Förklara för mig

Jaha, så studiestöd ska bara vara för obegåvade studenter? Det kriteriet har jag missat hos CSN.

Skulle jag INTE fått studiemedel och studielån hade jag tvingats arbeta ännu mer än vad som gjordes för att få livet att snurra utan att behöva separera från sambo för att flytta in i ett hyrt rum i Vårgårda, söka bostadsbidrag för det, sälja häst och hund och bil och planka på tåget till skolan eftersom ett Västtrafikkort för drygt 1300 kr/mån aldrig hade rymts i budgeten. Det kostar inte samhället mer att studenter jobbar, det är vad jag avser. Tvärtom så bidrog ju mitt arbete parallellt med studierna, vilket innebar ingen ledighet på sommaren och minimerad fritid, till att få in skattemedel för att försörja CSN med budgetanslag.

Fast man kan inte få allt här i världen. Ibland får något stå tillbaka för något annat....
 
Fast man kan inte få allt här i världen. Ibland får något stå tillbaka för något annat....
Men varför? Det där är en obegriplig inställning för mig. Om jag, genom att offra fritid, socialt umgänge och några timmars sömn per natt kan jobba hårdare för att behålla det jag älskar i livet samtidigt som jag gör något konstruktivt av mitt liv och på så sätt kan bidra massor till samhället - varför skulle det behöva stå tillbaka? Vad är logiken i det? Tvärtom om mot de som inte jobbar och som enligt dig "gör rätt" så kostar jag ju samhället MINDRE pengar eftersom mina skatteintäkter förhoppningsvis kan förvaltas klokt och användas till något konstruktivt. Helt obegripligt resonemang för min del. Är det bättre att studiebegåvade elever som inte har lust att avstå sitt befintliga liv låter bli att utbilda sig i dagens Sverige än att dessa jobbar så mkt de vill och klarar med och därmed bygger upp både pensionskapital och bidrar till samhället genom skatteintäkter?
 
Hur får du det till att studiememedel endast är för obegåvade studenter?
Och nej det är inte tanken att studiemedlet ska räcka till att ha bil, hund och häst. Det kostar samhället att subventionera dina studiemedel.

Sen kan man fråga sig hur någon hinner med att jobba så man får inkomster över taket samtidigt som man har hund och häst. Det är bara att gratulera att du fixar det.
Nej, och eftersom det med rätta inte är tänkt så, så borde man ju få jobba för att fylla upp tänker jag, utan att straffas för det.

Inte ett dugg svårt, kallas bara disciplin, något sänkt ambitionsnivå eftersom jag inte behövde ha AB i allt och en jäkla motivation att inte göra mig av med tävlingshästen utan både ha tid och råd att tävla. Blev rätt många omtentor i augusti eftersom maj var tävlingsintensivt, men det gick det med. Hade definitivt haft högre betyg om jag inte gjort så, men vad skulle jag med dem till å andra sidan? Good enough är en ganska behaglig inställning.
 
Men varför? Det där är en obegriplig inställning för mig. Om jag, genom att offra fritid, socialt umgänge och några timmars sömn per natt kan jobba hårdare för att behålla det jag älskar i livet samtidigt som jag gör något konstruktivt av mitt liv och på så sätt kan bidra massor till samhället - varför skulle det behöva stå tillbaka? Vad är logiken i det? Tvärtom om mot de som inte jobbar och som enligt dig "gör rätt" så kostar jag ju samhället MINDRE pengar eftersom mina skatteintäkter förhoppningsvis kan förvaltas klokt och användas till något konstruktivt. Helt obegripligt resonemang för min del. Är det bättre att studiebegåvade elever som inte har lust att avstå sitt befintliga liv låter bli att utbilda sig i dagens Sverige än att dessa jobbar så mkt de vill och klarar med och därmed bygger upp både pensionskapital och bidrar till samhället genom skatteintäkter?

Du blir ju gynnad genom att ha en lägre studieskuld. Varför ska staten låna ut pengar förmånligt till de som inte behöver det? Obegripligt.
 
Där jag jobbar och på den andra volvofabriken jobbar (främst kväll, natt och helg) ganska många som pluggar, finns ju ingen anledning att få eller ge bidrag eller lånet när lönen är långt ifrån kattpiss.

Varför dom gör så är olika, vissa har pluggat upp sina csn pengar men dom flesta vill inte dra på sig skulder eller vill ha mer pengar att röra sig med eller spara till insats.
 
Du blir ju gynnad genom att ha en lägre studieskuld. Varför ska staten låna ut pengar förmånligt till de som inte behöver det? Obegripligt.
Men i så fall behöver ju ingen, som i Verkligen behöver, alla kan ju jobba och alla kan välja bort, jag har svårt att se att den som netto kostar minst för samhället ska skuldbeläggas. Varför inte låta den som vill jobba mer därmed få mer pengar att röra sig med, kan för mitt liv inte förstå den logiken?
 
Men i så fall behöver ju ingen, som i Verkligen behöver, alla kan ju jobba och alla kan välja bort, jag har svårt att se att den som netto kostar minst för samhället ska skuldbeläggas. Varför inte låta den som vill jobba mer därmed få mer pengar att röra sig med, kan för mitt liv inte förstå den logiken?
Alla kan välja
1 bidrag och lån
2 bidrag, lån och jobb upp till en viss nivå
3 jobb

Så ingen hindrar någon ifrån att tjäna hur mycket som helst under tiden någon pluggar.
 
Alla kan välja
1 bidrag och lån
2 bidrag, lån och jobb upp till en viss nivå
3 jobb

Så ingen hindrar någon ifrån att tjäna hur mycket som helst under tiden någon pluggar.
Men ingen kan förklara vari ekonomin ligger i det där fribeloppet. Vad vinner samhället på att hindra högre inkomst utöver studielån/bidrag? Förutom att minska risken för att ngn som vill börja läsa senare i livet faktiskt gör så?
 
På vilket sätt menar du att man ska bevisa prestation i paritet med CSN? Jag är uppenbarligen väldigt oinsatt.
 
Men ingen kan förklara vari ekonomin ligger i det där fribeloppet. Vad vinner samhället på att hindra högre inkomst utöver studielån/bidrag? Förutom att minska risken för att ngn som vill börja läsa senare i livet faktiskt gör så?
Finns ingen ekonomi i att de bidrag till någon som inte behöver.
 
Finns ingen ekonomi i att de bidrag till någon som inte behöver.

Återigen: om denne ngn behöver det för att överväga att studera, är det inte värt det då? Varför "behövs" samma mängd bidrag bättre av ngn som nöjer sig med mindre, som festar bort helgerna och väljer att inte jobba parallellt? Ska vi behovspröva studiemedlet på så vis att endast de som är oförmögna att skaffa extrajobb ska få, det vore kanske mest ekonomiskt?
 
Men i så fall behöver ju ingen, som i Verkligen behöver, alla kan ju jobba och alla kan välja bort, jag har svårt att se att den som netto kostar minst för samhället ska skuldbeläggas. Varför inte låta den som vill jobba mer därmed få mer pengar att röra sig med, kan för mitt liv inte förstå den logiken?

Va? Alla får jobb och har samma möjligheter att jobba?
Skuldbeläggas?????????????

Vad pratar du om?

Du skuldbelägger den som måste låna mer än den som jobbar.
 
Va? Alla får jobb och har samma möjligheter att jobba?
Skuldbeläggas?????????????

Vad pratar du om?

Du skuldbelägger den som måste låna mer än den som jobbar.
Alltså jag är ledsen men jag förstår inte. Vem skuldbelägger jag? Den som måste låna mer än den som jobbar? Vad menar du med det?
 
Ja, satan vilka krav det är. Dock får man ju det till syvende och sist när man gjort sig av med allt.
Vet inte om du är ironisk eller ej?

Men även efter att man fått det så är det ju definitivt krav på "motprestation". Nu har jag bara haft försörjningsstöd när jag varit sjukskriven, och då ville de ha behandlingsplan, bad om tillstånd att prata med läkare, återkommande samtal för att stämma av hur det går och att jag följer behandlingsplanen. Inte alls som med FK som bara tar emot intyg och nåt enstaka samtal. Nu menar jag inte att det är nåt fel, och jag såg det inte som betungande eftersom jag ville samma sak, men jag blir så trött på att det låter som att socialbidrag är nåt man bara kan hiva in om man inte har lust att plugga/jobba.
 
Vet inte om du är ironisk eller ej?

Men även efter att man fått det så är det ju definitivt krav på "motprestation". Nu har jag bara haft försörjningsstöd när jag varit sjukskriven, och då ville de ha behandlingsplan, bad om tillstånd att prata med läkare, återkommande samtal för att stämma av hur det går och att jag följer behandlingsplanen. Inte alls som med FK som bara tar emot intyg och nåt enstaka samtal. Nu menar jag inte att det är nåt fel, och jag såg det inte som betungande eftersom jag ville samma sak, men jag blir så trött på att det låter som att socialbidrag är nåt man bara kan hiva in om man inte har lust att plugga/jobba.

Jag har en gång i tiden haft behov av och erhållit försörjningsstöd en kort period och vet hur jävla mycket krav och undersökningar det krävs. Nej, det var inte ironiskt. Och det är en för jävlig situation att vara i som vem som helst kan må dåligt av.
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 647
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 434
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Solis
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 995
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp