Frihetsdressyr

Esset

Trådstartare
Hej! finns det några som är intresserade av Frihetsdressyr ? Jag har hållit på med det ca 1 år och tycker att det är fantastiskt. Har ett äldre fullblod som verkligen gillar det. Har tränat för Honza Bláha och Rebecka Dahlgren och ska på fler kurser.
Vore roligt att höra om det är fler som är intresserade.
 
Ja, jag är sugen på att börja! Har just en medryttarhäst på g som verkar villig och tycker det är kul :-) Kommer antagligen boka in ett pass med Nora Kohle snart. Vore kul att utbyta erfarenheter! P.S. Har bara jobbat från marken med NH-övningar innan.
 
Jag vet inte exakt vad ni menar med frihetsdressyr, om det är från marken eller från ryggen. Men min häst passar in på båda. Vi har tagit två lektioner för Norah som nämns ovan annars är vi självlärda. Kveikja kan ridas i halsring i det närmaste exakt som med träns, enda skillnaden blir ju den otvingade fria formen. Hon gör öppnor o slutor, skänkelvikningar, övergångar, voltspår och galoppfattningar från skritt m.m. Tölten är lite svårare att få till, det förutsätter att hon själv orkar korta upp sig och det är olika från dag till dag. Att rida ut i halsring går bra även det, fast jag brukar bara göra det lugna turer, jag kan känna det aningens riskfyllt att köra en räser-tur med sällskap utan något på huvudet. Även om vi har testat det med -med framgång.

wpid-dsc_0569_20141029171258297.jpg


wpid-dsc_1431_20140914203302369.jpg


wpid-dsc_1437_20140914203247866.jpg

img_5255.jpg


wpid-img_20141029_185957.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 234
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 822
Senast: Habina
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp