Köpa kanin!

AmandaA

Trådstartare
Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder?

Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ haha) och jag ska ha en svart Hermelin (redan bestämt mig) och hittat precis rätt kanin! Det är en ½årig gammal Hermelin, svart med höger framtass vit och några vita hårstrån i pannan! Han kan gå i koppel och har hoppat mindre hinder.

Jag vill inte tävla utan mest träna och ha lite kul genom att hoppa lite. Kan man använda agilityhinder då det har jag massvis av (hemmabyggda men bra)! Har även hästhinder men de kan kaninen inte riva plus att de är helt för breda och tjocka!

Vilken mat tycker ni också är bäst? Kaninen kommer bo utomhus i en bur som är 1½m lång, ca ½m bred och halva är "inomhus" men såklart är hela under tak, under buren är det trappa ner och galler både på undersidan och såklart runtom så den inte ska kunna gräva igenom eller komma ut. Man kan stänga till trappan. Men den kommer ha "öppet" ner på dagarna då det är mycket rävar och sånt hos oss och vara inne i bara buren på nätterna. Det är starkt galler och taket har tyngder på sig, vi sätter tegelstenar på det och stänger det även med någon sorts lås som djur inte kan få upp så kaninen är säker i buren.

Tycker ni kaninen ska ha ett hus fast den har en "insida" som är som ett hus fast stort. Ska maten och vattnet stå inne i "bodelen" eller utdelen?
Kaninen kommer få mycket salladsrester (typ äppelskruttar, den sista delen av morötter osv) utöver maten! Vi kommer ha vattenskål då de vatten"skålar" man sätter upp på väggarna, de typ automatiska eller vad det är. De har en tendens till att gå sönder och ramla ner stup i kvarten eller läcker vatten hela tiden.

Jag kommer ha spån som "grund" och sen lite halm över och lite hö i halva innerdelen :P

Kan kaniner äta ensilage eller är det farligt? Har hört lite olika men frågar er!

Några fler tips eller idéer?
 
Sv: Köpa kanin!

Kul att du har fastnat för hermelin har haft många!
Agility hinder går super bara så att dom går att riva
Jag tror inte att den behöver ett hus om dom har en ordentlig bur.

Som mat skulle jag nog säga att vanlig pellets är den bästa maten.
Jag skulle sätta vattenskålen och maten inne eftersom att kaninen skulle vara inne på natten.
Ensielage (stav) ska dom inte äta hö är mycket bättre :)
Hoppas att det var tilll någon hjälp! :)
 
Sv: Köpa kanin!

Jo :) Jag älskar hermeliner, men brukar de inte vara svarta med vitt på magen, bröst och under hakan och typ lite i öronen? Tycker iallafall om att sticka ut ur mängden och diggar nästan helt svarta kaniner :P Plus så är kaninen skitsnäll och älskar hundar (?) xP
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·
Övr. Djur Hej! Jag ska köpa 2 kaniner ganska snart. Är det något speciellt jag behöver tänka på? Och är de någor jag borde fråga uppfödaren...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Sofia.o
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Human
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp