Fråga från nybörjare

K

KalleK

Hej, jag har planer på att skaffa en häst till min dotter på 13 år.
Vi har nu tittat på en Nordsvensk, en vallack på 25 år, och hon vill väldigt gjärna ha den.
Hon har viss rid och hästvana från ridskola etc, men jag som förälder har lite mindre.

Jag skulle vilja ha lite råd och info så att jag vet vad jag ger mig in på.

Vi har ett stall till hästen men det är oisolerat, gjort i grovt timmer.
Måste en sådan häst tillföras värme från element eller dyligt och i så fall när, vid vilket gradtal?
Hur mycket kan man räkna med att den äter per dag?

Vänligen
Pappan :confused:
 
Sv: Fråga från nybörjare

OOOoo! jobbig sittuaiton att nite veta så mycket med en dotter som tjatar (jag vet ju vad jag utsatte mina päron för)

För oss har det gått bra iaf fast mamma och pappa faktiskt var häst rädda när jag fick min första. Dock hade mina vänner häst till och från ochs å red jag regelbundet på ridskola + annan instruktör.

De första som slår mig är att ni ska tänka på att 25 år börjar bli lite väl gammalt (i min smak) väldigt jobbigt om ni måste ta bort hästen efter typ 3 år. Om hästen dessutom har stått på senare dagar eller så kan den faktiskt "gå sönder" av att sättas igång, att man märker krämpor mm.

Isolerat behöver ni inte ha, men de ska helst inte vara drag, även om Nordsvensken är en ras med mycket päls. Inte tycker jag den bör stå själv heller, så en liten kompis vore ju bra!

Sen ska man nog fundera lite om flickan vill träna ordentligt eller lulla runt i skogen. För efter nått år vill hon nog träna lite så jag skulle satsa på en häst som (förmodligen) är mer utbildad än en 25årig nordsvensk...

fråga om du undrar nått !
 
Sv: Fråga från nybörjare

Hejsan! Ang. stallet, finns det redan någon häst där? För en häst är ett flockdjur som bör ha sällskap. Det kan även vara skönt som nybliven hästägare att ha någon att fråga, och veta vad man gör om hästen är halt,om hästen har ett sår, trampskada eller dylikt.

Ta reda på ordenligt så att ni båda vet vad det innebär att ha häst, för en häst ska vaccineras,skos, ha mat på speciella tider,komma in och ut från hagen m.m.
Har hon, 13år gammal, möjlighet att ta sig till stallet själv?

Ang. hästköp/hästen ni tittat på, varför inte be någon hästkunnig person eller ridlärare följa med och titta på hästen? :)
Och kom absolut ihåg att göra en veterinär-besiktning före köp!
Lycka Till!
MVH "Toker" :)
 
Sv: Fråga från nybörjare

Mitt råd:

Börja med att ta en häst på foder, så får dottern (och du!) prova på hur det är att ha "egen" häst! :)

Vilken ras och storlek som kan passa beror lite på hur hästen är, hur lång/tung din dotter är och vilken erfarenhet hon har av ridning.

Du bör (ska) tänka på att du som vuxen har huvudansvaret, så att låna/köpa några hästböcker att läsa om vad som krävs för att ta hand om en häst är en god idé! Det finns en bok som heter: Hästägarens handbok, den är läsvärd, tycker jag.

Lycka till!
 
Sv: Fråga från nybörjare

Rent spontant skulle jag vilja råda dig till att tänka en extra runda innan ni skaffar just den här hästen.

Nu vet jag inget om din dotter och inte heller om hästen ifråga.

Men av erfarenhet vet jag att flickor i den åldern gärna vill ha en häst som de kan göra lite av varje med. De vill kunna rida ut, de vill kunna hoppa, de vill kunna galoppera över ängarna... osv...

Generellt så är en nordsvensk ingen bra första häst till en ung flicka med föräldrar som är nybörjare. En nordsvensk är en stor och stark häst. De är smarta och tar gärna kommandot om de kan. Om det skulle ske så är risken stor att ni står där med en häst som ni inte kan göra något med för den kör sitt eget race.
Sen åldern på just den här nordsvensken innebär att din dotter kanske inte kan göra allt det som en ung flicka vill kunna göra med sin häst.

Jag skulle om jag var i dina kläder skaffa en häst som är lämpligare i storlek till en flicka i den åldern. Gärna en lite äldre väl skolad ponny.
Storleksmässigt har ni då möjlighet att inreda det tänkta stallet med ytterligare en liten box där ni kan ha en liten sällskapsponny.... Då kommer hästen att må betydligt bättre om den får ett sällskap.

Inventera din bekantskapskrets... finns det ingen hästkunnig där? Som ni kan ta hjälp av när det gäller införskaffandet av lämplig häst och hur ni lämpligast skall inreda det tänkta stallet.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Tycker att du borde prata med din dotters ridlärare, kan hon tillräckligt mycket, kommer hon kunna hantera hästen? Det blir väldigt lätt att " Ja, det är klart jag kan hantera hästen " när det enda man gjort är att borsta på hästarna på ridskolan. Har ingen aning om hur duktig ryttare och "skötare" hon är. Sen beror det ju på hur det nya stallet är, hur många är dom och hur hästvana, kan hon få hjälp? 25 år är en ganska gammal häst. Det är runt där hästar brukar bli. Det ska ju vara en läromästare som första häst, men inte en pensionerad. :) Precis som Syrran säger så är en Nordsvensk en stor och tung häst. Är man en häst tokig tjej i den åldern (precis som jag) så bryr man sig inte riktigt vilken häst det är, bara det är en häst!
 
Sv: Fråga från nybörjare

Med tanke på fågorna så skulle jag avråda från att skaffa "egen" häst.

Börja som någon sagt med att ta en häst på foder, ha den uppstallad i någon annans stall (en häst ska inte stå själv) och se hur det fungerar.
En nordsvensk kräver ofta rätt mycket mat, mina äter nog ca 15-20 kg grovfoder om dan. Men de kräver då inget kraftfoder.

En häst ska ju ha så mycket mer än ett stall, framförallt behöver den sällskap, helst av annan häst. Sen ska den ha en hage, man måste se till att det är renomckat varje dag, den ska ha tillgång till rent vatten och så ska den ju motioneras regelbundet.

Att skaffa en nordsvensk kan vara både bra och dåligt, en trevlig nordsvensk kan vara toppen åt en nybörjare. Men det kan också sluta med att en rädd liten ryttare inte vågar peta på hästen längre, än mindre hantera eller rida den.

/M
 
Sv: Fråga från nybörjare

Måste ni ha hästen hemma då? Jag hade i somras ett liknade fall som kollade på häst... föräldrarna kunde inget o döttararna ville ha häst. Jag o även hästen sa nej... en stor nordsvensk är inte vad jag kunde rekommendera dem (jag har nordsvenskar)... som nån sa testa foder eller nåt o ha hästen i ett stall där det finns hästkunnigt folk...
 
Sv: Fråga från nybörjare

Kul att ni ska skaffa häst :)

Ni bör vara medvetna om att ni köper en ganska gammal häst. Det behöver dock inte vara någon fara med det, men en äldre häst kräver extra vårdnad, i utbyte så kan man få en lugn och snäll häst som kan sin sak. Men, som sagt man måste vara beredd på att hästen kanske måste tas bort, och att man då gör det på ett ansvarigt sätt. Min erfarenhet av att köpa gammal häst har varit positiv. Jag fick en häst som var som en "pansarvagn" (=lugn och trygg). Däremot fick vi efter ett par år ta bort hästen, men jag kan lugnt säga att det var några utav mina bästa hästår. Jag fick lära mig att det var roligt att ha häst igen. Det jag vill säga är att det är viktigt att en första häst är lugn och trygg så att hästintresset stannar kvar.
Jag skulle råda dig att under den första tiden som hästägare se till att du har hästkunnigt folk runt omkring dig. Att du har hästen uppstallad där du vet att du kan få hjälp vid uppkommande problem. Eget stall kräver oerhörd kunskap.
En nordsvensk är en ganska stor häst. Nu vet ju jag inte hur din dotter är men ta hjälp utav en hästkunnig person som kan bedömma om häst och ryttare passar. En stor häst kräver också ganska mycket mer mat än en ponny. Du får nog räkna med minst 12 kg hö om dagen. Dessutom tillkommer kraftfoder och mineraler/vitmaminer. Fråga den nuvarande ägaren för exakt foderstat!

Det är svårt att bedömma er situation exakt med den information jag fått. Jag tror noga att den bästa hjäpen ni kan få inför ert kommande hästköp är att sätta er ned och prata och planera med en hästkunnig person. Det kan kännas tryggt.

Lycka till med hästköp!
 
Sv: Fråga från nybörjare

De finns både för och nakdelar med att köpa en gammal häst.

Min första häst , var en 26 årig underbar korsning mellan new forest & arabiskt fullblod , vi fick 4 helt underbara år tillsammans och jag tog bort han här i September bara för han började bli trött & skaffade mig en ny ponny för ett år sedan när jag slutade rida honom . Visst en gammal häst kräver mera mat etc men de kan ge så mkt mera endå (: Visst jag hade tur med stall hemma & mamma & pappa är hästkunnig så jag får ju skoning hö etc av dem .
 
Sv: Fråga från nybörjare

13 år är för ungt för att kunna ta hand om en häst, och finns det inte hästkunniga föräldrar i bilden så skulle jag aldrig rekommendera ett hästköp. Inte en foderhäst heller.

Låt dottern rida nåt år till på ridskola, kanske bli medryttare på en privat häst, och om hon sköter det; hyr en häst nästa sommar.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Låt dottern bli medryttare på någon häst om hon absolut vill ha en "egen" häst att pyssla med. Annars tycker jag att det bästa är att lägga pengarna på att rida fler lektioner i veckan på ridskolan och bli skötare på en häst där, sådana system finns på de flesta ridskolor. Hon får då möjlighet att rida flera olika hästar flera gånger i veckan och kommer att utvecklas både som ryttare och som hästmänniska. Ridskolor ger ju också ofta möjlighet till ideellt engagemang från föräldrar och det är en fantastisk möjliget att träffa andra hästmänniskor och skaffa ett brett kontaktnät av kunniga människor. Vänta några år med hästköpet och lär er mer först! Jag tror att både ni och hästen kommer att tycka att det är det bästa i längden. Att vara okunnig och ha häst är om inte annat en enorm säkerhetsrisk! Skönt förresten med folk som tänker efter före!
 
Sv: Fråga från nybörjare

Nu har jag inte läst igenom tråden men om ni funderar på att skaffa häst till er unga dotter och eftersom ni föräldrar inte har nån hästkunskap direkt, så skulle jag rekommendera att ni hyr in er i ett annat stall där det finns hästkunniga människor. Åtminstonde första åren tills ni är lite mer erfarna! Lycka till!
 
Sv: Fråga från nybörjare

25 år är ganska gammalt, så takt med att dottern vill rida och träna mer kommer hästen att orka allt mindre. Kanske är det bättre tt köpa en lite yngre häst.

Vad de käkar är individuellt, men 8-15 kilo hö, lite kraftfoder är väl ganska vanligt. Så du får en uppfattning om det.

Sedan får hästen anturligtvis inte bo ensam utan måste ha hästkompisar.
 
Sv: Fråga från nybörjare

Jag tycker.... :)

Alla ska kunna skaffa häst om man vill och är sugen på det, man ska absolut inte vara rädd för det, men därimot tycker jag det är bra att man förösker "lära" sig så mycket som möjligt inann man går och köper en häst.

för det första... Din dotter kommer säkerligen vilja rida mer och mer i takt med hur bättre hon blir och då känns det som att en 25 årig häst är lite för gammalt, jag skulle satsa på en häst mellan 8-16 år. Sen är frågan om ni ska köpa just en häst och inte en snäll ponny som er dotter kanske kan ha lite mer nytta av. Det är desutom lättare att "hålla ponny och dom kräver inte lika mkt som en stor häst, är desutom lättare i höjd/storlek för er dotter at ta hand om.

Sen tycker jag att till en början bör ni ställa upp hästen i ett närliggande inackorderingsstall, där det finns "vänner" att rida med, man kan få hjälp dagligen om hästen blir skadad eller om man undrar över något, det blir desutom mysigare att va i stallet om man har sällskap, tycker säkerligen hästen också. så seg nr 2 är kanske att efter ett tag om man känner sig redo att ta hem hästen till gården, men då måste man också veta vilket extra jobb det blir att sköta all skötsel själv, + att hästen måste ha sällskap av minst 1 häst till.

Och som många andra skriver, fina foder hästar/ponnyer finns det massor av, kanske till en början ska hyra en för att sedan ta steget att köpa en.... att ha häst på foder tycker jag är väldigt bra!

Lycka till med allt! :)
 
Sv: Fråga från nybörjare

Hej, jag har planer på att skaffa en häst till min dotter på 13 år.
Vi har nu tittat på en Nordsvensk, en vallack på 25 år, och hon vill väldigt gjärna ha den.
Hon har viss rid och hästvana från ridskola etc, men jag som förälder har lite mindre.

Jag skulle vilja ha lite råd och info så att jag vet vad jag ger mig in på.

Vi har ett stall till hästen men det är oisolerat, gjort i grovt timmer.
Måste en sådan häst tillföras värme från element eller dyligt och i så fall när, vid vilket gradtal?
Hur mycket kan man räkna med att den äter per dag?

Vänligen
Pappan :confused:


hur mkt kan hon?
Hur är ridkunskaperna i skog och ridbana?
TiPS:Provrid ute i skogen okckså för jag har varit med om att vissa hur bra som helst på paddock och i skogen heldumma eller tvärsom:)
Oisolerat gör inte så mkt själv håller min pappa på att isolera vårt gamla stall emn vi har en liten fläkt på på nätterna och bara varannan natt för det blir för varmt annars:)
Fundera på om hon vill ut och tävla eller bara träna eller lulla i skogen:)
25 år är oftast ingen ålder men för säkerhetsens skull kolla om han har gamla skador om han har vart travare så sök på atg på hästens namn utifall ägarna luras men oftast så är säljarna ärliga:)Jag har själv en hästräd mamma innnan jag fick en häst så vågade hon inte klappa ens men nu efter tre år kan hon lite grann om hästar och hur mkt foder utifall jag måste åka iväg:)Men den erfarenheten går bara om det är en snäll ponny/häst:)

Tänk på att hon ska ha kul med sin häst!

Lycka Till!

P.s hästen måste ha sällskap av annat djur helst en annan häst annars går det bra med andra djur
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga från nybörjare

Låt dottern bli medryttare på någon häst om hon absolut vill ha en "egen" häst att pyssla med. Annars tycker jag att det bästa är att lägga pengarna på att rida fler lektioner i veckan på ridskolan och bli skötare på en häst där, sådana system finns på de flesta ridskolor. Hon får då möjlighet att rida flera olika hästar flera gånger i veckan och kommer att utvecklas både som ryttare och som hästmänniska. Ridskolor ger ju också ofta möjlighet till ideellt engagemang från föräldrar och det är en fantastisk möjliget att träffa andra hästmänniskor och skaffa ett brett kontaktnät av kunniga människor. Vänta några år med hästköpet och lär er mer först! Jag tror att både ni och hästen kommer att tycka att det är det bästa i längden. Att vara okunnig och ha häst är om inte annat en enorm säkerhetsrisk! Skönt förresten med folk som tänker efter före!

Håller med fullständigt! Mycket klokt. :bow:
Sen kan det kännas lite tråkigt att en ridskolehäst inte är "bara min" utan man tvingas dela med sig till andra ryttare. Då ska man tänka på att även om dom träffar många olika ryttare på en vecka hindrar det inte att man kan bygga upp en nära och givande relation med en en ridskolehäst. Att ha en fast skötare eller två som pysslar och rider ofta är oerhört värdefullt för lektionshästarna, hästarna visar ofta att dom har extra stort förtroende och tycker om den som sköter om och som skötare kan det med tiden kännas som om hästen är ens egen!
 
Sv: Fråga från nybörjare

Jag bidrar här med mina synpunkter. :)

25 år är gammalt, som många påpekat. Mitt råd är faktiskt att ni skippar den hästen. Snart vill dottern rida lite mer, hoppa osv, och då måste ni ändå byta häst. Satsa på en yngre, stabil häst. Finns många i 15-års åldern som är gamla och kloka.

Kolla noggrannt att det är en stabil häst ni köper. Som inte är skvättig eller har andra olater. Lätt att lasta, sko osv. KOLLA INNAN ni köper, be ägarna ex lasta hästen. Om det inte går, låt bli att köpa. Bra ju fler problem som kan elimineras i förväg.

Sen är det en fördel om ni föräldrar är intresserade. Så ni kan stötta dottern när problem uppstår. Om ni inte har kunskapen nu, så måste ni vara beredd att satsa tid, engagemang och intresse för att lära. Under många år. Ni måste dela intresset med dottern. Men se verkligen till att det är en lugn stabil häst ni köper.

Då tror jag att det kan bli bra! :)

Norrland

Ps. Jag rekomenderar en ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga från nybörjare

Min spontana tanke efter att ha läst dina frågor är att om ni absolut vill skaffa en häst måste ni stalla upp den i ett bra stall med kunniga människor. En häst är ingen leksak och även den snällaste häst blir lätt en säkerhetsrisk utan korrekt hantering och vård. En 13-åring är inte redo att ta ansvaret ensam och eftersom du helt klart inte kan något om hästar (inget illa menat, men dina frågor visar ju att du inte är i närheten av den kunskap som behövs) så måste en annan kunnig vuxen finnas till hands. I ett bra stall kan ni få all den hjälp ni behöver. Det kanske kostar lite mer, men det är värt varenda krona.

Sedan kan jag bara säga att jag själv aldrig skulle köpa en 25 årig häst till en liten tjej. En så gammal häst kan tyvärr dö vilken dag som helst (även om den givetvis kan leva i flera år till). Dessutom är kanske inte en nordsvensk det optimala förstavalet. Ofta är de väldigt snälla och lugna hästar, men de har ett mycket starkt psyke och kan lätt ta över om inte ryttaren vet vad h*n gör.

Vill du att din dotter ska få en häst tycker jag att du ska prata med ridläraren, som känner din dotter, och sedan lta med denna eller annan kunnig person när ni åker ut och tittar på hästar. Provrid många olika hästar och hör efter om hästens historia. En jättesnäll ponny som bara ridits av skickliga ryttare kanske blir helvild när den hamnar hos en lite mer orutinerad tjej. Har hästen däremot gått med oerfarna ryttare förut vet man att den klarar av det.

Som sagt, ta kontakt med kunniga människor. Jag skulle kunna svara på de frågor du har ställt här, men eftersom du inte ens har den grundläggande kunskapen är det meningslöst (åter igen, ta inte illa upp, det är inget fel att vara okunnig, jag försöker bara förklara).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 665
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 187
Senast: Lyrisk
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 577
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp