Bukefalos 28 år!

Fransk vädur??

H

Heli

Har idag fått hem min 11 veckors franska vädur. En hane. Har själv byggt en jättefin bur. Nu sitter jag och läser om hur stor denna kanin kommer att bli, undrar om buren kommer att bli för liten?

Den är i 2 våningar. Varje våning ca 50 cm hög. Buren är 120 lång och 70 cm bred. Alltså dubbelvåningar.

Sambon är allergisk så kaninen ska bo ute i vinter på vår inglasning. Sambon tror att kaninlukten kommer att tränga in i väggarna där??

Undrar om det räcker att isolera boet han har på vintern? Bor i Norrland. Brukar kunna bli -25 grader.
 
Sv: Fransk vädur??

Buren kommer att bli för liten, ja. En kanin över 5kg ska enligt lag ha en höjd på 70cm, och det gäller då varje våning. Ytan måste också vara minst 0.9, vilket jag tycker är för litet. 120x70cm ger en yta på 0.84 och är alltså även där för liten. Som jag förstått lagen så räknar man inte ihop varje vånings sammanlagda yta, utan båda våningarna ska ha tillräckliga mått. Min belgiska jätte på 7.5kg hade en bur på 2mx70cm. Så mindre än 180x60 skulle inte jag ha till en fransk vädur.
 
Sv: Fransk vädur??

Vad surt att inte kolla minimimåtten (och blivande kaninstorlek!) innan du byggde så hade du sparat tid och material. Gör om, gör rätt. ;)

Glas drar såklart inte åt sig lukt, men om det är trä eller annat material som sambon nojar över så nej, kaniner luktar inte om man städar hos dem varje dag, särskilt toalettlådan. Om man dessutom har bra hö åt dem så luktar det snarare riktigt trevligt. :laugh:
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: AmandaA
·
Däggdjur Jag har 2 kaniner som bor i en bur ute i trädgården. Dom har ett hus och en betesdel. Husdelen är isolerad med husisolering, väggarna är...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Jenka
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
3 905
Senast: Jenka
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 656
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp