Frågor om betäckning och första tiden efter!

M

Molly80

Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång i framtiden!

Att stoet ska betäckas/insemineras när hon brunstar har jag förstått.:) Jag har också läst att stoet ska ha fällt klart och att man helst inte ska ta fölbrunsten. Jag har också läst att man inte ska ta de första brunsterna, för de är inga "bra" brunster.

Stoet brunstar ca 5 dagar, och sedan inget i ca 16 dagar.

När ska man åka till hingsten/stationen? Första brunstdagen? Andra? Jag läste på en sida att man brukar betäcka varannan dag tills stoet går ur brunst. Är det när man betäcker naturligt, eller insemination också? För i såfall nästan måste man ju lämna stoet där.

Vad är språngavgiften? Betalar man en språngavgift per insemination? Att man bara behöver betala 45-dagar/90-dagar/levande föl en gång, efter vet. undersökning vid rätt tidpunkt förstår jag ju.

Vad är stationsavgift? Alltså, vad "ingår"? Hur många gånger betalar man den?

När ska stoet veterinärundersökas? Jag har läst att man kan göra det under hela dräktigheten, rektalt och med ultraljud. Men stämmer det att det "räcker" att göra det 14 dagar efter, 45 dagar efter och 90 dagar efter? Eller behövs det oftare? Andra intervall än de jag skrivit?

Hur och när ska man "boka" en hingst? Vid den här tiden på året, eller tidigare? Jag förstår ju att man kanske inte bara kan ringa och säga: "Hej, nu brunstar mitt sto. Jag tänkte höra om jag kunde betäcka med din hingst." om man inte har haft någon tidigare kontakt med hingsthållaren...

Finns det något mer än abortvirus som man ska ha koll på? Nåt som stoet behöver extra än en ridhäst/tävlingshäst/ridskolehäst.

Tusen tack om ni vill svara på mina tusen frågor!!!
 
Sv: Frågor om betäckning och första tiden efter!

Hejsan!
Detta är svar efter hur vi har gjort med våra ston!
När ska man åka till hingsten/stationen?
När vi väl bestämt att stoet skulle betäckas har vi letat upp en lämplig hingst. Pratat med hingsthållaren/ägaren och kommit överrens om hur vi ska göra(antingen skicka efter sperma eller köra dit o lämna stoet) Man berättar på ett ungefär NÄR stoet beräknas gå i brunst och sedan ringer man när brunsten startar. Oftast så har vi kört dit stona direkt och fått dem inseminerade, men ibland har vi kört dit stona ändå för att "spruta" igång dem.
Vi har valt att köra dit stona och ställa dem på hingstens hemstation för att få den bästa kvaliteten på sperman samt att vi låtit stoet stå kvar för att minska stressfaktorn. Det kanju annars bli lätt stressande för en häst att köra fram och tillbaka flera gånger i veckan. OM man inte har en häst som är van vid det.

Vad är språngavgiften?
En språng avgift är vad man betalar för att få lov att börja använda hingsten. Den betalas bara en gång, oavsett hur många gånger du än seminerar/betäcker ditt sto under den säsongen(förutsatt att du använder samma hingst)

Vad är stationsavgift?
Stationsavgiften är vad du betalar till seminstationen för att få lov att komma dit med ditt sto. Det är den bästa förklaringen jag kan ge dig. Vad som ingår är lite olika beroende på vilken station du väljer. Men det säkraste att göra är att vända sig till utvald station och frågar dem vad som gäller på just den stationen. Det är en en gångs avgift och betalas när du kommit dit med ditt sto första gången. Betalningen sker väldigt olika. Kör du stoet till hingstens "hemstation" så är det oftast ingen stationsavgift.

När ska stoet veterinärundersökas?
Vi har kollat stoet på 16 dygns dräktighet och sedan har vi kört tillbaka dem efter 45 dygn för att se så att de inte resorberat.(Får väl jämföras med när människor får missfall i väldigt tidigt stadium)
Sedan så väljer man ju själv om man vill kolla på 90 dygns igen, vilket jag rekomenderar att göra, om inte exakt på 90 dygn så iallafall efter 90 dygn eftersom man måste hålla koll på vad stoet får för foder. Likaså att efter 90 dygn så ser man om stoet kastar sitt föl(får missfall i ett senare stadie)
Vill man kolla sitt sto efter det kan man ta ut en veterinär och kolla på blodprov för att inte störa hästens dräktighet(som sagt detta är endast mina åsikter) men det är absolut frivilligt.

Finns det något mer än abortvirus som man ska ha koll på?

Vi har inag tävlingshästar hemma i vårt stall så jag kan tyvärr inte svara på det. Men håller man hästen vaccinerad mot de "vanliga" sjukdommarna skyddar man sig ju för det. Samt att om man har mycket hästar som tävlar i stallet så rekomenderar jag dig att vaccinera mot abortviruset TROR att det är 3, 5 o 7 månaden. Men jag är inte helt hundra på det.

Hur och när ska man "boka" en hingst?
När du bestämt dig för vilken hingst du vill använda till ditt sto kan du kontakta hingsthållaren och prata igenom. Kanske har du ett meriterat sto och kan få rabatt. Eller om du har fler ston så kan man få mängdrabatt. Det är en del som man ska kolla upp innan man startar denna resa :) Men när fölet väl är fött så är det väl värt det(förutsatt att allt går bra). Som jag även skrev längre upp så har man oftast en ungefärlig tid på när man vill att fölet ska födas och man kan boka så att man kan köra dit då och så ger de stoet en spruta så hon går in i en brunst.


Jag hoppas att mina svar gav dig en liten ledtråd till hur det går till.

MVH
QRE
 
Sv: Frågor om betäckning och första tiden efter!

Jag har inte jättemycket erfarenhet men några föl har jag hunnit med.

När man väl har bestämt sig för en hingst finns ju idag den mesta informationen på hingstens/hingstägarens hemsida. Bland annat avgifter vilket kan skilja en hel del. Det står också ibland om man bör boka eller inte. Det går ju också att e-posta och fråga. Hingstar i tävling kan ha vissa perioder då de inte är hemma och då kan de inte tappas på sperma. Men det känns bättre tycker jag att ta kontakt även om hingstägaren inte begär det. I år bokade jag hingstar i mars på en hingstvisning

Jag vill helst att fölungen inte ska komma tidigare än i maj så att sto + föl ska kunna vara ute mycket redan från början. Alltså brukar jag betäcka i juni

Jag skriver upp brunsterna och ringer seminstationen ett par dagar innan nästa brunst ska börja. Det är lite lurigt eftersom det inte alltid är exakt samma antal dagar emellan brunsterna. Mitt sto jag har nu i avel visar dessutom bara brunst en enda dag. Råkar man komma ett par dagar för tidigt så får man återkomma men kommer man för sent får man vänta tills nästa brunst. Det går ju också att lämna stoet på en del stationer men det gör inte jag, jag vill helst ha dom hemma.

Den seminstationen jag anlitar har bara seminerat en gång och två dagar senare kontrolleras stoet så att ägget släppt.

14 dagar efter inseminering är nog det tidigaste man kan se en fosterblåsa. Anledningen till att man gör det så tidigt som möjligt är att skulle stoet vara tomt får man helt enkelt seminera igen.

Sen är det lite beroende hur många gånger man kontrollerar igen. Man kan kolla vid 30 dagar, den mesta känsliga tid för fosterblåsan är mellan dygn 18 och 26 tror jag min veterinär sa. Kollar man vid 30 dygn och stoet skulle vara tomt, trots att det såg bra ut vid 14 dygns kollen är det oftast fortfarande tillräckligt tidigt på året för att pröva att seminera igen.

Om man ska betala 45- eller 90 dagars dräktighetsavgift så brukar man göra ytterligare ett ultraljud och få ett intyg på att stoet är dräktigt. När man betalar avgiften och skickat intyget så tecknar en del hingstägare en fosterförsäkring. Jag brukar inte kolla både på 45 och 90 dygn utan bara vid ett tillfälle, beroende på vad hingsten har för villkor.

Stationsavgift är vad seminstationen tar och kan skilja en hel del. Är stoet uppstallat på stationen tillkommer avgift för uppstallning. En del seminstationer har egna hemsidor (till exempel flyinge) där det står vad det kostar.

Jag vaccinerar inte mot abortvirus eftersom det enligt min veterinär inte ger ett 100% skydd. Dessutom har jag ett eget litet stall där det sällan kommer några nya hästar. Finns heller inga större stall i närheten. Just nu har jag heller ingen tävlingshäst så risken för smitta är ganska liten för mina hästar.
 
Sv: Frågor om betäckning och första tiden efter!

+Snowball, tack för era svar!

Vill höra hur ni andra gör/tänker också!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 120
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 212
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 021
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp