Fråga från nybörjare

Sv: Fråga från nybörjare

Inser när jag läser igenom mitt inlägg att sista stycket låter rätt otrevligt, var inte alls meningen, så jag omformulerar mig. Eftersom du kommer ha tusen frågor om du är seriös med att skaffa häst är den enda vettiga lösningen att skaffa hjälp från någon i din omgivning. Någon som dels kan besvara alla dina frågor, men framförallt någon som kan berätta allt som du inte ens visste att du måste veta.

Kolla in jordbruksverkets hemsida för regler gällande hästhållning för en grundläggande bild av vad som krävs, men observera att det handlar om minimikrav. Låna böcker på biblioteket och läs på. Men som sagt, du kan inte kräva av en oerfaren 13-åring att hon själv ska ta ansvar för hästens välbefinnande.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Och du pappan, hur gärna du än vill göra din dotter lycklig se då till att hon blir just lycklig över hästen, en 25 åring blir inte så långlivad tyvärr...
Sen finns det faktiskt superbra böcker ni ska läsa om att skaffa häst foder o vilken miljö den behöver och om motion osv.. Gå till biblioteket o låna sen läser ni igenom, prata med hästkunniga människor som är duktiga någon ridlärare kanske? I alla fall någon som inte tycker ni är idioter som faller till föga för dotras önskemål.. De flesta som säljer hästar önskar att åtminstonde föräldrar har vana när barnen är så pass unga, det ser man nästan i alla annonser som finns..

I vilketfall som helst lycka till, tänk dock över hästvalet, plugga in vad ni behöver veta, prata med ridläraren som t om med kanske kan ha tid att följa med för provritter o ge råd o tips?

God jul på er :)
 
Sv: Fråga från nybörjare

jag tycker tyvärr att det låter ganska oansvarigt att skaffa en häst när dottern har "viss ridvana" och man själv inte är så rutinerad.
Kanske till att börja med borde se er om efter en medryttarhäst?
om hon inte har haft det redan förstås.
Det är svårare än vad man tror att ha häst.
Ingen dans på rosor.
 
Sv: Fråga från nybörjare

I ngn revy av Hasse & Tage fanns en nummer med ett par som funderar på att "skaffa ett litet barn". De besökte en rådgivare (Gösta Ekman) för att ta reda på vad det innebar att ha barn. Det slutade med att mannen (Hasse) sa till kvinnan "Du, vi tar den där traktorn istället"!
Kom att tänka på det nu.........................
 
Sv: Fråga från nybörjare

ert lilla stall ska det nog inte vara ngt fel på, men ett litet sällskap
vore nog trevligt för den gamle herrn (:
olika på hur mkt de kräver i matvg / dag. det kan man avgöra
utifrån motion, hur mkt han blir riden.
 
Sv: Fråga från nybörjare

jag föreslår att ni skaffar er mer erfarenheter utav nån. tes vara medryttare några dagar i veckan o sen låna en häst på foder o sen efetr några år när ni kan mer så köp då en häst om ni känner för det.
för det är dyrt o riskfyllt
 
Sv: Fråga från nybörjare

Hej, jag har planer på att skaffa en häst till min dotter på 13 år.
Vi har nu tittat på en Nordsvensk, en vallack på 25 år, och hon vill väldigt gjärna ha den.
Hon har viss rid och hästvana från ridskola etc, men jag som förälder har lite mindre.

Jag skulle vilja ha lite råd och info så att jag vet vad jag ger mig in på.

Vi har ett stall till hästen men det är oisolerat, gjort i grovt timmer.
Måste en sådan häst tillföras värme från element eller dyligt och i så fall när, vid vilket gradtal?
Hur mycket kan man räkna med att den äter per dag?

Vänligen
Pappan :confused:

Uj uj....detta har nog varje förälder med en hästtokig unge utsatts för....;)

Hur lång är din dotter skulle jag först vilja fråga?

Det svårt att säga om denna häst skulle passa eftersom en nordsvensk kan vara väldigt stark och pigg....så även om den sköter sej jättefint med en duktig ryttare kan dom snabbt känna på sej att det är en mindre duktig på ryggen och försöka testa (busa)....

Sen undrar jag hur mycket hon kan?....Kanske svårt för dej att svara på, men ett tips är att fråga hennes ridlärare/tränare om denne tycker att hon är mogen....

OM hon inte skulle vara det så blir det väldigt mycket ansvar för dej som förälder....Det blir det ju iofs ändå....Men om hon skulle tappa modet om det blir för mycket så blir det du som får sköta om den helt....

Stallet låter bra, en häst behöver oftast inte isolerat, däremot ska det vara skydd så att det kan stå torrt och i skydd för väder och vind. Det jag även tänker på är, kommer det finnas någon kompis till hästen?

Att säga hur mycket en sån häst äter är jättesvårt.

Annars är som någon annan skrev att bli medryttare ett jättebra alternativ, eller kanske vänta till sommaren och ta hem en sommarhäst....:)....Jättebra start, det var så jag började och idag har jag 2 egna som jag har fulla ansvaret för....

Lycka till!

//Domino_s
 
Sv: Fråga från nybörjare

Kräver en gammal häst MER mat? Snarare RÄTT mat om du frågar mig...Jag tycker att du ska fundera en runda till innan du skriver ett inlägg, inget illa menat, bara ett gott råd.
 
Sv: Fråga från nybörjare

En gammal häst kan ha svårt att ta upp energi och sånt ur maten och behöver därför ofta mer mat.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Kliar mig lite i huvudet....:eek: Hästen är stor och gammal. Dottern är ung och liten med lite kunskap. Kan det bli så mycket sämre?
 
Sv: Fråga från nybörjare

Köpte en ponny till min dotter som iof är mycket yngre än din, men hennes intresse var inte så långlivat. Så jag tog hand om ponnyn o motionerade den själv i stort sett jämt. ja, fick en tjej som red honom två dagar i veckan också. Sen sålde vi honom. Säger inte att det blir så för er oavsett vilken häst ni köper, men som vanligt med djur och barn får man som förälder tänka -vill jag ha det här djuret o ta ansvar för det? För det är trots allt vi som har slutansvaret när/om barnen tröttnar.

Jag har en medryttartjej som är i din dotters ålder. De har helt avskrivit att skaffa häst efter att ha sett hur mycket arbete det är och hur mycket tid det tar att ha häst. Nu är de helt nöjda med att komma hit en dag i veckan istället.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Kräver en gammal häst MER mat? Snarare RÄTT mat om du frågar mig...Jag tycker att du ska fundera en runda till innan du skriver ett inlägg, inget illa menat, bara ett gott råd.

Alla hästar ska ha rätt mat och ja, en gammal behöver mer mat, man kan gärna ge en äldre häst olja som ju tillför massor av energi även om det fodras i små mängder.

Själv har jag en 19-åring, som ännu tar upp den mängd energi hon behöver (är fin i hullet och välmusklad), trots det får hon 2dl olja/dag, just bara för att hon behöver det där lilla extra energitillskottet också.

Du kanske skulle ta och fundera lite själv och bli lite trevligare i tonen, TS sa att hon inte visste och frågade därför om råd, då ska man inte behöva ta skit från folk som anser sig sitta på all kunskap men egentligen inte har någon lust att dela med sig av den, utan bara markerar att de vet.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Hej, har inte kollat här på länge. Hittade ännu ett "troll"-inlägg som inte var från mig, råkade ut för att en "kompis" gick in på min profil här på Bukefalos och startade trådar och skrev inlägg. Allt det har tagit borts på min begäran, men det här inlägget har jag missat. Hoppas ni som läst inte tror att jag är en otrevlig person, kolla mina andra inlägg så kanske ni märker att jag brukar hålla en trevlig ton i mina inlägg. //Ebba
 
Sv: Fråga från nybörjare

De finns både för och nakdelar med att köpa en gammal häst.

Min första häst , var en 26 årig underbar korsning mellan new forest & arabiskt fullblod , vi fick 4 helt underbara år tillsammans och jag tog bort han här i September bara för han började bli trött & skaffade mig en ny ponny för ett år sedan när jag slutade rida honom . Visst en gammal häst kräver mera mat etc men de kan ge så mkt mera endå (: Visst jag hade tur med stall hemma & mamma & pappa är hästkunnig så jag får ju skoning hö etc av dem .

En gammal häst kräver inte direkt mer mat än vilken annan häst.
Den kräver rätt mat och i rätt mängd som alla andra hästar ;)

Har en 25 åring i stallet som äter mindre grovfoder än min.
Hade en massa olika foder innan, var som en hel historia innan men nu så har hon betfor, hösilage, matilda havre och mineraler.
Hon byte ut svarthavre och senior pellets osv.
Nu går den hästen jätte bra och håller hullet som aldrig förr.
DEt gäller att hitta rätt mat till sin häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 665
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 187
Senast: Lyrisk
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 578
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp