Frågor om mitt stallbygge igen

snurpe

Trådstartare
Hej hopp!

Jag är i full gång med byggandet av mitt stall :love: Jag kommer att ha två boxar (möjligen tre) med öppna överboxväggar eller vad vi ska kalla det. Nederdel är i trä och uppetill kommer det att vara galler mellan boxarna, men helt öppet ut mot stallgången. Så nu är min fråga:

- Vad kan vara en lämplig höjd på boxarnas nederdel (ska stå två travare där)? (för att de inte ska kunna ta sig ut, hoppa över, fastna etc.)

- Hur breda är det boxdörrarna ska vara?

/snurpe
 
Sv: Frågor om mitt stallbygge igen

Boxdörrar ska enligt rekommendationerna vara minst 120 gånger 220 cm. (Samma mått som för stalldörr, förutom utrymningsdörr som ska varaminst 150 bred.) Men ska du inte ha en överdel på boxdörren så får du väl mäta på hästarna om inte annat vad som är bra höjd. Så gjorde jag när jag byggde utestall en gång i världen, jag mätte på fjordingen hur hög underdörren behövde vara.

Men någon här kanske redan har mått klara?
 
Sv: Frågor om mitt stallbygge igen

Förresten, hoppa ut och fastna kan de göra även om väggarna är 2 meter! Har sett det hända, den hästen skadade sig rätt rejält. Men han hade oturen att fastna mellan boxdörren och väggen på något underligt sätt, och vred sig sedan så att han hängde uppochner.

Så se till att det är ordentligt tätt mellan vägg och boxdörr så att inga ben kan kilas in där!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 532
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 220
Senast: skogaliten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp