Förklara för mig

@Idas Jag är höginkomsttagare, bor i hyresrätt i storstan och skulle inte dra på mig en hyra på 10 000. CSN-systemet kan inte vara utformat så att studenter har råd med sådana boendekostnader.
Nej, håller med och delvis OT.

Och rynka på näsan åt lägenheter som ligger 15-20 minuter från T-centralen. Inte konstigt att studenterna inte hittar någonstans att bo när de har sådana krav...
Jag har flera kursare som delade rum och lägenhet under studietiden. Dottern har varit inneboende i en villa och kommer nu prova att vara inneboende i en lägenhet. Har funkat utmärkt hittills. 2600 resp 3000 kr/i månaden är helt okej tycker jag (och hon).

Jag har en släkting som har ett rum som hon hyr ut i sin lägenhet, 20 minuter från innerstan (stockholm), men får inte rummet uthyrt. Ja, jag säger då det. Återigen, det är väldigt vilka krav folk har nuförtiden....
 
Hur kunde jag glömma bort detta? Nåja, tack för att den här tråden dök upp, nu har jag möjlighet att se över min inkomst och se vad jag kommer att få utbetalt i lön efter den här sommaren. Tror väl inte att jag ska komma upp i så mycket som fribeloppet, men har två bra betalda jobb varav ett är mer än 100% så blev lite osäker.
 
Och rynka på näsan åt lägenheter som ligger 15-20 minuter från T-centralen. Inte konstigt att studenterna inte hittar någonstans att bo när de har sådana krav...

Men va? Jag har 6,5 års kötid i bostadskön och ligger i skrivande stund på köplats 4 för 22 kvadrat i Bredäng eller Hallonbergen. Inte ens efter nästan 7 år kan man alltså få ett förstahandskontrakt avsett för studenter. När jag kikar på Blocket kostar det runt 5000 för ett rum i en lägenhet och 8-12.000 för en egen etta beroende på läge.

Massor av studenter som flyttar till Stockholm för att plugga får hoppa av för att de inte hittar någonstans att bo, och i början av varje höst är det alltid folk som tältar i skogen bakom Frescati.

Sen finns det säkert undantag, men att säga att studenterna får skylla sig själva som inte hittar boende i Stockholm är bara dumheter.
 
Men va? Jag har 6,5 års kötid i bostadskön och ligger i skrivande stund på köplats 4 för 22 kvadrat i Bredäng eller Hallonbergen. Inte ens efter nästan 7 år kan man alltså få ett förstahandskontrakt avsett för studenter. När jag kikar på Blocket kostar det runt 5000 för ett rum i en lägenhet och 8-12.000 för en egen etta beroende på läge.

Massor av studenter som flyttar till Stockholm för att plugga får hoppa av för att de inte hittar någonstans att bo, och i början av varje höst är det alltid folk som tältar i skogen bakom Frescati.

Sen finns det säkert undantag, men att säga att studenterna får skylla sig själva som inte hittar boende i Stockholm är bara dumheter.
Fast om du begränsar sökkriterierna till "förstahandskontrakt avsett för studenter" så är det kanske inte konstigt att det går långsamt?
 
Fast om du begränsar sökkriterierna till "förstahandskontrakt avsett för studenter" så är det kanske inte konstigt att det går långsamt?
Eftersom alla andra förstahandskontrakt kräver en inkomst på minst fyra gånger månadshyran så är ju det inte ens ett alternativ.

Trodde det var allmänt känt att Stockholm har en genomsnittlig kötid på sisådär 10 år för hyresrätt :)
 
Eftersom alla andra förstahandskontrakt kräver en inkomst på minst fyra gånger månadshyran så är ju det inte ens ett alternativ.

Trodde det var allmänt känt att Stockholm har en genomsnittlig kötid på sisådär 10 år för hyresrätt :)
Du får ju släppa det där med förstahandskontrakt. Det är ju så folk trots allt får boende i Sthlm.
 
Du får ju släppa det där med förstahandskontrakt. Det är ju så folk trots allt får boende i Sthlm.
Ja, och har man inget förstahandskontrakt hamnar man på en hyra som enkelt närmar sig 10.000 i månaden, och då är vi tillbaka på problematiken med för lågt fribelopp igen :)
 
Ja, och har man inget förstahandskontrakt hamnar man på en hyra som enkelt närmar sig 10.000 i månaden, och då är vi tillbaka på problematiken med för lågt fribelopp igen :)
Jag håller inte med. Kommer man som student upp i en hyra på 10K får man flytta längre ut, helt enkelt. Systemet med studielån kan inte konstrueras efter att studenter ska bo på bekvämt avstånd till city.
 
Men va? Jag har 6,5 års kötid i bostadskön och ligger i skrivande stund på köplats 4 för 22 kvadrat i Bredäng eller Hallonbergen. Inte ens efter nästan 7 år kan man alltså få ett förstahandskontrakt avsett för studenter. När jag kikar på Blocket kostar det runt 5000 för ett rum i en lägenhet och 8-12.000 för en egen etta beroende på läge.

Massor av studenter som flyttar till Stockholm för att plugga får hoppa av för att de inte hittar någonstans att bo, och i början av varje höst är det alltid folk som tältar i skogen bakom Frescati.

Sen finns det säkert undantag, men att säga att studenterna får skylla sig själva som inte hittar boende i Stockholm är bara dumheter.
Man får inget vanligt hyreskontrakt inom 7 år heller, så att förvänta sig att få lägenhet som student är lite höga krav, ja.. Jag tror man får inse att det är svårt att få bostad över huvud taget i Stockholm och får lov att tänka om när det gäller bekvämlighet menar jag. Man kan inte räkna med att kunna bo inom en halvtimme till universitetet i Stockholm och definitivt inte i egen lägenhet. 5000 för ett rum på hyggligt avstånd från stan är inte orimligt (Dottern pluggade i en betydligt mindre stad så 2600 resp. 3000 är helt rimligt där). Hyrorna överlag är ju inte precis låga för en som har förstahandskontrakt eller bostadsrätt eller villa i Stockholmsområdet heller. I Norrtälje eller Södertälje kan man kanske komma undan lite billigare gissar jag.
 
Ja, och har man inget förstahandskontrakt hamnar man på en hyra som enkelt närmar sig 10.000 i månaden, och då är vi tillbaka på problematiken med för lågt fribelopp igen :)
Eller så hyr man en tvåa i en förort i andra hand för 6500 kronor i månaden. Som studenterna som hyrde av mig gjorde.
 
Eftersom alla andra förstahandskontrakt kräver en inkomst på minst fyra gånger månadshyran så är ju det inte ens ett alternativ.

Trodde det var allmänt känt att Stockholm har en genomsnittlig kötid på sisådär 10 år för hyresrätt :)

Fast det går ju faktiskt att bo i t.ex. Bålsta eller Södertälje om man pluggar i Sthlm. Och det finns hyresvärdar där inte alla lägenheter släpps till "stora kön" och där det går att få lägenhet utan kötid alls.
 
Varför tycker du att samhället förväntar sig att du ska leva på existensminimum som student då?
För att det är många studenter som gör det! De som inte väljer att jobba och bara tar lån och bidrag får ha en bostadshyra på max 4517 kronor för att inte hamna under skälig levnadsnivå, och det är inte så många som lyckas hitta ett så billigt boende. Sedan uppfattar jag att den allmänna bilden av studenter är att de ska leva på nudlar och inte ha ett öre kvar till annat vilket jag tycker är tråkigt. Vårt land behöver fler utbildade och det är trist när människor struntar i att utbilda sig eftersom de inte har råd.

Studiestödet är dessutom till största delen LÅNADE pengar. Varenda krona ska betalas tillbaka.
 
För att det är många studenter som gör det! De som inte väljer att jobba och bara tar lån och bidrag får ha en bostadshyra på max 4517 kronor för att inte hamna under skälig levnadsnivå, och det är inte så många som lyckas hitta ett så billigt boende. Sedan uppfattar jag att den allmänna bilden av studenter är att de ska leva på nudlar och inte ha ett öre kvar till annat vilket jag tycker är tråkigt. Vårt land behöver fler utbildade och det är trist när människor struntar i att utbilda sig eftersom de inte har råd.

Studiestödet är dessutom till största delen LÅNADE pengar. Varenda krona ska betalas tillbaka.
Jaha, jag trodde du diskuterade fribeloppet. Men nu diskuterar du alltså studiemedlets storlek?
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 799
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 475
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Solis
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 061
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp