Bukefalos 28 år!

Frieser och PRE bl.a

MissFideli

Trådstartare
är ju raser där det mest verkar förekomma hingstar eller ston. Väldigt sällan valacker ser man.
Blir man totalratad om man kastrerar ett hingstföl av dessa raser? Hur påverkar det utseendet på t.ex Friesern där ston och hingstar verkar se relativt lika ut?
 
Jag vet inte om jag fattade frågan. Undrar du hur utseendet påverkas av kastrering??
Jag kan inte svara på om frieser- och PREägare blir upprörda om man kastrerar sitt föl, men jag kan tänka mig att anledningen till att det inte finns så många valacker är att många tagit in avelsmaterial eftersom raserna i alla fall har varit ovanliga i Sverige. När det kommer fler svenskfödda frieser och PRE kommer nog många att kastreras. Man kastrerar ju inte en avelsgodkänd hingst om man ska ha den i aveln, och de hingstar som tagits in är nog i många fall godkända i hemlandet.
 
Jst frieser fins det vell inte så många av i vårat land, och de flesta används nog övervägande åt "showridning" dvs att man använder dem till uppvisningar och så, och då är det säkert att ha en fördel att ha hingst?
 
Håller med!

Beträffande PRE är det sedan så att man i Spanien och Portugal (fortfarande) nästan uteslutande rider på hingstar eftersom stona används i aveln. Då man inte har ston uppstallade på rid/träningsstallar är det inte så problematiskt att behålla ridhästarna som hingstar, även om de inte skall användas i avel.

I Sverige rider vi ju dock på ston och har dessutom våra brukshästar ute. Alltså kommer man säkert att få se gott om valacker av dessa raser bara det finns tillräckligt många i landet. Vi har en lusitanovalack i stallet. Han var dock hingst när han kom.

Anneli
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 411
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp