Bukefalos 28 år!

Fortsatt kritik mot viktgräns på ridskolor

Idag har många ridskolor i landet viktgränser, vilket strider mot både Svenska ridsportförbundets och Riksidrottsförbundets riktlinjer.
Svenska ridsportförbundets menar att det handlar mer om balans och kunskapsnivå snarare än endast vikt.
– Man behöver föra en dialog istället, säger Anna Riley, ridskolerådgivare på Svenska Ridsportförbundet.
 
Men vad tusan! Hur jävla känsligt kan det vara att tala klarspråk? "Det är inte ryttaren som är för stor, utan hästen som är för liten" - jamen hur stora hästar kan man ha på ridskolor, och hur många hästar finns det överhuvudtaget som kan bära folk i, låt säga, 100-150-kilosklassen?

Jag förstår verkligen inte hur Svenska Ridsportförbundet kan vara så slappa och mjäkiga i den här frågan- en fråga som handlar om hästar och vad de mår bra av! Om människor tar anstöt eller blir "ledsna" är helt underordnat i frågan!
 
Jag förstår inte och är lite lite besviken på henne faktiskt, hon jobbar ju med djurvälfärden och att hästarna ska ha det bra men när det gäller att hästarna ska slippa bära för tungt, då är det inte lika viktigt. Och hon om någon borde förstå hur svårt det är att hitta ridkskolehästar som passar precis varenda en.

Och ja, det är jobbigt att för höra att "du är för tung" och det är sant, hästen kanske är för liten i en del fall men det är ju trots allt så, är man för tung så är man för tung. Precis som personer med en vanlig vikt kan få höra att den är för stor för dom mindre ponnysarna, det finna massor av vuxna som är mer bekväma på ponny men där är det okej att säga nej till någon som är för stor..

Hur ska man då hantera folk som är för rädda och obekväma för att rida storhästar men vill trots det ha rätten att rida för "det ska vara en rättighet för alla", ska dom få rida ponnysarna då trots att dom är för tunga?
 
Men vad tusan! Hur jävla känsligt kan det vara att tala klarspråk? "Det är inte ryttaren som är för stor, utan hästen som är för liten" - jamen hur stora hästar kan man ha på ridskolor, och hur många hästar finns det överhuvudtaget som kan bära folk i, låt säga, 100-150-kilosklassen?

Jag förstår verkligen inte hur Svenska Ridsportförbundet kan vara så slappa och mjäkiga i den här frågan- en fråga som handlar om hästar och vad de mår bra av! Om människor tar anstöt eller blir "ledsna" är helt underordnat i frågan!
Klarspråk är nog snarare, se till att ridning är tillgänglig för alla, åtminstone upp till 18 år eller så kan ni inte räkna med finansiering från offentliga medel. Det är inte rättvist att folk på 80+ ska finansiera verksamhet som de inte kan vara delaktiga i. Det är ridsportförbundet och riksidrottsförbundets uppdrag, inte att bidra till verksamheter med viktgränser.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor inför viktgräns för sina ryttare. Men det är fel väg att gå enligt Svenska Ridsportförbundet. – Att peka ut vikt på...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Väger du över 90 kilo kan det bli stopp på flera ridskolor i Västra Götaland. De har infört en viktgräns – trots att det strider mot...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
3 689
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp