Bukefalos 28 år!

Fransk bulldog

Sv: Fransk bulldog

Det har blivit så att många "jaktraser" har blivit uppdelade i 2 varianter. Jaktvarianten har ingen chans på utställning. De jaktlabbar jag träffat är slanka och ursnabba.

Ja, visst är det så. Men det är väldigt tragiskt, jaktvarianterna ser i regel betydligt mer funktionella och friska ut än utställningsvarianterna.

Och jag tycker det är helt sjukt att det inte är de slanka, lagom stora hundarna utan ett ton päls som faktiskt kan utföra ett jobb, som premieras utan tvärtom.
 
Sv: Fransk bulldog

Jag har en kompis med jaktlabbe som satt med i rasmontern på My Dog ett år. Och tänk vilka sura miner hon fick när hon - på ett vänligt sätt - berättade för besökarna att det ÄR skillnad även mentalt mellan show- och jaktlabbarna.
Hon blev helt utfrusen och var inte välkommen tillbaka med sin "spinkiga hund" :mad:.
Jag har inte ens brytt mig om att fråga, labbeklubben är extremt utställningsinriktad - ordföranden går till och med ut med att han struntar i jaktbiten...:banghead:
Även labben är ju med bland raserna domarna skall kolla extra på för att de är för FETA. Kolla på årets cruftsvinnande labbe, inte hade den orkat hämta några fasaner!

Ja, det är helt sinnessjukt!
Jag förstår inte riktigt hur man kan anse sig mena rasens bästa, och så går ordföranden in och säger att han struntar i det enda moment som kan hålla rasen hyfsat sund...
 
Sv: Fransk bulldog

Jag tycker att både whippet och italiensk vinthund verkar vara otroligt trevliga hundar, men både jag och min man ville ha en mer "robust" hund (alltså i kroppen).

Vårt val blev en norfolkterrier och jag tycker att de stämmer bra överrens med era kriterier, dock har vår mycket jakt i sig (mer än vad vi trodde innan vi köpte). Vår hund larmar när det kommer någon till gården, är oftast med ute när vi jobbar och älskar att busa och är fortfarande oerhört lekfull (blir tre i vår).

Jag tycker också att lancashire heeler, västgötaspets och corgi verkar vara trevliga hundar (har dock bara umgåtts med de två förstnämnda). Föräldrarna har en dvärgschnauzer som är lite för lugn för min smak, men han hårar i stort sett ingenting (varken som trimmad eller nu när han är klippt). Annars så älskar jag jaktbassetarna (fauvve och griffon), men de jag känner kräver jakt och flera av dem snarkar också ganska mycket...

Stämmer in på snarkningarna! Vi har en basset fauve här hemma, men det är faktiskt inte mycket jakt i honom, han är en så himla trevlig att ha hemma. Lat, men kan absolut tända till, har en tydlig avknapp hemma och älskar att mysa i soffan, han ligger mer än gärna på mig eller sambon :)
 
Sv: Fransk bulldog

Kanske måste förtydliga mig lite, snarkar när han sover, till och från, inte för att han har problem med att få luft.
 
Sv: Fransk bulldog


Det är inte enbart den platta nosen som ger andningsproblem. En stor del beror på knipta näsborrar. Dina hundar enligt bilden har hyfsat öppna näsborrar. Från denna vinkel ser det ut som att den ljusa hunden har ev. en knipt näsborre på sin vänstra sida. Det finns hundar som ser ut såhär:

Clyde_The_Bulldog.jpg


VetComm%20-%20pic%20-%20pug%20with%20stenotic%20nares.jpg


http-%253Awww.michvetanimalhospital.com%253Apage%253A421552122.jpg


Normal näsa:
dog-nose-mrMark-flickr.jpg


För dessa hundar är det nästan som att andas genom ett sugrör där man stoppat för fingret.
 
Senast ändrad:
Sv: Fransk bulldog

Kl*

Vi har en Fransk Bulldog, Frank heter han. Kommer från Tjeckien, har pass och är veterinärbesiktad, tyvärr ingen stamtavla. Enda nackdelen är att han har underbett, så tänderna i underkäken sitter lite ojämnt.

Har fått många fina lovord från olika uppfödare, fin i kroppen och har inga andningsvårigheter, inte alls lika intryckt nos som många svenska FB som vi träffat.
Till temperamentet är han härlig, sover gärna på soffan om det är dåligt väder men hänger gärna med på alla aktiviteter. Tycker att det är för himla roligt att leka i snön ;)
Tycker inte att det är någon höjdare med lydnad, sätter sig oftast och tittar på en, "gör det själv om det är så roligt"! Dock så gick det väldigt lätt att lära honom "high five". Lite vardags lydnad går bra, korta stunder :)

Tråkigt nog så har han inte så många lekkamrater.. Med andra FB leker han tills han stupar ;) Har två lekkompisar, två blandraser. Många andra hundar morrar bara åt honom, har väl tyvärr inte utseendet för sig.. Svart, ingen svans och grymtar. Kanske tar de honom som en gris!? :)

Underbar hund som älskar allt och alla!
 
Sv: Fransk bulldog

Såg ditt svar nu.
Ja, båda verkar ha bra "näsor" tittade lite extra och ingen verkar knipt :)

Sofie S > Varför köper man en fralla från tjeckien utan stamtavla?
'Luktar puppy mill.
 
Sv: Fransk bulldog

Delvis KL

Nu börjar jag bli lite less på attityden här på hundforumet.
Jag har hunnit gå in på två trådar här idag, den ena där en tjej var glad över sin lilla valp men blev sågad vid fotknölarna över valet av hund...och nu här, där någon glatt berättar sina erfarenheter av sin hundras och direkt blir ifrågasatt om hon köpt hund från en sk puppymill bara för att hunden inte är svensk.

Vad har hänt med hund-sverige? Kan vi inte på ett konstruktivt sätt ge tips och ställa frågor till varandra istället för att direkt anta saker utan att veta?
Snart kommer ingen som inte har en renrasig "normal" hund att våga skriva här för risken att bli påhoppad, känns det bra för er eller?
 
Sv: Fransk bulldog

Det är inte hundsverige det är fel på, det är några i den här forumdelen (hund) det är fel på. Dra inte alla över en kam för att det finns människor som är såna i det här forumet. Betänk att det finns exakt samma fenomen på andra forum, oavsett vad forumen handlar om. Finns alltid dom som kommer att trycka på att hunden inte är en helt perfekt vargklon med lång näsa, stående öron, jättelika näsborrar, grova ben, stora trampdynor, päls som inte behöver vårdas speciellt, rynkfri hud, totalt stabil, komplett orädd, stensäker från valpstadiet ect ect osv osv. Det är individerna det är fel på, inte hundsverige ;)
 
Sv: Fransk bulldog

Ja, jag frågar för att det dräller av utländska frallor utan stamtavlor på blocket.
Jag kan verkligen inte förstå varför man köper dem. För att de är billigare antar jag. På vems bekostnad, jo, hundens.
Har absolut inga problem med att importera en hund för att förbättra sin ras genom att få in nya linjer.
Men en papperslös fralla?
Kalla mig elak eller vad du vill men jag har sett baksidan av dessa importer och den är inte rolig och jag kan inte förstå hur man kan vilja bidra till den.
 
Sv: Fransk bulldog

Jag håller med dig, det är individerna det är fel på. De där som avlar på sjuka hundar, de där som stödjer oseriös hundproduktion genom att köpa valpar från buskuppfödare och sen blir arga när folk påpekar vad de gjort. Och de där som går omkring med kraftpaket i kopplet, men tror att de har en nalle som blir vad de gör den till. Eller de som köper en valp för att den fanns tillgänglig, helt utan att läsa på innan och sen blir förvånade när den kissar inne. osv osv

Tänk vad trevligt vi skulle ha här och vilka intressanta diskussioner som skulle komma upp om de inte fanns.
 
Sv: Fransk bulldog

Svar till båda:
Han grymtar när han har leksak i munnen, samtidigt när han springer är uppspelt så kommer det några grymtningar. Aldrig annars. Och har som sagt en väldigt fin nos. En pigg och glad hund.

Det är möjligen att han kommer från någon hemsk människa som importerar, vad vet jag? Jag köpte honom som omplacering, 4 månader. Det var individen som jag förälskade mig i. Skulle aldrig medvetet "sponsra" en sådan människa som bara importerar för pengarnas skull. Första och sista gång jag köper en hund såhär på annons.. Men det har ju ändå gått bra och hunden är en för himla fin familjemedlem.
 
Sv: Fransk bulldog

kl

Jag tror folk diskuterar olika saker. Vissa diskuterar ämnet "Min hund som person" medan andra diskuterar ämnet "Sund eller osund avel i världen".

Min hund är också bäst, sötast och jag ångrar henne aldrig. Ändå ser jag mig som en otroligt naiv och dum hundköpare som inte förstod sig på att kolla upp rasens mående, och sedan också uppfödarens tänk kring avel och rasen i sig.

Men visst, min hund är jättetrevlig och jag klarar henne fint. Dock hade jag inte rekommenderat uppfödaren eller ens rasen åt någon bara utgående från min individ.

I framtiden kommer jag att tänka lite längre än vad just jag vill ha just nu. Jag kommer att se till hela rasen och dess mående, och stöda en uppfödare som jobbar för en friskare och användbar ras.
 
Sv: Fransk bulldog

Det här med grymtningar är lite intressant. När en av mina små långnosade hundar busar med mig så grymtar han (sheltie). I övrigt så gör han det aldrig. Börjar fundera om det kan vara luftvägsmojs på honom också. Dock skulle det nog vara... märkligt med tanke på rasen.
 
Sv: Fransk bulldog

kl

Jag tror folk diskuterar olika saker. Vissa diskuterar ämnet "Min hund som person" medan andra diskuterar ämnet "Sund eller osund avel i världen".

Min hund är också bäst, sötast och jag ångrar henne aldrig. Ändå ser jag mig som en otroligt naiv och dum hundköpare som inte förstod sig på att kolla upp rasens mående, och sedan också uppfödarens tänk kring avel och rasen i sig.

Men visst, min hund är jättetrevlig och jag klarar henne fint. Dock hade jag inte rekommenderat uppfödaren eller ens rasen åt någon bara utgående från min individ.

I framtiden kommer jag att tänka lite längre än vad just jag vill ha just nu. Jag kommer att se till hela rasen och dess mående, och stöda en uppfödare som jobbar för en friskare och användbar ras.

Det är detta som är så viktigt! Att tänka långsiktigt, att se till rasen och inte bara till individen. All denna oseriösa avel gör ju att så många raser är typ omöjliga att hitta friska individer av. Jag skulle så gärna ha en Boxer t.ex. men jag vet inte om jag skulle våga köpa en, samma med en Rottis till, eller Staffe... underbara raser som känns i princip omöjliga att hitta friska linjer av.
 
Sv: Fransk bulldog

Jepp. Mitt hjärta vill ha en till Boxer, men hjärnan säger stopp. Jag kommer att satsa på en ras vars avel är värd att stödja.
 
Sv: Fransk bulldog

Det som är så tråkigt är att det inte verkar finnas några friska linjer över huvud taget, att alla är sjuka. Hos rottisen är det ju HD/AD, epilepsi och osteochondros som är de allvarliga problemen. Hos boxern är det väl mycket spondylos? En kollega till mig är så inne på att köpa en Boxer, men jag har faktiskt avrått henne. Min svärmor har en boxer som är allt annat än frisk, fantastisk individ men nää jag kan inte tycka att det är värt allt krångel och all ledsamhet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 069
Senast: Lona
·
Hundhälsa Känner mig alltid som en dålig hundägare, trots att jag försöker göra det bästa. Det finns alltid sämre och bättre hundägare, mitt mål...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 523
Hundavel & Ras Jag och min sambo funderar på att skaffa hund. Jag är uppväxt med hundar och även haft egen hund tidigare, sambon är lite mindre van...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: Bison
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 238
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp