Fönsterglas och brandrök

Trolla

Trådstartare
Har googlat men inte hittat något svar...
Någon som vet hur fönsterglas reagerar på brandrök, rökgaser och hög värme?
 
Har googlat men inte hittat något svar...
Någon som vet hur fönsterglas reagerar på brandrök, rökgaser och hög värme?
I kombination eller var för sig?

Brandrök gör fönstret smutsigt.
Rökgaser är varma och medför antagligen att rutan spricker
Hög värme gör att fönstret spricker och tillräckligt hög värme får det att smälta.
 
I detta fallet har rutan utsatts för hög värme, uppskattningsvis runt 200 grader, efter det varit täckta av tjockt sot i några veckor innan de blivit rengjorda...
Nu ser de väldigt konstiga ut, glaset ser "bubbligt" ut, man känner att det är knottrigt men det går inte att putsa bort på något vis!
Undrar därför om det kan ha skett något med rökgaserna/brandröken/sotet... Mässingsdetaljerna var helt svarta och förstörda
 
I detta fallet har rutan utsatts för hög värme, uppskattningsvis runt 200 grader, efter det varit täckta av tjockt sot i några veckor innan de blivit rengjorda...
Nu ser de väldigt konstiga ut, glaset ser "bubbligt" ut, man känner att det är knottrigt men det går inte att putsa bort på något vis!
Undrar därför om det kan ha skett något med rökgaserna/brandröken/sotet... Mässingsdetaljerna var helt svarta och förstörda
Antagligen har väl ytan smält? Och därmed har sot och smuts gått in i glaset.
 
Vad får dig att tro att glaset har utsatts för just runt 200C?

Mässing smälter runt 900°C - det har alltså inte varit i närheten av den temperaturen, då hade mässingen varit deformerad. Glas behöver ytterligare en 400-500°C för att smälta, men när glasblåsare formar glas arbetar de i betydligt lägre temperaturer.

Få den här sidan kan du läsa följande:
http://xn--glasblsning-28a.se/om.html
Själva glasblåsningen sker sen när temperaturen har sjunkit till mellan 870 till 1040 ° C och glidningen sker vanligtvis mellan 370 till 480 ° C. För att fånga upp glaset på blåsröret värms den först upp innan den doppas i det smälta glaset. Då klibbar glaset fast ungefär på samma sätt som honung.

För min del känns det som glas som klibbar som honung också kan klibba fast sot.
 
200grader är en uppskattning som skaderegleraren gör, eftersom plastdetaljer på vitvaror smält men inte brunnit, räddningsledaren som var först på plats uppskattade brandgasernas temperatur till ca 800grader, en övertändning var nära... Fönsterrutorna det nu handlar om var dock ca 15 meter från värsta värmen. Fönsterutorna i rummet där elden var sprack...

Lutar väl åt att vi får anlita en glasmästare också för att få rätt, vi har fått anlita experter på alla område nu (sotare, tele, antenn rörmokare mm) eftersom FB mest rycker på axlarna när vi klagar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: Nepenthe
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 208
Senast: Pegasus63
·
Hemmet För att få veckorna att flyta på smidigt så söker vi en whiteboardtavla som veckoplanerare. Den behöver ha veckodagarna uppradade och...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp