Bukefalos 28 år!

Fortsättning

Min fasta anställning är på 100%, men jag jobbar 75% och får 25% från f-kassan "trots" att jag tidigare jobbat 150% utan problem och haft gott om energi till annat utanför jobbet.

Vad gör dig så speciell, jämfört med oss andra som blir sjuka och inte fixar heltidsjobb under en kortare eller längre period? Speciellt mtp att af redan bedömt arbetsförmågan till 75-80%.
Jag tror helt enkelt att det är ett extremt undantag att få sjukersättning från fk.

Det vanliga är annars att de säger att man får jobba med något lättare för att orka. Sen att det där lättare jobbet kanske inte finns saknar betydelse. Och då står man där och får ta det man får för att inte bli utan inkomst.

@Sel Jag tycker det är skillnad på riktiga kurser och sådana som är på sandlådenivå. Jag tror nämligen kurserna på hab är i samma nivå som aktiviteterna på af.
 

Jag tycker inte skillnaden är stor. Jag behöver inte få förklarat för mig vad autism är. Jag vet redan eftersom jag inte är ett barn. Ändå är det ett krav att gå den kursen innan man går någon av de andra kurserna.
Innehåll riktat till barn har förslagsvis ett språkbruk som skiljer sig till information riktade till vuxna. Tycker du att grundkurser i valfritt ämne som ges på universitet är till för barn...?
 
Innehåll riktat till barn har förslagsvis ett språkbruk som skiljer sig till information riktade till vuxna. Tycker du att grundkurser i valfritt ämne som ges på universitet är till för barn...?
Jag har aldrig gått på universitet.

De här kurserna på hab innehåller nog ändå bara samma information som jag redan vet. Som om jag vore ett barn som inte kan något.
 
Jag har aldrig gått på universitet.

De här kurserna på hab innehåller nog ändå bara samma information som jag redan vet. Som om jag vore ett barn som inte kan något.
Självklart behöver du inte gå några kurser om du inte vill! Men. Jag blir väldigt förvirrad.

Några av de kurser som nämndes i den nu låsta tråden var "Vardagssamtal" och "Diskussion om relationer" (typ). Detta är ju sådant du i ett förmodligen tvåsiffrigt antal inlägg har skrivit att du inte kan. Att du är tyst, blyg och reserverad, inte vet hur man går vidare från "Hej, hej" till att knyta kontakter/skapa relationer och få vänner. Och att du vill ha vänner.

För mig låter det som att det är precis dessa saker man kan få input och nya infallsvinklar i i kurser med ovan nämnda titlar. Men nu är dessa saker plötsligt något som du redan vet? Fast du har skrivit att du inte vet det? Hur går det ihop?

Det är mycket att du "tror" och att det "nog" är samma information. Handen på hjärtat - du vet väl absolut ingenting om det? Beträffande att du inte kommer att få jobb om du är sjukskriven kan det mycket väl vara rent nys. Vad jag har förstått är arbetsgivaren nu införstådd med att du har rätt till viss anpassning och tycker att det är ok. Men du vill inte själv bidra till att göra dessa anpassningar för något du tror.
 
Jag har aldrig gått på universitet.

De här kurserna på hab innehåller nog ändå bara samma information som jag redan vet. Som om jag vore ett barn som inte kan något.
Men seriöst, du vet ju faktiskt inte vad kursen innehåller. Du verkar också ha en felaktig bild av autism.
Sluta påstå att kursen är för för barn som inte kan något.
Ingen kommer tvinga dig att få kurserna. Men sluta snacka ned dom och dom som går kurserna genom felaktiga påståenden som baseras på dina egna fantasier.
 
Jag har aldrig gått på universitet.

De här kurserna på hab innehåller nog ändå bara samma information som jag redan vet. Som om jag vore ett barn som inte kan något.
Så du vill inte ta chansen att få hjälp för du har helt utan kunskaper bestämt dig för att all kurser är riktade till barn och det är under din värdighet.

Du kanske ska tänka på det du sagt nej till hjälp, varje gång du upplever att du inte får hjälp.
 
Jag har aldrig gått på universitet.

De här kurserna på hab innehåller nog ändå bara samma information som jag redan vet. Som om jag vore ett barn som inte kan något.
Det är förstås applicerbart på andra kurser också. Grejen med grundläggande kurser med basic info som man behöver ta för att gå vidare till andra kurser har ju också att göra med att det kan vara gynnsamt att få en ganska svepande överblick, för att därifrån kunna göra fördjupningar.
 
Självklart behöver du inte gå några kurser om du inte vill! Men. Jag blir väldigt förvirrad.

Några av de kurser som nämndes i den nu låsta tråden var "Vardagssamtal" och "Diskussion om relationer" (typ). Detta är ju sådant du i ett förmodligen tvåsiffrigt antal inlägg har skrivit att du inte kan. Att du är tyst, blyg och reserverad, inte vet hur man går vidare från "Hej, hej" till att knyta kontakter/skapa relationer och få vänner. Och att du vill ha vänner.

För mig låter det som att det är precis dessa saker man kan få input och nya infallsvinklar i i kurser med ovan nämnda titlar. Men nu är dessa saker plötsligt något som du redan vet? Fast du har skrivit att du inte vet det? Hur går det ihop?

Det är mycket att du "tror" och att det "nog" är samma information. Handen på hjärtat - du vet väl absolut ingenting om det? Beträffande att du inte kommer att få jobb om du är sjukskriven kan det mycket väl vara rent nys. Vad jag har förstått är arbetsgivaren nu införstådd med att du har rätt till viss anpassning och tycker att det är ok. Men du vill inte själv bidra till att göra dessa anpassningar för något du tror.
Jag har mål i mun. Om jag har något att säga. Ägnar mig sällan åt meningslöst pladder (men kan överkompensera med att prata om den andra personen inte pratar). Och jag kommer inte börja med meningslöst pladder heller.

Att jag inte kommer vidare från hej, hej, beror inte på mig utan på att andra inte vill ha kontakt med mig. Jag har försökt ta kontakt med folk men när jag inte får respons så lägger jag ner. Jag kan inte tvinga någon att vara intresserad av att umgås med mig.

Jag törs verkligen inte chansa med jobbet. Det vore att gambla med hela min framtid.
 
Att jag inte kommer vidare från hej, hej, beror inte på mig utan på att andra inte vill ha kontakt med mig.

Fast det där är ju bs.

Samma där, varför skulle du vara så unik jämfört med oss andra?

Om någon inte vill ha kontakt med mig, då beror det ju på att jag, som person inte är intressant nog för vederbörande att lägga energi på, precis som jag själv inte lägger nån energi på att lära känna någon jag finner ointressant av någon anledning.

Alla klickar helt enkelt inte rent personlighetsmässigt och det i sig är faktiskt i grunden ingens "fel", men om det alltid händer? Ingen är nånsin intresserad av att lära känna/umgås med en så får man nog rannsaka sig själv rätt ordentligt.

Jag vet iaf exakt varför vissa typer av människor inte alls kan med mig som person och jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om det, av den enkla anledningen att jag har noll behov av att alla ska gilla min person.
 
Som sagt, det finns ingen magi. Det går inte att trolla fram saker.
Handlar inte om att trolla det handlar om att du ska få verktygen du behöver för att få en fungerande vardag och efter vad jag läst så har du inte en fungerande vardag just nu.

Och du snälla kliv ner från dina höga hästar om autism där du anser att du vet allt redan. Du gör verkligen inte det och det syns så väl på dina inlägg.

Jag arbetar inom LSS och inte ens jag vet allt om autism. Jag kommer aldrig bli fullärd heller för alla behöver olika verktyg för att klara av att genomföra saker och för att klara sin vardag och inte att förglömma varenda människa med autism är en egen individ med egna känslor och olika förmågor.
 
Fast det där är ju bs.

Samma där, varför skulle du vara så unik jämfört med oss andra?

Om någon inte vill ha kontakt med mig, då beror det ju på att jag, som person inte är intressant nog för vederbörande att lägga energi på, precis som jag själv inte lägger nån energi på att lära känna någon jag finner ointressant av någon anledning.

Alla klickar helt enkelt inte rent personlighetsmässigt och det i sig är faktiskt i grunden ingens "fel", men om det alltid händer? Ingen är nånsin intresserad av att lära känna/umgås med en så får man nog rannsaka sig själv rätt ordentligt.

Jag vet iaf exakt varför vissa typer av människor inte alls kan med mig som person och jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om det, av den enkla anledningen att jag har noll behov av att alla ska gilla min person.
Beror ju på att alla andra tycker jag är fel. Inget att göra åt.
 
Beror ju på att alla andra tycker jag är fel. Inget att göra åt.
Yadayada..

Du vet alltså vad med din person/framtoning som inte jivear med typ nästan någon annan människa och är nöjd med det?

Personligen hade jag nog -om jag nu någonsin hade funnit mig själv i den situationen- rannsakat mig själv, mitt beteende/bemötande/framtoning och förmodligen också på något vis sökt nån typ av hjälp för att bena ut hur och varför så många upplever mig som icke önskvärd att umgås med.

Sen vad man gör med den vetskapen är ju en helt annan sak.
Vissa (ganska många tror jag) väljer nog att jobba på iaf nån typ av smärre förändring, eftersom de vill ha vänner/bekanta och andra väljer att inte göra nått alls, men även där har man ju ett val.
 
Jag har mål i mun. Om jag har något att säga. Ägnar mig sällan åt meningslöst pladder (men kan överkompensera med att prata om den andra personen inte pratar). Och jag kommer inte börja med meningslöst pladder heller.

Att jag inte kommer vidare från hej, hej, beror inte på mig utan på att andra inte vill ha kontakt med mig. Jag har försökt ta kontakt med folk men när jag inte får respons så lägger jag ner. Jag kan inte tvinga någon att vara intresserad av att umgås med mig.

Jag törs verkligen inte chansa med jobbet. Det vore att gambla med hela min framtid.
Kommunikation är skitsvårt! Jag kommunicerar massor på jobbet och vi går just nu en omfattande kurs över ett år för att göra det bättre. Jag märker att jag och mina kollegor kommunicerar bättre än de som inte gått kursen. Så trots att vi använder det i jobbet och har gjort i många år utvecklas vi ändå. Det är oftast "mitt/vårt" fel om kommunikationen misslyckas. Vissa är svårare än andra att nå fram till, men ju skickligare vi blir på konsten att kommunicera, desto mindre missförstånd/motstånd blir det.
 
Jag har mål i mun. Om jag har något att säga. Ägnar mig sällan åt meningslöst pladder (men kan överkompensera med att prata om den andra personen inte pratar). Och jag kommer inte börja med meningslöst pladder heller.

Att jag inte kommer vidare från hej, hej, beror inte på mig utan på att andra inte vill ha kontakt med mig. Jag har försökt ta kontakt med folk men när jag inte får respons så lägger jag ner. Jag kan inte tvinga någon att vara intresserad av att umgås med mig.
Så dina problem att komma vidare i konversationr är andras fel? Du kan inte på något vis påverka det på något vis, exempelvis genom att få tips om hur du kan formulera dig för att få fart på konverstionen utan är redan fullärd i konverstionens svåra konst.

Jag är övertygad om att de flesta skulle ha nytta av en sån kurs inklusive jag. Flertalet kan bli bättre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 494
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 247
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 484
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp