"Fostra" kanin

Tokmaja

Trådstartare
Ni som kan kaniner. Jag har två kaninhonor, ca 13 veckor gamla. De är mycket hanterade och accepterar det mesta. Men nu sista veckan har den ena börjat bita på allt. I kläder och igår bet hon även barnen, inte i fingrar osv men smånafsar liksom på armarna. Hon är arg utan mest nyfiken och kollar upp det mesta, hon är för övrigt mycket pigg och vaken på det mesta och vill gärna hänga på och göra saker (har börjat hoppa henne lite och det älskar hon), men detta med bitandet känns ju inte bra.
Var väldigt längesen som jag hade ungkaniner och jag har aldrig heller varit med om detta nafsade när jag hade förr.
Hur säger vi till henne att det inte är ok?

Gnagbehovet får hon tillfredsställt med grenar plus att hon rastas ute i gräshage nästan varje dag.

Hennes syster är betydligt lugnare men heller inte så "på" när det gäller att hoppa hinder eller annat så de är väldigt olika dessa två. En med supermycket energi och den andra lugnt och matglad. :)
 
En del smakar mer än andra. Det viktiga är såklart att hon inte biter hål, det är normalt att känna med munnen när man är liten. Jag brukar stöta bort eller blockera när de gör så, för att markera att det inte är ngt jag accepterar. Om barnen tkr det är obehagligt när hon blir närgången, lär dem att blockera/putta undan vänligt men bestämt. Det är positivt med nyfikna kaniner, men de får inte lägga sig till med dumheter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 170
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 813
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 578
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp