Bukefalos 28 år!

"Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Pansi

Trådstartare
Hej alla!
Skulle vilja ha lite funderingar, erfarenheter, tips osv kring formen på en häst jag nyligen börjat rida. Lite bakgrund först:
Hästen är utbildad, men inte igång. Har ridit första tiden på tränsbett, men misstänker ngt krångel med tänderna då hon tuggar hysteriskt på bettet och vägrar ta stöd öht. Har nu gått över på sidepull, och det funkar utmärkt, vilket stöder min teori om tandproblem. (Äger inte hästen, upp till ägaren att åtgärda)

Nu till min fundering. Har alltid ridit enligt tanken att man ska variera formen under ett ridpass, men att stjärnkikarna ska gå låga och de som dippar nosen ska ha nacken högre. Hästen jag rider nu har gått bakom hand utan stöd länge, först på sidepullet kan jag kontrollera nacken. Därav är det självklart att hon dippar undan när det blir jobbigt, men med böjning och skolor får jag henne att gå där hon ska, men det känns så statiskt att ha henne där hela tiden. Så nu klurar jag på hur jag ska rida denna häst. Ska man jobba bort "dippandet" genom att ha nacken hög hela tiden och varva med skrittpauser på lång tygel? Eller ska man "våga" ta ner henne i en djupare form ibland och riskera att tappa arbetet genom kroppen?

Hur hade du ridit denna häst? Låg korta korta stunder och öka succesivt? Muskelmässigt skulle hon behöva gå lång och låg, men bakom hand vill jag absolut inte ha henne. Mycket tacksam för lite funderingar, då jag inte riktigt har någon att dressyr-diskutera med!
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Hmmm... alltid klurigt när man inte sett hästen eller själv ridit den... men jag ska försöka ge lite uppslag...

Jag skulle personligen inte jobba i samma form hela tiden, pecis som du själv säger att du egentligen inte vill göra. Jag kör alltid enligt principen att vill jag ha hästen i lång åg form så försöker jag få den dit, hamnar den bakom hand saktar jag av till skritt och börjar om från början. Jag brukar nästan alltid bryta och börja om om något blir (mycket) fel. Börjar hästen hänga i handen går jag ner i skritt, om hästen inte är loss i skolorna går jag ur och gör om, knäpper hästen av i nacken går jag också ner i skritt och börjar om. Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att arbeta eftersom hästen på så sätt inte får göra "fel" under så lång sträcka, det slipper bli en ovana hos hästen på grund av bristande kommunikation/ryttarmiss. Det krävs ju lite tålamod, men eftersom hästen tydligen går att rida i hög form så kan du ju varva med gott resultat utan att du för den skull behöver rida ett ridpass som bara består av att börja om... ;)

Ang det där med låg och lång form så skulle jag också försöka få hästen att söka sig framåt neråt med stöd på handen och se det som något positivt om näsan hamnade framför lodplan. Huvudsaken som jag ser det i ditt fall är just att kunna rida lång låg med stöd på handen. Resten går ju alltid att jobba på när hästen är stadig i handen.

Inte för att det är något fel på sidepull... men jag skulle nog försöka slinka till ägaren några "förmaningar" på ett bra sätt. Det må inte vara din häst men är man tillräckligt övertygande kan folk gå med på väldigt mycket, jag fick bland annat en hästägare att betala många hundra för ett tandläkarjobb när jag bara hade hästen några månader och dom hade påstått själva att det var gjort, men kunde inte säga emot då det var ett solklart fall redan innan man öppnade munnen på hästen... Men du kanske redan har försökt utan resultat... vad vet jag. För mig handlar det inte om sidepullet som sagt, utan om att hästen kan ha besvär i andra situationer också, sådana där vi människor inte märker något.

Det blev lite rörigt, men förhoppningsvis förstår du vad jag menar...
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Jag skulle inte ha brytt mig om någon "form" över huvud taget i början. A och o är att hästen har framåtbjudning och söker bettet. Gör den inte det så spelar det noll roll om den går bakom eller framför lod eller kikar efter stjärnor. Innan hästen söker bettet är det så gott som meningslöst att försöka sitta och jobba på något annat.

Jag skulle ha suttit i avlastningssits (för att underlätta för hästen att komma upp med ryggen och bli lång och låg) och hållt en stilla, stadig och lätt hand och med skänkeln fått den att söka sig framåt/neråt mot bettet. Dvs jag skulle ha koncentrerat mig på att få hästen ärligt på tygeln och samtidigt med ett framåt/neråt-tänk.
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

IrishDraft, många kloka saker, tack så mycket. Verkar som om vi tänker ganska lika i ridningen, att avbryta och göra om när saker inte funkar. Känns lite som jag hittat mina egna tankar av det du skrev, skönt. Nu står lilla hästen med en tappsko, men nästa vecka är det jobb igen! Försöker hinta ägaren lite snyggt och ska ta ett rejält snack om det snart, svårt bara när h*n kommer till stallet max 1 gång/vecka, och är i princip totalt okunnig när det gäller hästar.

Trani: Hästen funkar alltså inte på bett öht, på sidepull söker hon stöd, men pga vana och svaga muskler vill hon gärna hamna bakom hand, och som du skriver går det inte att rida då. Frågan handlar alltså om hur/när/om man varierar formen på en sådan häst.

Fler tankar mottages tacksamt! :)
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Jag hade inte ridit hästen alls, förrän JAG för egna pengar, eller genom att tjata öronen av ägaren, fått denne att åtgärda hästens eventuella fysiska problem. Eftersom det KAN förvärra hästens hälsostatus och det vill inte jag bli ersättningsskyldig för.

Men det är jag det...
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Har också funderat på det, men känner att jag inte kan göra mycket mer än att be henne fixa det. Har erbjudit mig att betala eftersom det är jag som rider, och enligt andra i stallet har det varit snack om att kolla tänderna sen tidigt i höstas.

Rider i skritt, ca 15-20 minuter max 4 gånger i veckan, så jag tror inte det gör mycket från eller till, men skulle vilja få den undersökt ändå.
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Trani: Hästen funkar alltså inte på bett öht, på sidepull söker hon stöd, men pga vana och svaga muskler vill hon gärna hamna bakom hand, och som du skriver går det inte att rida då. Frågan handlar alltså om hur/när/om man varierar formen på en sådan häst.

Varför skulle inte det gå?
Jag upprepar vad jag skrev innan; någon "form" är meningslöst att tala om om hästen inte är ärligt på tygeln. Jobba med det allra först och sedan kan du börja variera form.
Om du har bett eller sidepull spelar inte särskilt stor roll.
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Varför skulle inte det gå?
Jag upprepar vad jag skrev innan; någon "form" är meningslöst att tala om om hästen inte är ärligt på tygeln. Jobba med det allra först och sedan kan du börja variera form.
Om du har bett eller sidepull spelar inte särskilt stor roll.

På en häst med dåliga tänder spelar det väldigt stor roll om jag har bett eller sidepull, tror du ska läsa mitt första inlägg igen. Problemet är alltså en häst som jag utan större svårigheter kan få att arbeta genom kroppen, men som på grund av svaga muskler och vana att krulla ihop sig är svår att få att gå lång och låg utan att hamna bakom hand.
Jag tror att du tror att hon bara krullar och att jag aldrig får något ärligt sug och stöd i handen, så är alltså inte fallet.

Har svårt att se ditt resonemang med att rida i avlastningssits och att det inte skulle spela någon roll om man använder bett eller sidepull. Hästen är ju utbildad, och så länge tänderna är dåliga kommer hon inte ta stöd på bettet, men däremot på sidepullet eftersom det inte är obehagligt för henne. Kanske har jag missuppfattat dig, förklara gärna ytterligare om du orkar isåfall.
 
Senast ändrad:
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Ok så du mer eller mindre vet att hästen har tandproblem? Jag uppfattade det som att det bara var en häst som var ovillig att söka bettet.
Om du vet vad problemen beror på så är det ända råd jag kan ge dig att du inte ska rida hästen alls. Hästen beter sig ju som den gör på grund av smärta, och ingenting annat. Därför så är det bästa du kan göra om du vill fortsätta rida men inte åtgärda tänderna, att låta hästen gå i den position som den själv väljer = den minst smärtsamma.
Man undviker ju heller inte problemet bara för att man rider med bettlöst. Olika huvudpositioner kan framkalla smärt ändå.
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

hmm klurigt...
Nu har inte jag läst vad de andra skrivit, så med risk för upprepning...
Hur känns hon i kroppen? (spänd, lösgjord m.m) Jag anser nämligen att den höga formen är något som kommer efter mycket arbete när hästen börjar bli ganska välskolad, tills dess tycker jag att låg/lång är bättre (speciellt för spända hästar). Min erfarenhet av hög form är att, om hästen inte är redo för det har den lättare att knäppa av i nacken och gå "fel".
Men sen beror det ju mycket på din förmåga att känna hur kroppen rör sig. Jag skulle råda dig att börja tömköra henne, då ser du lättare om hon går rätt i hög form eller om det är den låga du bör jobba mer med för att få med hela kroppen.
Lite funderingar bara...
 
Sv: "Form-fundering" Hur skulle du rida denna häst?

Jag håller med Trani lite grann. Skulle låta hästen gå fritt utan att behöva "jobba" alltför mycket, därmed inte sagt att den inte ska jobba alls. Formen kommer när den kommer, inget man kan tvinga fram då det oftast blir en oärlig form. Få henne att jobba med ryggen genom lite skolor, klättring och så vidare utan att begära att hon ska gå i form. Hon kommer snart på att det är bekvämare att gå rätt än att gå bakom hand. Låt henne titta på himlen eller nosa på backen om det är det hon själv väljer..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Kristall10
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp