Bukefalos 28 år!

Frågor om bl.a "löslongering" och "sända iväg"

T

Tjalfe

Har ju för tillfället ingen tränare som kan hjälpa mej. Men med hjälp av mycket böcker/filmer och fantasi så har jag och ponnyn provat oss fram med lite grejer även fast jag vet att det är bättre att använda sej utav tränare så inget går fel. Ska dock säga att jag gör allt med stor försiktighet.
Idag provade vi på det som jag tror kallas för löslongering(är inte säker på om det är så det kallas?).
Släppte hästen lös i på min lilla "ridbana". Drev på hästen så att han sprang runt mej, han brallade och hade skojj. Varje gång han släppte uppmärksamheten från mej och t.e.x körde ner huvudet och tugga gräs eller nått så drev jag på honom.
När han hade "sprungit av" sej lite och börjat slappna av vände jag mej om och slappnade av(sänkte axlarna osv), hästen stannade och jag såg i ögonvrån att han tittade mot mej, jag gick iväg lite lugnt åt motsatt håll. Till slut tappade han koncenrationen ifrån mej och började plocka med annat, jag drev fram honom åter igen.
Och efter det vände jag mej igen och gjorde samma sak. Och då tog det inte många sekunder fören pålle kom fram till mej med sänkt huvud och brydde sej inte om något annat än mig. Blev massa mys efter det.
Så, gjorde jag rätt? Ska jag göra på något annat sätt? Vad bör jag tänka på? Är det här något man bara ska göra någon gång ibland eller kan man göra det ofta?

Så en annan sak jag funderat på, har läst mycket om att "sända/skicka iväg" hästen mot/imellan olika saker. Fick bara lära mej "grunderna" av min förra nh-tränare.
T.e.x har jag hört talas om att man kan börja med att "sända iväg" hästen mellan två koner.
Provade idag, ställde upp två koner brevid varandra. Ställde mej brevid hästen, tog och drog repet framåt i en "pekande rörelse" mot konerna samtidigt som jag svingade lite med repänden, slutade med det när hästen gick framåt. Och han gick mellan konerna, flera gånger i båda varven, så där blev inget problem. MEN, hur "styr" man hästen om den själv inte fattar vart den ska gå? Någon som förstår vad jag menar?

Lite små frågor, hoppas någon orkar förklara.;)
 
Sv: Frågor om bl.a "löslongering" och "sända iväg"

Din löslongering/join up lät helt "rätt". :)Att man skickar iväg hästen och sen bjuder in den.
Det man ska tänka på är att inte tjata och inte hålla på för länge. Kommer hästen, - beröm, sen räcker det. Så det blir inte så mycket "motion" av det, som annars när man kallar det "löslongering" och det går ut på att hästen ska bralla och springa och motionera sig.
Så tänk på vad syftet är. Är det motion eller är det "join-up"? (vet inte vad jag ska kalla det, ledarskapsträning? uppmärksamhet? initiativ? kontaktövning?)

När man skickar hästen styr man rörelseriktning med ens egen kropp. Visa med ledhanden och vriden kropp åt vänster om du vill att hästen ska åt vänster.
En nyttig övning som är lite klurig men jättebra är denna: Sätt ut två koner med tre-fyra meters avstånd. Hästen ska gå i åttor kring konerna!
Använd repgrimma och långt ledrep. Stå i mitten av konerna med hästens sida vänd mot dig. Så att hästen blickar åt vänster tex. Sen sträcker du ut vänsterhanden (som du håller repet i) åt vänster - visar vägen - och driver med repänden mot baken/mitten på hästen. Styr hästen åt vänster och lite ifrån dig så att han rundar vänstra konen. När hästen kommer mot dig byt ledhand och visa hästen vägen åt höger. Först mellan konerna och sen förbi/bakom den högra konen.
Meningen är att man själv ska stå nästan helt still på samma plats och att hästen ska gå i åttor runt konerna i skritt. (prova även i trav när det funkar)

Det är en svår övning som kräver att de övriga grundövningarna sitter. Så hästen måste kunna flytta både bakdel och bog, lite sidvärtes från olika avstånd.

Lycka till! :D
 
Sv: Frågor om bl.a "löslongering" och "sända iväg"

Tack för ett bra tips på övning!:bow:

Jag gör mest "löslongeringen" för ledarskapets skull. Men i förrgår blev det ju en hel del brall för hästen också så det blev också lite motion. Men jag gjorde alltså rätt som lät honom "bralla av sej" först innan jag bjöd in honom?
 
Sv: Frågor om bl.a "löslongering" och "sända iväg"

Ja, det tycker jag är ok. Jag läste i en bok att man gärna får börja och avsluta löslong. med att låta hästen bralla/nosa runt eller vad den nu vill göra. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 202
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp