cajo1312

Trådstartare
Jag har aldrig ridit distans men målet är att med nästa häst (som förmodligen ska köpas i vår :D ) tävla i hoppning och distans. Jag har en hel del frågor som för er som kan detta säkert är hur dumma somhelst. Men hoppas på bra svar!

1. Hur går en tävling till när det gäller gångart? Skrittar man mest eller rider man så snabbt hästen orkar. Eftersom det är tävling antar jag att man galopperar en del iaf?

2. Vilken utrustning krävs?

3. Vad ska medhjälparen göra?

4. Rider man i grupp eller sprider alla ut sig ganska direkt?

5. Är det lätta vägar att rida? (svårt att hitta? svår terräng?)

6. Vad krävs av mig som ryttare?

7. Hur ska man träna inför dom första tävlingarna?


Ni får gärna svara på det ni kan! :)
 
Jag börjar väl svara på ett par stycken, sitter vid mobilen som är såå jobbig att skriva på ;)
Gångart- på CR, träningsritt så finns en minimumtid så de flesta håller ett relativt lågt tempo för stt inte komma i mål för tidigt så att säga. Och ja, det är en ju en träningsritt så de som rider den VILL vanligtvis ta det lugnt. Vill man speeda på så får man göra det på tävling istället :D. För mig på CR har det blivit mest skritt och trav, några galoppsprång över mållinjen. Så har jag ju en pigg travare med stora kliv som jag mer behöver koncentrera mig på stt hålla igen än att gasa på. Valles skritt är som de flesta hästars joggtrav så visst kan jag tänka mig att många travar största delen på CR också.
På tävling så finns det ingen minimumtid, däremot en maxtid så där krävs det oftast att man måste rida snabbare än 10 km/h exempelvis.
Hur snabbt du vill rida beror på vilken form hästen är i. Man brukar säga att "hästen ska vara i form att fortsätta" efter att man kommit i mål. Förra tävlingen skrittade jag mest. Den dessförinnan mest trav och galopp. Och ja, även här är Valles trav som de flesta hästars galopp så för mig blir det mest trav rakt igenom. Olika beroende på häst och ambitioner.

2. Utrustning som passar hästen och dig. Så länge utrustningen är bekväm och passar så fungerar den :) det är vanligt med "biothane" istället för läder. Biothane är mer gummi/plastigt material som minimerar skav och inte behöver smörjas. Supersmidigt!
Sadel så använder jag en bomlös "torsion endurance extra light" med en coolbackpad under (suger inte åt sig så mycket svett). Till det korgstigbyglar, vilket man måste ha om man inte använder sko med klack. Många rider i löparskor. Korgstigbyglar finns speciella med svikt. Älskar dem! Jag har EZ Ride eller vad de heter. Att rida i ridtights/löpartights är vanligt. Minimerar skav. Tröja med arm och krage måste man ha på tävling. Inga linnen! Jag använder pike.
 
Ingen fara! Får svara på fler sen om ingen annan känner sig manad. Ingen superaktivitet här på distans längre tyvärr.

I början kändes distans som en djungel blandat med grekiska! Haha, men det klarnar snabbare än man tror. Distans är superkul! OCH välkommen hit förresten :banana:
 
En sak som är viktig att tänka på är att det tar tid att bygga upp hästen för hastigheter. Det går fort attt bygga kondition (månader) men hållbarheten rör sig om år. Lång långsam distans är viktig att tänka både vid träning och tävling. Skritt är en ytterst underskattad gångart som många distansryttare utnyttjar för att låta hästen träna upp sin hållbarhet den är skonsam för hästen och skapar en god grund att stå på.
 
@Majorn Ja det känns inte som om distansen riktigt tar den plats som den borde ta! Det verkar ju vara en helt fantastisk tävlingsgren :D Tack så mycket :bump: Hittade nyss en häst på hästnet som jag red för 3 år sedan och som jag var jätteintresserad av då. Skulle åka och provrida imorgon men nu fick jag ett sms om att den var tingad :( Det här med att hitta häst är inte det lättaste..

@Shaggy Ja det är en otroligt bra gångart i alla lägen! Är tacksam för alla tips om hur man bäst bygger upp en hållbar häst inför distans :)
 
Jag har för mig att det finns en lite äldre tråd som heter "allt runt distans" eller nåt liknande. Där finns nog svar på flera av dina frågor plus mycket mer! :)
 
Om TS har Facebook så finns det flera bra grupper där med inriktining på distans :) Sök på "distansritt" så borde du hitta dem. Där är aktiviteten mycket större än här på forumet. :)
 
Jag har precis börjar med distans och är långt ifrån någon expert (tvärtom), men kan rekommendera sporten varmt, den CR:en jag red i höstas var blad det roligaste jag gjort!

Ett tips är att se om det finns någon distansförening (ellerdistansinriktad ridklubb) närheten och så gå med där (det kan man ju gör även utan häst), där kan man få många värdefulla tips och ridkompisar! jag blev genast indragen i ordnandet av en tävling, vilket var mkt lärorikt och inte minst väldigt kul! Där kan man ju också studera hur folk gör, vilken utrustning de har, lite tempo och tider och vad som händer i paus och på groomställen etc.

jag har ju bara ridit en tävling så egentligen vet jag ju inte alls, men jag red med två andra, efter att ha frågat snällt, vi följde sedan åt hela vägen, ibland kom några andra förbi eller hängde på, men oftast var vi ensamma. Jag upplevde det som att CR:arna inte red så mycket ensamma, medan de som red i tävlingsklass (för att vinna?) ofta flög förbi ensamma. mycket roligare att rida med någon, tänkte jag, vi skrittade rätt mycket och pratade.

vad jag lärde mig efter tävlingen: rid ALDRIG i mockaskodda ridbyxor. det blir friktion. Ha ALLTID flexande stigbyglar, annars förstör man benhinnor/knän. glöm inte uppfällbara stolar till groomarna, annars kan de klaga.
 
@ss5 Där ska jag kika in :)

@lulski Tack, är nu med i flera stycken :D

@emptyrings Vad roligt att du också är ny när det gäller detta :) Tack för alla tips och tankar, hoppas verkligen att jag hittar en häst som passar mig snart så att jag kan komma igång! :D
 
Jag har aldrig ridit distans men målet är att med nästa häst (som förmodligen ska köpas i vår :D ) tävla i hoppning och distans. Jag har en hel del frågor som för er som kan detta säkert är hur dumma somhelst. Men hoppas på bra svar!

1. Hur går en tävling till när det gäller gångart? Skrittar man mest eller rider man så snabbt hästen orkar. Eftersom det är tävling antar jag att man galopperar en del iaf?

2. Vilken utrustning krävs?

3. Vad ska medhjälparen göra?

4. Rider man i grupp eller sprider alla ut sig ganska direkt?

5. Är det lätta vägar att rida? (svårt att hitta? svår terräng?)

6. Vad krävs av mig som ryttare?

7. Hur ska man träna inför dom första tävlingarna?


Ni får gärna svara på det ni kan! :)

Hej!
Jag slutade tävla och träna aktivt 2011, men har dessförinnan varit mycket aktiv. Ska försöka ge lite korta svar på dina frågor.
1. Du håller det tempo som underlaget och hästen klarar av, om du inte rider en CR, då har du en tidsram att hålla dig inom som ofta är väl tilltagen. Tänk så här, om du skrittar en sträcka så måste du galoppera en sträcka, om du hatr som mål att hålla en viss hastighet, d.v.s. km/timme.
2. Sadel, träns till hästen och ridbyxor, gärna i glansigt material, tröja med krage och hjälm. Handskar är också bra. Jag red alltid i joggingskor för att få bra svikt. Hade då korg på stigbyglarna. Sedan behöver du hinkar och svampar och dunkar för vatten. IKEA påsar med hö och en ryggsäck med extra tyglar, stigläder, första-hjälpen grejer (både till ryttare och häst) och solkräm. En extra tröja, regnkläder och täcke till hästen är också bra. Fika och dryck till alla som är med inkl dig som ryttare.
3. Fixa vatten. Både längs med ridvägen och i "grinden". Kanske fixa mat till dig och/eller visa hästen för veterinären eller köra transporten dit och hem. Lite olika hur mycket hjälp man behöver och vill ha, samt får. Man kan rida 50km utan medhjälpare också, 80km skulle jag dock inte rida utan hjälp.
4. Lite olika beroende på målet med ritten. Några rider alltid för seger, medan andra rider för att komma runt. Ofta rider man periodvis med en grupp och periodvis ensam. Om man inte redan från början talat med någon om att rida ihop, förståss. Startar gör man dock nästan alltid i grupp, men man kan välja att starta själv genom att starta efter att den stora klungan har gett sig iväg.
5. Väldigt beroende på vart man är. T.e.x. i Dalarna är det backar ofta med sand, i Västmanland är det platt och ofta hårt eller riktigt sankt. Men kartan och markeringarna är sällan svåra att följa.
6. Att du kan rida och hantera din häst i alla gångarter samt visa hästen för veterinär. Du ska ha licens. Grönt kort räcker för en PP = prova på ritt. Kanske även för en CR = clear round, tror jag.
7. Rid dina vanliga sträckor som du brukar rida men mät upp dem så att du vet hur långt du rider, inte bara hur länge. Sedan ska du lära dig att ta pulsen på din häst. En CR klarar många utan specifik distansträning, men är du orolig, testa en PP först.
Distansritt är löjligt kul! Hoppas att du provar.
Jag rider för Mälardalens Distansritts Förening. Vi har en hemsida och finns även på fb. Välkommen!
 
@Myy tack så jättemycket för alla svar!
Ja det verkar vara en härlig tävlingsgren :) ska absolut ge mig in i det när jag hittat hästen jag söker :)
 
Hej!
Jag slutade tävla och träna aktivt 2011, men har dessförinnan varit mycket aktiv. Ska försöka ge lite korta svar på dina frågor.
1. Du håller det tempo som underlaget och hästen klarar av, om du inte rider en CR, då har du en tidsram att hålla dig inom som ofta är väl tilltagen. Tänk så här, om du skrittar en sträcka så måste du galoppera en sträcka, om du hatr som mål att hålla en viss hastighet, d.v.s. km/timme.
2. Sadel, träns till hästen och ridbyxor, gärna i glansigt material, tröja med krage och hjälm. Handskar är också bra. Jag red alltid i joggingskor för att få bra svikt. Hade då korg på stigbyglarna. Sedan behöver du hinkar och svampar och dunkar för vatten. IKEA påsar med hö och en ryggsäck med extra tyglar, stigläder, första-hjälpen grejer (både till ryttare och häst) och solkräm. En extra tröja, regnkläder och täcke till hästen är också bra. Fika och dryck till alla som är med inkl dig som ryttare.
3. Fixa vatten. Både längs med ridvägen och i "grinden". Kanske fixa mat till dig och/eller visa hästen för veterinären eller köra transporten dit och hem. Lite olika hur mycket hjälp man behöver och vill ha, samt får. Man kan rida 50km utan medhjälpare också, 80km skulle jag dock inte rida utan hjälp.
4. Lite olika beroende på målet med ritten. Några rider alltid för seger, medan andra rider för att komma runt. Ofta rider man periodvis med en grupp och periodvis ensam. Om man inte redan från början talat med någon om att rida ihop, förståss. Startar gör man dock nästan alltid i grupp, men man kan välja att starta själv genom att starta efter att den stora klungan har gett sig iväg.
5. Väldigt beroende på vart man är. T.e.x. i Dalarna är det backar ofta med sand, i Västmanland är det platt och ofta hårt eller riktigt sankt. Men kartan och markeringarna är sällan svåra att följa.
6. Att du kan rida och hantera din häst i alla gångarter samt visa hästen för veterinär. Du ska ha licens. Grönt kort räcker för en PP = prova på ritt. Kanske även för en CR = clear round, tror jag.
7. Rid dina vanliga sträckor som du brukar rida men mät upp dem så att du vet hur långt du rider, inte bara hur länge. Sedan ska du lära dig att ta pulsen på din häst. En CR klarar många utan specifik distansträning, men är du orolig, testa en PP först.
Distansritt är löjligt kul! Hoppas att du provar.
Jag rider för Mälardalens Distansritts Förening. Vi har en hemsida och finns även på fb. Välkommen!

Du behöver licens för både ryttare och häst redan i PP.
 
Licens för PP behövs väl bara om den går samtidigt som tävling? Tävlingsbok ska hästen ha från CR och uppåt :)

Prova På är alltid tävling under Svrf, är det klubbtävling krävs inga licenser men då får enbart klubbens medlemmar delta.
Annars är det oftast Pay and Ride och då krävs inga licenser eftersom det inte är tävling.
 
Beror väl på vad man kallar sin Pay and Ride, men man kanske inte får kalla det för Prova På om det inte är samtidigt som tävling? Men vad det krävs för licenser brukar alltid framgå av proppen, annars får man väl fråga. Och fråga ska man inte va rädd för att göra även om man själv tycker frågan är lite dum. Vi i distansvärden gillar nykomlingar :) (Och rutinerade med för den delen)
 
tack för svaren :)
Det är tråkigt att denna gren i ridningen ligger så undangömt. Det är ju inget man får höra om när man lär sig rida. Jag som ridit i hela mitt liv fick ju nyss upp ögonen för det!

Men jag ser det som ett väldigt bra sätt att få ett bra band till sin häst och jag tror att distansritter är ett bra mål att ha med min nästa häst för att tillsammans bli starkare :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 721
Senast: Verdandi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp