Bukefalos 28 år!

Fille

Trådstartare
Jag har ett dräktigt sto på ca 167-168 cm, alltså måste kvm vara minst 11 vid fölningstillfället. Kortaste sidan ska vara tre meter enligt jbv! Den boxen hon står i nu är 11,2 kvm men måtten är 2,65*4,23. Alltså är kortaste sidan för kort, hur viktigt är det med dom 35 cm?
Har möjlighet att bygga om två mindre boxar till en större, då blir måtten 2,85*4,5 och kvm 12,8. Men kortaste sida. Är ju fortfarande för kort. Hoppas ju såklart på fint väder så att hon kan föla ute men är ju inte säkert i mitten av juni att solen är med mig... Har tyvärr ingen möjlighet att bygga nytt stall med nya boxar;)
Så vad tror ni proffs här på buke? Är det lönt att bygga om två boxar för att få några cm extra på kortaste sidan?
 
Det är ju stor skillnad på vad som är tillåtet enligt Jordbruksverket och vad som är att rekommendera.

Till en så stor häst hade jag velat ha uppemot 15-16 kvadrat minst.

Så ja, definitivt utnyttja all yta som går.
 
Bygga om eller flytta är de val du har. Förutom att det är olagligt blir det mycket bekvämare med en större fölbox. Mer utrymme gör att risken för att stoet lägger sig och fölar mot en vägg blir mindre. Det ger sto och föl bättre med utrymme och minskar risken för att stoet trampar på fölet av misstag. Det finns alldeles för mycket risker med att ha för lite utrymme.

Mitt sto har fölat i boxar mellan 15 och 20 kvm och jag kan inte tänka mig att stoppa in ett dräktigt halvblodssto i en box som är mindre än så.
 
Okey, då får det bli att bygga om, har henne hemma men hyr bara gården så kan inte bygga om hur mkt som helst. Får hålla tummarna för fint väder men måste ju ha en plan B!
 
Mina v a n l i g a boxar är på drygt 11 kvm, de som sto med föl står i är dryga 14. Du måste tänka på att de ska ha plats att ligga samtidigt och att stoet har utrymme att rulla utan att sparka på fölet.
Blir nästa år en skitsommar lär du behöva ta in dem antingen om det regnar för mkt (som 2012) eller om det blir som den här sommaren: stekande hett och en massa insekter.
 
Du måste se till att ena sidan blir 3 meter. Även om stoet fölar ute måste de ha en rejäl box att kunna vistas i när fölet är fött.
Så 15 cm är alltså så pass viktigt? Bygger jag bredare bygger jag igen dörren ut så då får dom ju stå inne jämt istället...
 
Du inser att jbv mått är MINIMIMÅTT? Ungefär som deras minimimått att ge minst ett kilo foder/hundra kilo häst, men vilken vettig människa ger en häst så lite foder?

Du kan ju bygga en typ fristående friggebod, de får ju vara 15 kvm numera väl(?), går att använda som lösdrift annars med och så är det bara att göra så att den går att stänga :)
 
Fölningen är ju en kritisk del, men sen ska ju sto och föl dela box ett antal månader. En sexmånaders fölunge är rätt stor... Våra minsta boxar är 12 kvm och jag skulle inte ha sto + föl i dem, fölboxarna är 16 resp 18 kvm med minsta sida i den mindre på 3,6 m. Jag förstår att det inte är jättelätt att fixa bara sådär, men jag hade inte nöjt mig förrän jag hade en bättre lösning.
 
Så 15 cm är alltså så pass viktigt? Bygger jag bredare bygger jag igen dörren ut så då får dom ju stå inne jämt istället...

Det är de absolut! Det är minimimått och det är olagligt med mindre. Om du läser vidare på jordbruksverkets hemsida ser du att denna storlek bara gäller fram till fölets sjätte månad. Tänkte du inte vänja av då måste du skaffa ännu större box.

Tänk dig scenariot där ditt sto trampar av benet på fölet för att de har det för trångt, då kommer du att ångra dig resten av livet för att du inte ordnade en större box.
 
Okey, då får det bli att bygga om, har henne hemma men hyr bara gården så kan inte bygga om hur mkt som helst. Får hålla tummarna för fint väder men måste ju ha en plan B!
kan du inte ta ner mellanväggen så du slår ihop 2 boxar?
eller bygga en lösdrift som går att stänga om, (tänker mig en 15kvm vindskydd och en mindre hage i direkt anslutning med ordentligt tätt trä staket så fölet inte rulla utanför, då kan du stänga in dem nattetid även i fortsättningen tills fölet ska avvänjas och stå i box nattetid)
 
kan du inte ta ner mellanväggen så du slår ihop 2 boxar?
eller bygga en lösdrift som går att stänga om, (tänker mig en 15kvm vindskydd och en mindre hage i direkt anslutning med ordentligt tätt trä staket så fölet inte rulla utanför, då kan du stänga in dem nattetid även i fortsättningen tills fölet ska avvänjas och stå i box nattetid)

Jag får ta bort väggen mellan två boxar som då blir 12,8 kvm. Är ju inte mitt stall och det är inte så stort heller så finns inte så mkt utrymme att spela med...
Har troligen ingen möjlighet att bygga lösdrift heller eftersom det inte är min mark och ska det byggas lösdrift så vill ägaren att det ska byggas för flera hästar än en så att den kan utnyttjas framöver också. Men är ju långt kvar så får försöka lösa på nåt sätt!
 
Jag får ta bort väggen mellan två boxar som då blir 12,8 kvm. Är ju inte mitt stall och det är inte så stort heller så finns inte så mkt utrymme att spela med...
Har troligen ingen möjlighet att bygga lösdrift heller eftersom det inte är min mark och ska det byggas lösdrift så vill ägaren att det ska byggas för flera hästar än en så att den kan utnyttjas framöver också. Men är ju långt kvar så får försöka lösa på nåt sätt!
blir det bara 12,8kvm?
12 kvm är vad mina hästar står i nu dvs 3×4m. du måste ha väldigt små boxar i så fall :/.
 
kan du inte öppna upp hennes vanliga mot en annan då?
Vi har fyra boxar, två ponnyboxar på ena sidan o två st 11,2 kvm på andra sidan. Till detta har vi två stora hästar. Känns som om att det blir mer ekonomiskt försvarbart att försöka hitta en fölbox nån annanstans än att bygga om nån annans stall som sedan måste återställas sex månader senare... Dock blir ju den andra hästen själv istället om jag flyttar min..
 
Vi har fyra boxar, två ponnyboxar på ena sidan o två st 11,2 kvm på andra sidan. Till detta har vi två stora hästar. Känns som om att det blir mer ekonomiskt försvarbart att försöka hitta en fölbox nån annanstans än att bygga om nån annans stall som sedan måste återställas sex månader senare... Dock blir ju den andra hästen själv istället om jag flyttar min..
häst nr 1 i storhästboxarna häst nr 2 i ponnyboxarna. ta bort båda mellanväggarna ^_^.
 
häst nr 1 i storhästboxarna häst nr 2 i ponnyboxarna. ta bort båda mellanväggarna ^_^.
Jo det va det ja menade va lite oekonomiskt eftersom det inte är mitt stall och det i sådana fall måste återställas OM jag ens får ta bort mellanväggen mellan stora boxarna. Att det då kanske blir billigare att ställa henne nån annanstan!
 
Jag tror det både blir billigare och enklare om du flyttar henne till ett ställe där det finns fölboxar och även andra ston med föl så din ev. fölis får sällskap .
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 654
Senast: Ajda
·
Anläggning Planerar att bygga ligghall i vår/sommar och funderar på hur den ska utformas. Mina tre hästar på 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: elle12
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 635
Senast: hvala
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 790
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp