Forum vs Facebook

Coop

Trådstartare
Nu vill jag höra era åsikter i denna frågan, skriva/läsa i ett forum eller vara med i facebookgrupper?

Jag är väl ganska ny på Facebook. Om jag inte var tvungen att skapa mig en profil för att kunna göra en sida för mitt företag, ja då hade jag nog inte haft någon. Jag använder inte FB privat alls.

Men nu har jag ändå gått med i några grupper för "skojs skull" och så kul är det inte. I en av grupperna skrivs det saker hela tiden. Det svaras på inlägg och inlägget svaras på igen och sen svara nån annan på någon annans, så allt blir en enda röra. För att inte tala om flödet som ökar i rasande fart och inlägg försvinner i mängden. Och på telefonen, ja där tycker jag det är hopplöst att hänga med.

Och så till forum. Enkelt att hitta. Var sak har sin plats. Och det försvinner inte på samma sätt. Sen beror väl också det på vilket forum man är inne på, det finns ju forum där det skrivs massor (skit) och sen finns det lite lugnare forum som buke :banana:.

Jag blir stressad av FB eftersom man inte hinner med att läsa allt. Nu måste man såklart inte läsa allt men en av grupperna som jag är med i behöver jag vara på alerten av olika anledningar. Men det kommer nog att sluta med att jag får sluta läsa.

Så vad har ni för åsikter kring detta? Det kanske också är en åldersfråga men lastgammal är jag inte, född på -70talet.

Låt höra!
 
Jag tycker tyvärr att facebook har tagit över alldeles för mycket och jag tycker det är tydligt att fb inte är ett forum med vettig trådning och svar på inlägg. Vissa avelssidor (som jag hänger mest på) är totalt värdelösa på fejjan - de invaderas av ointressant skit -folk som använder grupper som egen blogg. Reklam för sina hingstar helt utan urskiljning. FB är väldigt mycket sämre, men tyvärr vinner mark hela tiden
 
Tror allt beror på hur man använder sina sociala media?

Jag har facebook. Få vänner och några få grupper. Grupperna är enbart sådant som är intressanta ämnen. Som vedeldning :D
Diskussionsgrupper intresserar mig inte det minsta. Alltså är jag inte där.
Facebook tipsar om evenemang - evenemang som inte finns att finna på andra ställen utan att leta ihjäl sig.

Buke är det enda forum jag besöker. För tidsfördriv, för att få svar på intressanta frågor och för kunskap.
Har väldigt litet behov av att lufta min vardag offentligt - varken på forum eller facebook. Alltså skriver jag inte så mycket på facebook. På buke skriver jag när jag har tid och lust. Som nu när jag varit hemma några månader och haft ledig tid.
 
Jag är bara medlem i två aktiva grupper på Facebook. En för ridklubben och en för lokal köp- och sälj för hästprylar (jättebra för övrigt, köpte min sadel genom annons där!). Misstänker dock att det finns en uppsjö av mindre seriösa/organiserade/läsvänliga sidor och grupper där, men jag använder mig inte av Facebook på det sättet.

Buke är det enda forumet jag besöker, bortsett från om jag läser någon tråd om något lagom hjärndött (typ ett tvprogram) på Flashback, men jag blir alltid deprimerad av hur vuxna människor beter sig på såna ställen.
 
Jag avskyr Facebook som forum och använder det väldigt lite. Har överhuvudtaget väldigt lite användning för Facebook nuförtiden, märker jag när jag tänker efter.

Den enda FB-grupp jag är med i och faktiskt har nytta av är en för utlandsboende svenskar, men inte ens den orkar jag titta i mer än en gång i veckan eller så. Har stängt av alla aviseringar och ställt in så att inlägg därifrån inte kommer upp i mitt flöde, just för att det var så oerhört mycket (för mig) värdelös aktivitet att resten liksom drunknade. Och ja, jag tycker att trådarna är svåra att följa eftersom kommentarer ibland sorteras lite lustigt och ibland inte kommer upp alls.
 
FB och forum har ju olika syften, FB är inte till för diskussioner. Men naturligtvis uppstår sådana ändå i grupper och det är helt jävla hopplöst. Jag skjuter snart folk som INTE LÄSER TRÅDEN innan de svarar. Både felaktiga och rätta svar upprepas i dagar :banghead:
 
För evenemang, och bara följa sidor eller ha kontakt med släkt och familj så låter det ju som ett vettigt användningsområde. Men ser att det finns massor med grupper som används som diskussionsgrupper (låsta med flera hundra/tusen användare).
I min lilla värld som jag finns inom på FB så verkar folk tro att de är mer anonyma i en FB grupp som är låst än på ett offentligt forum? Även om det är många hundra/tusen som är medlemmar i just den gruppen. Jag förstå inte den ekvationen.
 
Man kan fråga sig, utifrån vad ni nu säger, att FB är värdelöst till diskussioner, varför det exploderat kring just detta och aktiviteten minskar i forumen? I allafall i de som jag läser. Är det lättare att skriva på FB bara för att man "alltid" är där och har "allt" samlat på samma ställe? Där kan ju inte ett forum konkurrera tyvärr.
 
Jag tycker att FB är fullkomligt skräp vad gäller att användas som diskussionsforum, eftersom sidan inte är utformad för den typen av trådar. Det blir jobbigt att följa diskussioner, och de som deltar i dem har ofta inte en susning om netikett eller annat som man oftast åtminstone kan förvänta sig grundläggande på forum. Själv är jag inte förtjust i Facebook som företeelse alls så jag tycker att det är tråkigt att folk verkar söka sig mer och mer dit och överge andra sociala nätverk.

Att den verkar mer poppis bland gemene man tror jag till stor del kan bero på att "alla" har Facebook och många är aktiva där, så det faller sig naturligt att de söker sig till FB-grupper om de vill diskutera särskilda ämnen. Separata diskussionsforum kräver att man söker rätt på dem och sedan reggar ett konto specifikt på den sidan man vill diskutera på, förmodligen tycker många att det inte är värt det eller för krångligt så det blir inte av.
 
Jag använder mig av fb-grupper om t.ex. släktforskning. Funkar super och jag har lärt mig massor där :) . Jag låter oftast inte det ena utesluta det andra.
 
Jag tar forum över Facebook. Nu hänger jag på fb också, men mestadels i grupper med flams (Dr. Status och liknande) och så i mer nischade grupper som tex en för tjocka feminister. Det blir så snabbt omöjligt att följa diskussioner att jag helt enkelt låter bli i för stora grupper, jag är med i en del men det krävs ett rejält mått av tristess för att gå in i de. De som är lite mindre följer jag lättare även om jag avskyr formatet.

Därtill stör jag mig på att nivån på fb ofta är så jäkla låg. Är det inte en drös smygrasister så är det puckon och är det inte puckon så är det folk som blir kränkta så fort man inte infogat en smiley :meh:
 
Har också FB men är i princip aldrig där, är med i två grupper en stängd feministisk grupp och SVERAK gruppen. Inte särskilt många vänner, familj och de som som lägger upp intressanta saker. Just det jag är visst moderator på något i princip död tråd. För inbjudningar till event jag aldrig kan vara med på ändå.
 
Jag gillar faktiskt att diskutera på Facebook och gör det rätt friskt. Är med i många grupper där det ständigt är mycket diskussion. Oftast tycker jag dock att det är skönast att skriva från datorn snarare än telefonen, för min mobil är inte så förtjust i FB och segar mycket när jag surfar där.

Det är absolut mycket lättare och trevligare (om man ser till användarvänlighet) att diskutera på exempelvis på Bukefalos men jag föredrar ändå FB-grupperna eftersom de är: 1) med fokus på ett specifikt tema (i mitt fall mest resegrupper och feministiska grupper), 2) internationella! 3) mycket större med många aktiva användare och många aktiva diskussionstrådar på gång samtidigt.

Buke känns liksom litet, supersvenskt och smådött i jämförelse.
 
Jag har själv funderat på just denna fråga så jag är glad att jag hittade tråden.
Jag har märkt en skillnad användandet på buke och jag är övertygad om att det beror på fb, det känns väldigt trist.
Bl a avelssidorna är rätt värdelösa då det är lättare att orientera sig här på buke. Man ser en hel del "kända" namn så den biten är rolig, dels några inbitna bukefalister :D
Mitt syfte med fb är att kunna ha någon kontakt med släkt och vänner då jag knappt är utanför gården, i det läget är ev super. Det är även kul med vissa sidor som passar bra på fb, bl a höns, alla säljställen både lokalt och nationellt, vissa hundforum som är rent allmänna att man inte ger sig in på specifika delar (som buke) för då blir det bara rörigt.
 
Egentligen, vill jag inte alls delta i sociala medier alls, men har svårt att släppa buke och ett icke svenskt diskussionsforum jag använt i många år. Facebook avskyr jag som pesten numer, får stresspåslag av blott tanken av facebook, har bara kvar mitt konto för vissa specifika sidor jag följer.

Jag tycker om riktiga möten med människor med riktig kommunikation. Det här är bara blajjig ordbajstid.
 
Jag är en sådan där fossil som vägrar FB, och förutom buke så besöker jag mest ett forum som rör den kroniska sjukdomen jag har, och som jag är delaktig i en kommande styrelse för. På det senare forumet är det ju av naturliga skäl väldigt specialinriktat, och de flesta trådarna som skapas verkar vara från personer som nyligen diagnostiserats, och där spelar verkligen forumet en viktig och stöttande roll, men sedan tenderar trådarna glesas ut osv., men det vore såklart önskvärt att man fortsätta hänga på forumet i efterhand också. Sen finns det en del evighetstrådar, om tex. en viss bromsmedicin och en om kost och träning och där tenderar samma personer vara. Buke känns mer socialt, och brett. Och jag gillar båda, eftersom de fyller olika funktioner. :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 954
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
IT & mobiler Har Facebook, en privat sida och en "företagssida" kopplad till min privata. Nu har jag skaffat en ny mobil, och nu började trasslet...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Ofeigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp