Fostervattensprov

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Hur gör dom?
Känns det när dom gör det?
Hur mycket kan dom "se" på provet? (förutom kön på bebis och ev. kromosomfel)
Kan man göra det i vilken vecka som helst?
Vilka risker är det med att göra det?

Jenny
 
Sv: Fostervattensprov

När jag blev tillfrågad så var det bråttom för att det skulle göras omkring v14. Sedan skulle det ta ca 2 veckor att få resultatet. Tar man det för att ta ställning till ev abort (varför annars?) så bör det göras tidigt eftersom senare så blir det allt mer komplicerat, om ens möjligt.
Jag behövde inte ens fundera på det alternativet :smirk: Jag blir glad för ett barn oavsett kön eller lyte. Vill man ha reda på kön så är det en tveksam väg att gå då det är förenat med vissa risker.
 
Sv: Fostervattensprov

Jo, risken som barnmorskan nämde var att det var en något förhöjd missfallsrisk i samband med provtagningen. Provtagningen dåra; Fostervatten sugs ut genom en nål från magen. Har för mig att det är en anledning till varför det ska tas tidigt då fostret inte är stort och det är lättare att suga upp vattnet, om jag inte minns fel...
 
Sv: Fostervattensprov

Det man tittar efter på fostervattensprovet ÄR just kromosomfel, där Downs syndrom är det mest kända. Det finns ganska många kromosomdefekter de kan se, fast de flesta av dem är väldigt ovanliga. En del är ju ärftliga sjukdomar som man kan slippa föra vidare OM man väljer att abortera foster med de defekterna.
Det finns numera en snabbare analysvariant som bara kollar efter de allra vanligaste defekterna - övriga är mest OM man vet att man har genetiska sjukdomar i släkten som man behöver kolla efter.

Hur man gör? Jo, man kollar hur fostret ligger med hjälp av UL och sticker in en LÅÅÅNG kanyl genom magen (Känns faktiskt nästan inte alls) och suger ut en mängd fostervatten.
Missfallsrisken ökar något (ca 5% vill jag minnas), är man rädd för att föda skadade barn så är risken värd att ta, tycker jag...
(har själv gjort 2 fvp)
 
Sv: Fostervattensprov

Man kan se kromosomfel av olika slag där Downs Syndrom är den mest kända, precis som Ameo skriver! Hennes beskrivning av hur det går till är precis som jag också upplevde det! Kan tillägga att själv provtagningen (nålsticket) var ingenting jämfört med vad jag förorsakade mig själv i form av nervositet och enorm koncentration för att ligga alldeles stilla. Denna anspänning gjorde att jag var tvungen att sitta en stund i väntrummet EFTERÅT för att benen skulle sluta skaka...

Efter provtagningen ska man ta det lugnt ett dygn och kan sen leva som vanligt. Jag tillbringade en dag på soffan ätandes praliner utan att ha dåligt samvete - såg det som läkarordination!! :)

Jag antar att frågan om NÄR man tar provet och hur långt tid provresultatet tar är olika från landsting till landsting. I min landsända så tar man provet tidigast i v. 15+3 och provsvaret tar c:a 3 veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 691
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 822
Senast: Amha
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
766
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 427
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp