Förbättra sitsen

Miljon

Trådstartare
Min hoppsits är minst sagt katastrofal :o Eller, jag tycker väl säkert själv att den är värre än den är, men jag är iallafall absolut inte nöjd. Jag kommer för högt upp över hästen, tappar bak skänkeln och slänger mig fram för mycket och/eller för tidigt ibland. Har en ponny som är lyhörd för min sits och blir lite ur balans när jag är otydlig, så jag behöver ju naturligtvis bli bättre.

Vad är era bästa tips för att förbättra sitsen, ffa då över hinder?

Jag behöver egentligen hoppa 2 ggr i veckan för att ha en stark och bra sits, men nu under vintern är det tyvärr inte möjligt. Jag har tur om jag kan hoppa oftare än en gång varannan vecka nu :cautious:
Behöver alltså både tips på hur jag kan träna för att få en bättre hoppsits även utan hinder, och vad jag ska tänka på och träna på när jag faktiskt hoppar, för att ha en stabil sits.

Rider naturligtvis för tränare, men det är ju så mycket som ska hinnas med på en hoppträning så blir inte så mycket fokus just på sitsen.
 
Finns massa övningar som inte kräver gym men ändå ger förbättrad bålstabilitet :)
För har man problem med sitsen till häst är det oftast bålstabiliteten som saknas.
Stelhet i höftböjaren är också ett vanligt problem hos oss ryttare.
Googla övningar som stärker bålen och som ökar rörligheten i höftböjaren.
 
Finns massa övningar som inte kräver gym men ändå ger förbättrad bålstabilitet :)
För har man problem med sitsen till häst är det oftast bålstabiliteten som saknas.
Stelhet i höftböjaren är också ett vanligt problem hos oss ryttare.
Googla övningar som stärker bålen och som ökar rörligheten i höftböjaren.

Fast jag har redan ganska bra bålstyrka och rörlighet i höftböjaren, just tack vare dansen. Det krävs ju mycket bålstabilitet även där :)

Annars har jag också tänkt bålen, men då borde jag ha problem med det i dansen också och det har jag inte :crazy:
 
Du kan rida i omväxlande två- och trepunktssits även når du rider ut eller bara tränar på banan utan hinder. Det stärker din sitts och balans på hästen och borde hjälpa på problemen. Kort upp stigläderna till hopplängd eller lite kortare och upp o stå i både trav och galopp. :)

Har du möjlighet att rida över bommar även om du inte kan hoppa? Det kan vara bra att träna på sittsen över bommar istället för hinder. Iom att du har problem med att du slänger dig fram för tidigt så tänk på att sitta med axlarna tillbaka medan du rider mot hinder (alt bom), och vänta tills hästen hoppar av - du ska följa med hästen framåt, varken mer eller mindre.
 
trampet neråt framåt i stigbygeln. Trampet i stigbygeln är ditt säkerhetsbälte och du ska alltid "landa på fötterna". Åker benet bak så åker överlivet fram.
 
Min hoppsits är minst sagt katastrofal :o Eller, jag tycker väl säkert själv att den är värre än den är, men jag är iallafall absolut inte nöjd. Jag kommer för högt upp över hästen, tappar bak skänkeln och slänger mig fram för mycket och/eller för tidigt ibland. Har en ponny som är lyhörd för min sits och blir lite ur balans när jag är otydlig, så jag behöver ju naturligtvis bli bättre.

Vad är era bästa tips för att förbättra sitsen, ffa då över hinder?

Jag behöver egentligen hoppa 2 ggr i veckan för att ha en stark och bra sits, men nu under vintern är det tyvärr inte möjligt. Jag har tur om jag kan hoppa oftare än en gång varannan vecka nu :cautious:
Behöver alltså både tips på hur jag kan träna för att få en bättre hoppsits även utan hinder, och vad jag ska tänka på och träna på när jag faktiskt hoppar, för att ha en stabil sits.

Rider naturligtvis för tränare, men det är ju så mycket som ska hinnas med på en hoppträning så blir inte så mycket fokus just på sitsen.

Mycket lätt sits ute, är mitt bästa tips. I alla gångarter. Det bygger styrkan som i sin tur ger stabilitet. Sen förstås att man tekniskt sitter rätt, filma när du hoppar så kan du detaljstudera vad det är i sitsen som blir snett över hinder. Det låter ju t ex som att du skulle behöva ha en stadigare underskänkel, och trampa ner mer så att skänkeln är mer stilla och stadig. Om det är så kan du öva på det när du galopperar i lätt sits ute.
 
trampet neråt framåt i stigbygeln. Trampet i stigbygeln är ditt säkerhetsbälte och du ska alltid "landa på fötterna". Åker benet bak så åker överlivet fram.
Jag är lite allergisk mot trampa hälen framåt eftersom jag tycker det får många att låsa knät och tappa följsamheten i sitsen.
En parentes i sammanhanget och inget ifrågasättande - jag är lärd precis som du säger men har fått ändra lite på just den tanken på nuvarande häst.
Om du tänker på det lite. Man vill ha ett lågt knä i sitsen. Men knät kan inte komma ner om foten är rakt under. Om man då i stället fokuserar på knäet och kontakten med skänkeln lite längre bak tycker jag det är lättare att ha hästen avspänd framför skänkeln.:)
 
Jag är lite allergisk mot trampa hälen framåt eftersom jag tycker det får många att låsa knät och tappa följsamheten i sitsen.
En parentes i sammanhanget och inget ifrågasättande - jag är lärd precis som du säger men har fått ändra lite på just den tanken på nuvarande häst.
Om du tänker på det lite. Man vill ha ett lågt knä i sitsen. Men knät kan inte komma ner om foten är rakt under. Om man då i stället fokuserar på knäet och kontakten med skänkeln lite längre bak tycker jag det är lättare att ha hästen avspänd framför skänkeln.:)
Om problemet är att skänkeln far omkring (främst bakåt i språnget) så vidhåller jag att lösningen är att tänka sitt tramp mer framåt. När man kommit ifrån den ovanan kan man absolut börja tänka mer "nedtrampat knä" med foten mer under sin höft men när foten redan är för långt bak tycker jag inte att trampet i knäet hjälper.

Men alla hänger ju upp sin sits på olika referenspunkter i kroppen

obs försök läsa detta på ett osnäsigt sätt, jag ser att det verkar vara skrivet snäsigt men det är inte snäs jag menar.
 
Om problemet är att skänkeln far omkring (främst bakåt i språnget) så vidhåller jag att lösningen är att tänka sitt tramp mer framåt. När man kommit ifrån den ovanan kan man absolut börja tänka mer "nedtrampat knä" med foten mer under sin höft men när foten redan är för långt bak tycker jag inte att trampet i knäet hjälper.

Men alla hänger ju upp sin sits på olika referenspunkter i kroppen

obs försök läsa detta på ett osnäsigt sätt, jag ser att det verkar vara skrivet snäsigt men det är inte snäs jag menar.
Jag tycker det är en rolig diskussion och vill oxå inte vara snäsig på något vis.
Om man tänker längre- varför är skänkeln ostabil?
En problem som kan uppstå om man rättar en ostadig skänkel genom att trampa hälen just framåt och får skänkel lite långt fram är att ryttaren blir för snabb i överlivet i språnget i sin ambition att följa hästen.
Var på jätteintressant kurs med en norsk sitsguru som hade många tankar just hur man kan analysera vad som gör att ryttaren är i obalans ( vilket den ju är om skänkeln är ostadig) och rätta orsaken och inte symptomen.
 
Jag tycker det är en rolig diskussion och vill oxå inte vara snäsig på något vis.
Om man tänker längre- varför är skänkeln ostabil?
En problem som kan uppstå om man rättar en ostadig skänkel genom att trampa hälen just framåt och får skänkel lite långt fram är att ryttaren blir för snabb i överlivet i språnget i sin ambition att följa hästen.
Var på jätteintressant kurs med en norsk sitsguru som hade många tankar just hur man kan analysera vad som gör att ryttaren är i obalans ( vilket den ju är om skänkeln är ostadig) och rätta orsaken och inte symptomen.
Jag håller med, finns alldeles för lite litteratur i området om man vill nörda ner sig. De sitsböcker som finns behandlar ju mest dressyrsitsen och inte sitsen i hoppning mer än att beskriva idealsitsen. Ganska dumt ändå att något så grundläggande i ridningen ändå är så "okänt". Har du koll på om det finns något sånt?

Har du något exempel på vad som kan rättas som inte är skänkel, som ger en stadigare skänkel utan att ta det i minst två etapper som jag föreslog? Jag tänker att det handlar om att hitta rätt tonus i rätt muskler, men har inte varit på så mkt föreläsningar med sitsgurus tyvärr.Jätteintressant ju.
 
Jag håller med, finns alldeles för lite litteratur i området om man vill nörda ner sig. De sitsböcker som finns behandlar ju mest dressyrsitsen och inte sitsen i hoppning mer än att beskriva idealsitsen. Ganska dumt ändå att något så grundläggande i ridningen ändå är så "okänt". Har du koll på om det finns något sånt?

Har du något exempel på vad som kan rättas som inte är skänkel, som ger en stadigare skänkel utan att ta det i minst två etapper som jag föreslog? Jag tänker att det handlar om att hitta rätt tonus i rätt muskler, men har inte varit på så mkt föreläsningar med sitsgurus tyvärr.Jätteintressant ju.
Rent konkret så är allt ostadigt eller spänt obalans (enligt norska gurun då men hon var det mest pålästa jag hört som forskat i detta så jag tar henne som exempel )
Balans har vi människor i fötterna, rumpan , händerna och blicken. En hoppsits blir beroende av blick och fot eftersom rumpan är ur sadeln och händerna ska göra annat.

Det gäller ju att stapla kroppen rätt så man hittar balans. Att snabbt rätta obalans är ju egentligen för svårt men har man lektioner är det ju så det är.
Jag hade gjort övningar med många ändringar sitsen- typ rida lätt med två steg upp typen eftersom det är avslöjande för balansen. Hittat stigbygeln rätt under foten och skänkeln i rätt position med fokus på att spänna av så hälen kommer ner istället för att aktivt trampa ner den. Låta överlivet vara lite framför lod. Typ så och det är ju skänkeln ändå som är viktig precis som du sa först!

Skriver på mobilen och glömmer vad jag skriver så ursäkta om det blir rörigt. Tror du är med på min tanke!
 
Rid utan stigbyglar, rid lätt och stå i fältsits. Stärker och förbättrar balansen, fått göra det för hopptränare upprepade tillfällen. Även jockeyläder i trav.
 
det jag gjorde för att inte överhoppa var att med tränares hjälp lära mig att vänta in hästen. dvs man är rak i anridningen, sitter ner och bara följer med i själva upphoppet. för att sen direkt räta upp mig på väg ner i landningen så att jag håller den lätta sitsen och rider framåt i balans mot nästa hinder. dvs det tränaren gjorde var att helt enkelt stå och ropa i det ögonblicket jag skulle räta upp mig i landningen och skälla på mig så att jag var tillräckligt upprätt i anridningen. för inte kan man tänka själv när man väl ska hoppa och ha koll på allt annat :rofl:.

för man behöver inte skjuta på med handen eller ge onödigt med eftergift, och man behöver inte hiva sig upp ur sadeln. man ska bara vara följsam och lätta lite när hästen väl tar avsprånget.

dvs skitsvårt att lära om och få in rätt känsla ^_^
 
Blev jättestor skillnad på ffa mitt skänkelläge när jag bytte sadel.
Vad bytte du från och till vad?
Jag hoppar idag i en allroundsadel men funderar på att skaffa hoppsadel istället. Men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag känner att jag halkar omkring lite i nuvarande sadel.
 
Vad bytte du från och till vad?
Jag hoppar idag i en allroundsadel men funderar på att skaffa hoppsadel istället. Men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag känner att jag halkar omkring lite i nuvarande sadel.
Jag hade en Prestige Roma Jump och bytte då till en Erreplus JF. Nu väntar jag på en Prestige X-breath då nya hästen inte kunde ha Erreplusen. Jag är ganska kort och många sadlar passar inte mig pga det.
 
Vad bytte du från och till vad?
Jag hoppar idag i en allroundsadel men funderar på att skaffa hoppsadel istället. Men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag känner att jag halkar omkring lite i nuvarande sadel.

Jag bytte från en Ideal Crown Grandee 17,5" till en Trainer's Professional 17". Bägge låg bra på min häst, men jag fick helt olika sits. Att plötsligt ha hjälp av sadeln att stå i lätt sits var en fantastisk känsla och det var först då jag insåg att crownen försvårade för mig (den var ffa för stor).
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: bfpb
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp