Forum vs Facebook

Det finns några riktigt bra grupper där. Lokala köp- och sälj. Har både köpt och sålt massor, alltid nära att hämta. Samma med lokala hästprylar att köpa och sälja.

Sen har jag skapat en grupp för några år sen, som är riktigt bra att ha, tycker jag och ca 1000 personer till. Ett hästforum för vårat landskap. Där dyker det upp frågor, tips om aktiviteter osv. Väldigt lite "skit".

I många fbgrupper som är nischade finns det oerhört mycket kunskap om y man går snabbt svar. Vissa grejer har jag frågat här flera gånger och får aldrig ett svar/ingen vet. På FB tar det 30 sekunder, då har man fem svar.
 
Förutom hästar har jag ett stort musikintresse. Mitt främsta utbyte av FB är att få info om spelningar av band som jag gillar. Däremot tycker jag också att det är rätt värdelöst för diskussioner. Jag har slutat hänga i vissa avelsgrupper eftersom dels så spammar hingstägare ner dem med tips om egna hingstar, och dels så tar högljudda okunniga över och andra okunniga lyssnar på dem istället för oss som kan lite mer.
 
Jag ser ganska så olika användningsområden för de olika plattformarna.
På FB kan grupper vara bra för att smidigt nå ut med information i nästan realtid, framför allt kortfattad information som tidsbokningar, evenemangsinfo, vissa annonser mm. Vi har t ex en FB-grupp för stallet där stallägare och hyresgäster enkelt kan bolla kort och hyfsat enkelriktad information. För rena diskussioner i traditionell mening tycker jag dock att FB är en alldeles oerhört dålig plattform.

Webforum tycker jag i allmänhet lämpar sig bättre för diskussioner, ffa i längre trådar, genom bättre överblick och bättre möjligheter till citering mm.

En tredje variant, om än på utdöende, är mailgrupper. Rätt administrerat tycker jag att det kan vara en väldigt användbar kanal för ffa diskussioner med längre inlägg. Det kräver minimal överföringskapacitet, är stabilt och lättåtkomligt, och kan läsas/skrivas offline.
 
Hade facebook för många år sedan, men tröttnade snabbt och avslutade mitt konto där. Föredrar absolut forum, var förut meddlem i många olika forum, men buke är det enda jag fortfarande besöker, beror nog på både bukes trevlighet och på att hästar är det enda som varit ett konstant huvudintresse hela mitt liv igenom. Tycker tyvärr att jag märkt hur aktiviteten på forum klingat av, trist om det beror på att facebook tagit över. Är redan sur på facebook för att instagram (som jag verkligen gillade) har blivit helt värdelöst sedan de blev uppköpta FB :down:
 
Jag är periodare men på Facebook är jag med i en hästgrupp där stämningen ofta är god och likasinnade som delar med sig av sina tankar och hästar vilket jag tycker är kul då jag inte har så många hästvänner och prata med. Här skriver jag en del men de går också i perioder. Beror helt på vad jag vill ha ut av saker och ting ;)
 
Tycker det bästa med FB är att det går att ha det till det man vill själv.
För mig är det tillsalu sidor, få info om när något är på gång i en förening jag är medlem i eller liknande.
 
Just det där med den "outsinliga strömmen med okunniga" som tar över, och för övrigt den outsinliga strömmen med nybörjare/okunniga som ställer exakt samma fråga den 10 gången en och samma vecka, , är ett viktigt skäl för varför jag ogillar Facebooks grupper.

Men egentligen är det allra mest skrämmande, att vi verkar gå mot en värld av Internetanvändare (inom plattformar som t.ex. Facebook i synnerhet), som inte ens klarar av att googla efter information längre!

Man skickar bara ut sin halvt tänkta tanke på en grupp på Facebook, som första val! Man har ingen faktabok hemma, man googlar inte, man hoppas att någon annan (med totalt odefinierad kompetens inom området) ska svara???

Det får mig att tänka på den här filmen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Idiocracy

En B-film, men klart sevärd.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 954
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
IT & mobiler Har Facebook, en privat sida och en "företagssida" kopplad till min privata. Nu har jag skaffat en ny mobil, och nu började trasslet...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Ofeigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp