar väl med lite text iallafall.

Varje år vid den här tiden så blir jag lika förundrad över hur så söta och fina fölungar (iaf mina), kan förvandlas till nåt som bäst kan liknas vid en korsning mellan åsna och get.
Calle trivs fint i sin flock, han och extramamman har bildat par och de är så lika att man skulle kunna tro att de är mor och son.
Det är fint krut i maten för han har både skjutit iväg i höjden (igen) och utvecklat en riktig ballongmage. Nu är han en halv dm högre bak än fram och ser ut som den värsta rugguggla med päls både här och där. Har tagit in honom i stallet ett par gånger för att borsta och han sköter sig exemplariskt, det är inga problem att lämna kompisarna.
23119926_2198979013461098_770940445038440821_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp