Förkylningsastma

Blueberry

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en samlingstråd för oss som har barn med förkylningsastma, och jag hittar ingen - så jag skapar en.

Vi har precis tagit oss igenom vårt värsta anfall någonsin. Hade vi inte haft inhalatorn så hade det blivit 112 och ambulans. Drygt 50 minuter har det tagit att komma tillbaka till såpass okej andning att han kunnat varva ner och somna, absolut värst de första 10-15 minuterna. Helt fruktansvärt. Vi föräldrar är helt urvridna, men barnet sover lugnt nu.

Han fyller två år om en vecka.
Blev utredd och diagnosticerad i november, har haft inhalator sedan dess. Den har inneburit en enorm skillnad för oss.

Jag vet att läkarna säger att det inte spelar någon roll, men jag upplever att kall/kylig/sval/frisk luft gör skillnad och gör det lättare gör honom att "komma tillbaka". Vi har inte provat luftfuktare, men en kollega vittnar om att ånga gör stor skillnad. Har någon här provat?

Och alltså - går det någonsin över? Jag har läst att det kan växa bort. Behöver lite hopp nu...
 
Våra har det vuxit bort på (peppar, peppar). Runt två år var det som värst.

Vi har blivit rekommenderade att inte ha för tort och varmt i sovrummet. Öppna dörren och i värsta fall ut och gå i barnvagnen (samma som vid falsk krupp).
 
Glömde; Vi har också blivit tillsagda att vid minsta misstanke om att en förkylning är på gång så ösa på med alla mediciner vi har fått utskrivna.
 
Våra har det vuxit bort på (peppar, peppar). Runt två år var det som värst.

Vi har blivit rekommenderade att inte ha för tort och varmt i sovrummet. Öppna dörren och i värsta fall ut och gå i barnvagnen (samma som vid falsk krupp).
Med öppna dörren så menar jag öppna balkongdörren.
 
Min son har också förkylningsastma, han inhalerar kortision 1puff varje dag 2 gånger om dagen, oavsett om han förkyld eller inte. På inrådan av hans läkare, just för att man är så infektionskänslig som astmatiker. Det hjälper luftrören att stå emot bättre. och sen ökas dosen under pågående förkylning.
Upplever också att kyla och frisk luft underlättar och hjälper. Min son får även lätt falsk krupp och då är det enbart kyla och frisk luft som gäller, hjälper inte det så får vi åka in till barnakuten för att inhalera ventolin.
 
Vår son fick förkylningsastma när han var kring två år. Han blev rejält påverkad vid varenda förkylning som varje gång ledde till att vi var hemma en vecka. Nu är han sex år fyllda och det verkar ha försvunnit helt. Jag tror inte att vi använt medicinen på något år eller så trots flertalet förkylningar.
 
Min son har också förkylningsastma, han inhalerar kortision 1puff varje dag 2 gånger om dagen, oavsett om han förkyld eller inte. På inrådan av hans läkare, just för att man är så infektionskänslig som astmatiker. Det hjälper luftrören att stå emot bättre. och sen ökas dosen under pågående förkylning.
Upplever också att kyla och frisk luft underlättar och hjälper. Min son får även lätt falsk krupp och då är det enbart kyla och frisk luft som gäller, hjälper inte det så får vi åka in till barnakuten för att inhalera ventolin.
Mina började med kortison underhållsdos när de var 6 månader och har åkt ambulans och legat inlagda flera gånger och nu är de helt friska! Värst var det nog vid 2 år och sen växte det bort. Däremot vid förkylningar lyssnar vi alltid hur de andas men de har ej behövt nån medicin nu alls på flera år. Och då var det rejält illa ställt.
 
A diagnosticerades med förkylningsutlöst astma när han var ca 6 månader. Fick luftrörsvidgande och kortison utskrivet.

Dock tyckte vi han var så andfådd och dålig även mellan infektioner så han fick börja inhalera en underhållsdos varje dag. Inte heller det hjälpte utan vi fick ge luftrörsvidgande flera gånger/ dag.

Varje förkylning ledde till lunginflammation och han var på akuten/vc hur många gånger som helst!

Sist vi var in var julen 2015 och då fick vi träffa en läkare som skrev ut montelucast att ge förebyggande och det har gjort underverk! Visserligen har han haft någon lunginflammation men inte alls så mycket astma eller förkylningar som innan! Han slutade vara blek och andfådd som normalläge :)

Han blir 3 nu och vi hoppas att det blir som med hans storebror, som snart fyller 7 och har väldigt lite problem numera
 
Tack för era svar!

Uppföljning:
J hade krupp i natt, det var inte den vanliga förkylningsastman. Han fick en kortisondos på vårdcentralen och medicin utskriven (gissar på mollipect). Han har varit pigg och glad hela dagen, men andningen har varit påverkad och nu på kvällen har han hostat lite. Han har fått sin förebyggande astmamedicin nu på kvällen, precis som vanligt. Tack vare kortisonet är det liten risk för återfall under natten i alla fall.

Han har varit sjuk ofta de här första två åren, och det handlar i princip alltid alltid om luftvägar och andning.

Jag har en teori (eller hypotes) om att det är för att han är såpass tidigt född. Han är född i vecka 37+1, och hade han varit född samma dag som vattnet gick (alltså dagen innan) hade han räknats som prematur. Det handlar bara om 8 timmar och 5 minuter. Jag har inte testat den på någon sjukvårdspersonal än, men för mig känns det som en ganska rimlig förklaring.
 
Vi har en tjej med astma som blir värre vid förkylning. Montelukast dagligen och serevent vid förkylningar har varit super, haft set sen nåtmår tillbaka. När hon var mindre använde vi pariboyen mycket vid förkylningar, mycket hjälp av det med.

Störst hjälp annars vid anfall är att kunna hjälpa henne att hålla sig lugn, om hon själv blir rädd och stressad blir andningen mycket sämre. Vi väcker henne inte för inhalering utan brukar inhalera i sömnen när det funkar. Och så dra på med medicinen så fort vi märker symtom och inte vänta tills andningen är för påverkad.
 
Ett av våra barn har förkylningsastma, han fyller 8 år i år. Som värst var det runt 2 år och sedan har det gradvis vuxit bort. Nu är det JÄTTEstor skillnad och märks inte mer än att hans förkylningar alltid sätter sig i luftrören och han får jobbiga hostattacker nattetid vid förkylning samt långvarig hosta under dagtid (som dock inte är direkt jobbig för honom, "bara" utdragen).
När det var som värst fick han Singulair långa perioder förebyggande (fantastisk medicin, ett pulver) - minsta lilla tecken på förkylning i antågande (alltså minimala tecken vilket var lite klurigt att se) så skulle han sedan få Singulair minst en månad, ett tag fick han även förebyggande. Kombinerades på olika sätt i olika perioder med Flutide, Airomir och Ventoline.

Sen några år tillbaka har han "bara" Flutide (alltid vid förkylning) och Airomir (vid behov) och senaste året har han bara haft 2 förkylningar, båda lindriga, så Flutide-perioderna har varit korta och antalet gånger han behövt Airomir kan vi räkna på en hand.

Mycket mycket bättre alltså! :)
 
Båda våra pojkar har drabbats av detta.
Största pojken, snart fem, hade det som värst mellan 1-2 år. Minsta pojken har det värre nu vid två års åldern. Men med ministingen visste vi vad som var på gång så vi var väldigt på med att få medicin utskriven även till honom. Med stora pojken fick vi åka in akut tre gånger innan vi fick egna mediciner utskrivna.

Peppar peppar, så har det blivit bättre och bättre med den stora pojken, han får inte lika svåra förkylningar längre och vi "puffar" inte längre så fort han blir lite snorig utan först när förkylningen gått ned på djupet.

Vi kör med airmoir och flutide.

I december åkte vi på en rejäl fördkylning där inte våra mediciner bet riktigt på ministingen, även den stora var påverkad för första gången på ett år, men knappt märkbart. Vi fick åka in och inhalera ventolin och betapred på primärvårdsjouren och sedan ned för bevakning på akuten. Dock fick vi lämna akuten samma kväll då inhaleringen gav bra effekt.

Jag brukar skoja lite med min norska sida av släkten, när de frågar oss hur förkylningsastman utvecklas så svarar jag att "vi följer norska skidförbundets inhaleringsplan för barn mellan 2-7 år" ;)
 
Även vi har en tvååring med förkylningsastma. Ska till Allergicentrum på utredning nästa vecka får vi se. Har fram tills dess fått flutide som ska tas varje dag samt airomir om det blir akut.

Första attacken var så illa att hon kunde mist livet. Kräkningar, adrenalinspruta och ambulansfärd. Usch vad hemskt det var..:cry:
Då var pappa med, själv satt jag hemma med 5 dagar gammal bebis och bara grät!

Tyvärr fick vi fel medicin först. Fick airomir med dosering för barn 4år och uppåt, vilket vi själva upptäckte då vi gett detta vid förkylning med begynnande andningssvårigheter. Stackarn fick ju hjärtklappning deluxe, så pass att vi googlade biverkningar för o se om detta verkligen var rimligt.
Då såg vi att det ju va helt fel det vi fått.

Ringde giftcentralen o de sa åt oss att åka in akut. Blev lungröntgen och natt på sjukan...inte så glada föräldrar :rage::mad:
 
Även vi har en tvååring med förkylningsastma. Ska till Allergicentrum på utredning nästa vecka får vi se. Har fram tills dess fått flutide som ska tas varje dag samt airomir om det blir akut.

Första attacken var så illa att hon kunde mist livet. Kräkningar, adrenalinspruta och ambulansfärd. Usch vad hemskt det var..:cry:
Då var pappa med, själv satt jag hemma med 5 dagar gammal bebis och bara grät!

Tyvärr fick vi fel medicin först. Fick airomir med dosering för barn 4år och uppåt, vilket vi själva upptäckte då vi gett detta vid förkylning med begynnande andningssvårigheter. Stackarn fick ju hjärtklappning deluxe, så pass att vi googlade biverkningar för o se om detta verkligen var rimligt.
Då såg vi att det ju va helt fel det vi fått.

Ringde giftcentralen o de sa åt oss att åka in akut. Blev lungröntgen och natt på sjukan...inte så glada föräldrar :rage::mad:
Vi har också haft airomir utskrivet till vår tvååring men när jag tittar i Fass så står det:

För barn under 4 år kan inga rekommendationer göras för dosering då effekten ännu inte har fastställts.

När jag läser hur mycket dom skall ha så tror jag vi fick samma dos som för barn under 12 år. Läkaren sa just att dom kunde få rätt så ordentlig hjärtklappning men att det inte var farligt även om det kunde "kännas lite jobbigt".

När vi var där sist (för ca 2 år sedan) så fick vi ventoline istället.

Skumt det här. Eller har det blivit någon ändring i rutinerna kanske?
 
Vi har också haft airomir utskrivet till vår tvååring men när jag tittar i Fass så står det:

För barn under 4 år kan inga rekommendationer göras för dosering då effekten ännu inte har fastställts.

När jag läser hur mycket dom skall ha så tror jag vi fick samma dos som för barn under 12 år. Läkaren sa just att dom kunde få rätt så ordentlig hjärtklappning men att det inte var farligt även om det kunde "kännas lite jobbigt".

När vi var där sist (för ca 2 år sedan) så fick vi ventoline istället.

Skumt det här. Eller har det blivit någon ändring i rutinerna kanske?

Hm, kan ha varit jag som blandade ihop det där med åldern men vi hade fått rekommendationer att ge 4 doser vid andningsbesvär vilket är det dubbla för vuxna egentligen.

Hjärtklappning får de ju men det här va väldigt häftigt o gick inte över på jättelänge..:(
 
Jag har astma och den var svår som barn. När man åkte in akut fick man då sitta i ångande rum och jag vet att mamma testade det hemma, stängde in oss i badrummet med ånga. Det hjälper enligt mig. men kanske mest om man är slemmig?
 
Hm, kan ha varit jag som blandade ihop det där med åldern men vi hade fått rekommendationer att ge 4 doser vid andningsbesvär vilket är det dubbla för vuxna egentligen.

Hjärtklappning får de ju men det här va väldigt häftigt o gick inte över på jättelänge..:(

Vår rekommendation är att ge Max 4puffar var tjugonde minut i en timma. Är det inte bättre då är det akuten som gäller. Den rekommendationen fick vi redan när A var 6 månader
 
Just ja, vi har också rekommenderats att ge airomir regelbundet under dygnet när han har problem även om det inte är akut för att hjälpa luftrören och på så sätt förhindra att problemen blir allvarligare.

För oss har det gjort stor skillnad
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 597
Senast: tott
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 922
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 943
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp