Försäkring A2

polly p

Trådstartare
Om man köper en unghäst tex utan en A1 sen 30dgr föl..bör man röntga eller hur tänker man?
Måste ju finnas flertalet hästar som inte är försäkrade dolda fel och i den formen?
Tänker alla importer mm?

Tycker detta med försäkringar är en djungel och har bara tidigare haft svenskproducerade hästar som varit försäkrade sedan föl.

Så lite för att rådgöra hur ni andra försäkrar hobby/ridhästar.

Även om jag sas väljer A1 liv med användbarhet finns ju inget som täcker sk dolda fel..
 
@polly p jag förstår nog inte riktigt vad du avser med A2 försäkring utifrån ditt inlägg ? Det är A2 liv du avser eller vad ?
Förtydliga gärna :)

A2 livförsäkring är ju ingen försäkring alls annat än att det möjligen täcker ett fåtal väldigt restrikerade omständigheter .

Förstår nog inte vad du frågar om utifrån din post helt enkelt ?
 
Senast ändrad:
@mackan. Egentligen var nog min fundering A2liv+vet.vård kontra A1+vet.vård.

Jag tänker angående sk. "Liv med användbarhet" A1, om jag ska sätta hästen i det och varför..
Går tex min vallack sönder och får begränsad användbarhet till vilken nytta är han som promenad häst då..?

Ett sto som skadas av traumatiska skäl och t-märks, ja, kanske..
Men hur lätt är det idag att t-märks och är det till gagn för hästen eg i alla lägen?
Tecknar jag försäkring på en egen uppfödning som föl så täcker en A1 för in dolda fel mm.
Men jag har bollat med mitt förs.bolag och nog kommit fram till hur som blir bäst.:)

Det viktigaste för mig är att kunna ge bra veterinärvård samt såklart ett livbelopp som täcker vissa utgifter som kan komma i samband med olycka /avlivning mm.

Jag kommer välja en A1livförsäkring +vetvård.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
883
Hästvård Men är det inte så att hästar under 100 k inte kräver plåtar? Och dem går att försäkra i köpevärdet? Vet inte hur det är med importer?
5 6 7
Svar
124
· Visningar
3 241
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 986
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 002
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp