Bukefalos 28 år!

Fri tillgång till hö ute

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag undrar hur ni som ger hästarna fri tillgång till hö ute gör, om ni inte har en höhäck?
Slänger ni ut balen direkt på backen eller?

Jag tänkte börja ge min häst fri tillgång till hö ute nu någon månad.
Hur mycket går det åt ungefär för er?
Min häst är ute ca 8 timmar om dan.

Tacksam för tips! :banana:
 
våragår ute ca 10-12 timmar. det är 2 shettisar, en b-ponny, en haflinger och en travare. dom äter ca.3 balar / dag. En balärväl ungefär 10-15 kg.
Vi har ingen höhäck så vi slänger direkt på marken.
 
Våra får fri tillgång i hagen nu. Det är 4 hästar som går ute mellan 7.00 - 15.30 ca. Dom får 7 kg var, läggs direkt på backen, och det finns alltid mer eller mindre hö kvar.
 
Nej, jag slänger inte på backen, det blir dels så mycket spill, dels är det inte bra för hästarna att leta strån i gegga.

Jag har löst det med "foderlårar". helt enkelt en lastpall i botten (glest mellan brädorna) och sen är det rejäla "väggar" på sidorna så det blir som en stor låda/lår. Är väl cirka en meter hög.

Fungerar utmärkt, höet är upp från backen, spjälorna i botten luftar en aning och tillåter småboss att trilla ner och häftigt regn att rinna igenom. Det enda problemet är om det snöar, då får man skaka av snön från höet.

Jag fyller dem varannan dag med de hästar jag har nu, men det där beror ju på hur mycket det äter. Jag SKULLE kunna ha i så mycket att jag behövde fylla mer sällan, men just eftersom det inte är skyddat uppifrån mot regn/snö så fyller jag hellre oftare, så jag lägger i en bal i varje låda (har två) varannan dag. Har två hästar och de äter tillsammans en bal/dag.

HELST skulle jag vilja ha en foderhäck för storbal, med tak som regnskydd, och så storbalar, men det är dels en ekonomisk fråga och dels en hanteringsfråga (kan inte hantera storbal och har inte råd (anser jag) att köpa foderhäck ens till småbal, SÅ jobbigt är det inte att lägga ut hö)
 
Ja vi har ju inte så mycket regn här uppe i norr på vintern så det behöver jag inte oroa mig.
Jag provar ha det på marken, så får jag se hur mycket han drar ut det...

Jag har ett vindskydd i hagen där jag lägger höet, får väl se hur mycket han lyckas svulla i sig per dag ;)

Han blev hyfsat sur på mig idag, när jag slängde ut en bal och sen hämtade in han efter 10 min. Såg ut som han helst tagit med sig hela balen in, och att han aldrig fått mat förut :D
 
Se bara till så det inte blir lerigt (ingen fara vintertid, men på vår/häst) där de äter. (Dvs variera ställe du lägger det). När de plockar strån i leran så är det dels rätt dåligt hygieniskt sett (de nertrampade stråna är inte fräscha) sen KAN de faktiskt få botulism (liten risk, men). Men ffa är det nedtrampade spillhöet inte fräscht ur hygiensynpunkt, men när det bara är de kvar så äter hästarna det med.

I början äter de som om de aldrig sett mat förr ja, det brukar lugna ner sig efter ett par veckor när de inser att maten inte tar slut. Valacken åt 18 kg hö/dygn i början på fri tillgång. Nu äter han 9-12 kg (den högre siffran mitt i vintern när det är kallt). Och ligger stadigt på den mängden. Men i början PROPPAR de i sig =)
 
Ja jag kan tänka mig.
Pållen såg ut som att han trodde jag skämtade med han nästan :)

Tanken är att han bara ska få det nu under vintermånaderna, dels för att han ska gå upp i vikt, och dels att han ska ha nåt att göra. När våren kommer, blir det nog till att gå tillbaka till vanlig lunchfodring tänkte jag. Annars får jag bygga ett höräck tills dess :)

Än är det absolut ingen fara för lera här :)

Tack för tipsen!
 
Har två islandsston som går med föl, de får en stor bal på ca: 150 kg i sitt vindskydd. De går ute stort sett hela tiden. Balen räcker i ca: 5 dagar.

/Linda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp