Förklara för mig

Återigen: om denne ngn behöver det för att överväga att studera, är det inte värt det då? Varför "behövs" samma mängd bidrag bättre av ngn som nöjer sig med mindre, som festar bort helgerna och väljer att inte jobba parallellt? Ska vi behovspröva studiemedlet på så vis att endast de som är oförmögna att skaffa extrajobb ska få, det vore kanske mest ekonomiskt?
Behöver dom som jobbar natt på PV 9 tusen (eller hur mycket det är) till i månaden utöver dom 27 tusen dom får ut efter skatt?
Heltid vardagnatt är där är 25h vecka.

Nej jag tycker inte bidrag ska ges till dom som redan klarar sig, alla klarar inte att både plugga och jobba utan att dundra in i väggen, själv är jag glad att jag lämnade hästarna hemma när jag pluggade till hovis för hade inte orkat annars, det var 35 timmar i skolan och utöver det plugg eller smide på fritiden.
 
Mer skuld för att man inte lyckas få ett jobb. Det sker automatiskt. Du som kan jobba till del får en bättre situation. Och ända klagar du.
Skulle säga att få eller ingen av mina kursare hade varit arbetslösa om de velat jobba, även om många valde att jobba på typ Kåren eller liknande gratis istället för att det var kul. Utan lånedelen hade det inte funkat för mig, då hade jag behövt jobba ännu mer för att gå runt och då hade jag inte räckt till, men kom inte och låtsas som att den stora merparten av de studenter som inte jobbar extra inte gör så pga att de inte kan få extrajobb. Även om så vore är det inte ett relevant argument att det av ngn form av rättviseskäl inte ska gälla samma kriterier för att erhålla fullt lån efter samma prestation pga att man väljer att prioritera bort ledighet och sociala aktiviteter till förmån för att lösa livet under några studieår.

Nu är jag tack och lov klar med studietiden sedan länge och behöver bara ett jobb för att försörja mig, men inte tusan kände jag mig mer priviligerad som for mellan jobb och föreläsningar som en stressad tok än de kursare som gled runt i dyra märkeskläder och bodde hemma eller i en br som föräldrarna köpt, fick all litteratur gratis och som hade sommarlov (vem tusan har det efter 15 års ålder liksom)?
 
Behöver dom som jobbar natt på PV 9 tusen (eller hur mycket det är) till i månaden utöver dom 27 tusen dom får ut efter skatt?
Heltid vardagnatt är där är 25h vecka.

Nej jag tycker inte bidrag ska ges till dom som redan klarar sig, alla klarar inte att både plugga och jobba utan att dundra in i väggen, själv är jag glad att jag lämnade hästarna hemma när jag pluggade till hovis för hade inte orkat annars, det var 35 timmar i skolan och utöver det plugg eller smide på fritiden.
Och alla har inte ett "hemma" att lämna häst på om man inte själv köper en gård förstås, men det kan också vara lite svårt på endast CSN...
 
Att slå i taket är inga större problem, bara att jobba lite mer än heltid under sommaren med betald semester så har man kommit upp i de där 94.000 man för tjäna juli-dec, det har jag gjort senaste åren. Har t o m överskridit, men har då fått neddraget lån följande termin, eller som förra året när jag visste att jag skulle gå över med ca 20 000 innan novemberlönen var utbetald (jobbade mer än 100% och hade sen helgjobb under terminen), då meddelade jag CSN det redan innan terminen började så drog de ned lånet redan den terminen.
Under terminen sen svider det i plånboken när jag inte kan jobba och måste nalla på sparkontot, men får tänka på att det jag tjänade under sommaren är till för att klara terminen och inte läggas på hög (även om det vore nice). Periodvis har det gått bra att jobba parallellt med studierna, men i våras var det stenkört, då var det jobbigt att sitta med egen lägenhet och häst i 08-området (även om det är långt från innerstan).
 
Och alla har inte ett "hemma" att lämna häst på om man inte själv köper en gård förstås, men det kan också vara lite svårt på endast CSN...
En gård hade jag haft ännu mindre tid till när jag pluggade.
Valet hade blivit sälja/ut på foder hästarna eller inte plugga för tiden fanns inte om jag inte ville dundra in i väggen.

Lämna hästarna hemma = 90 mil från där jag pluggade.
 
Kan erkänna att bara ett år tillbaka så levde jag i tron om att 100% studier var just 100% som minst och på mer krävande utbildningarna krävde betydligt mer än 40 timmar.
 
Kan erkänna att bara ett år tillbaka så levde jag i tron om att 100% studier var just 100% som minst och på mer krävande utbildningarna krävde betydligt mer än 40 timmar.
Även om så vore (min sambo läste på Chalmers och hade betydligt mer "skoltid" än jag så närmade sig nog 40h per skolvecka), så är ju inte en 100% sysselsättning 100% av ens tid. Det är fullt möjligt att med ob och liknande få in närmre 30 betalda h på helgen (eftersom söndagar gav dubbelt och lördagar efter en viss tid = stängning var effektivtv och bra) om man som jag jobbade extra i mataffär ibland tex. Ngn kväll på det i v så får man in rätt mkt tid i löneburken, helt utan alltför stor ansträngning.
 
Kan CSN se exakt när man har inkomst? Om jag tjänade 0 kr första halvåret och 100 000 andra halvåret, då lär de inte kunna se det väl?
 
Kan CSN se exakt när man har inkomst? Om jag tjänade 0 kr första halvåret och 100 000 andra halvåret, då lär de inte kunna se det väl?

Det är väl bedrägeri om du inte rapporterar in inkomsten när du får den, och det käns klart ovärt risken att åka dit att fuska, skulle jag tänka.

Skulle man gå över gränsen och få nedsättning är ju det bara en bonus, mindre lån att betala tillbaka!
 
Det är väl bedrägeri om du inte rapporterar in inkomsten när du får den, och det käns klart ovärt risken att åka dit att fuska, skulle jag tänka.

Skulle man gå över gränsen och få nedsättning är ju det bara en bonus, mindre lån att betala tillbaka!

Tveksamt? Läste på csn.se:

Om du inte visar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår, kommer vi att utgå från att inkomsten är jämnt fördelad över året.
 
Tveksamt? Läste på csn.se:

Om du inte visar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår, kommer vi att utgå från att inkomsten är jämnt fördelad över året.
jag har träffat några som har fått visa upp intyg när de har jobbat heltid under våren och sedan börjat plugga till hösten (eller var det hösten till våren, minns inte). När de kunde visa det så var det inga problem att tjäna "rimligt" under läsåret sedan.
 
Tveksamt? Läste på csn.se:

Om du inte visar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår, kommer vi att utgå från att inkomsten är jämnt fördelad över året.

Och om det inte är fallet torde det vara din skyldighet att upplysa dem om hur det ligger till. Annars har man ju vilselett dem i syfte att få ut bidrag, det tänker jag är sällan lagligt att göra.

CSN är ju vad som gör det möjligt för de flesta att alls studera, varför försöka lura dem?
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 636
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 428
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
877
Senast: Solis
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 993
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp