Bukefalos 28 år!

Fråga om sångröst

Hade jag inte sett honom hade jag trott de var en kvinna som sjöng! Men vet inget om tenor eller så tyvärr ☺
 
tenor är väl männens motsvarighet till sopran, dvs man använder den högre tonskalan
Sen är det ju skillnad både i musikstil och hur man sjunger för stunden. Jag minns att Malena Ernman sa nån gång nåt om skillnaden mellan vanlig sångsröst och "operaröst".
 
Jag skulle viIlja påstå att han är kontratenor dvs att han sjunger mellan g och d2
Tenor håller sig normalt mellan c och a1
Och precis som @ameo skriver så är det skillnad mellan vanlig röst och operaröst.
Magnus Karlberg är kontratenor och här är 2 olika exempel på hur det kan låta.

Opera (börjar efter ca 40sek)

Vanligt
 
Måste bara inflika med en liten rolighet. :)
Min pappa är tenor och en relativt ljus sådan rent naturligt dock inte kontratenor. Han brukar försöka ge sig på Pierre Isacssons "Min gamla Ångmaskin" och kommer aldrig mer än till "Då går jag ner" för sedan försvinner rösten helt :D Till skillnad från en som försöker sjunga högre än sin förmåga alltså :)

Det blir bara något litet väsande :rofl:
 
..eller skolad och oskolad. I kör finns det oftast både 1a tenorer och 2a tenorer (snäppet lägre)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar. och planerar klädsel. Kan man ha hatt? (fått en förkärlek till hattar på senare tid:grin:) Hur ser ni på den...
Svar
18
· Visningar
1 285
Senast: fejko
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 203
Senast: Mineur
·
Kultur Vilka födelsedagssånger finns det? Vet ni någon udda som inte så många kan? Jag känner till "ja må du leva", "happy birthday", "med en...
Svar
18
· Visningar
1 069
Kropp & Själ Tror svaret finns här (står helt still..) Tjej (irländsk?) som spelar gitarr och sjunger när skolbarn kompar med muggar Superkänd och...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp