Fristående mikrovågsugn i överskåp?

Acto

Trådstartare
Hej,

Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har då letat efter mikro ett tag. El-uttag finns i ett av överskåpen men i övrigt är inte skåpet anpassat för inbyggnadsmikro då köksluckan täcker hela överskåpet. Att försöka hitta samma kökslucka i mindre storlek för att sen köpa en inbyggnadsmikro känns för krångligt, bl.a. då jag inte vet när köket är från (dock IKEA) och då köksluckorna är målade av förra ägaren av lägenheten.

Så då tittar jag på fristående mikrovågsugnar men som får plats i ett överskåp. Jag började dock fundera på om det är något som gör inbyggnadsmikro särskilt lämpade för att placeras i överskåp, tex. för ventilationen/värmen från micron, som då fristående mikrovågsugnar saknar. Någon som vet? I min förra lägenhet hade jag inbyggnadsmikro och den gick ju tätt längs skåpets väggar samt hyllan ovanför kom direkt där mikron slutade.

Behöver en fristående mikrovågsugn ha viss fri yta runtomkring mikron? Det hoppas jag verkligen inte då min tanke är att ha en hylla mer eller mindre direkt ovanför mikron.

Sen om det är något annat man ska tänka på när det gäller fristående mikro i överskåp så får ni gärna nämna det :)
 
I förra lägenheten hade jag en fristående micro i ett köksskåp. Det var min elektriker till pappa som drog in el dit och tyckte jag skulle ha micron där. Så tvekade aldrig på att det inte var okej säkerhetsmässigt iaf.
 
Tänker att det kan bero på lite var ventilationsventiler etc sitter på micron och hur tajt med luft det är i skåpet. Våra fristående på jobbet har lappar på sig om att de inte ska "täckas över" - vilket ju blir lite av en definitionsfråga.
 
Jag har en vanlig mikro i ett överskåp. Nu råkar mitt skåp vara rymligt så det enda jag funderat på är att inget ska vara för nära där ventilationsöppningarna är. Skåpsdörren är ju öppen när man kör, så är det bara hyfsat med utrymme för luftflöde runt och man inte kör tokmycket borde det gå bra. Men jag hade inte satt en hylla ovanför helt tight.
 
I förra lägenheten hade jag en fristående micro i ett köksskåp. Det var min elektriker till pappa som drog in el dit och tyckte jag skulle ha micron där. Så tvekade aldrig på att det inte var okej säkerhetsmässigt iaf.
Jag har nästan exakt samma, micro på hylla i skafferiet och el draget av elektrikerpappa. Vi fick ta bort dörren för att den skulle få plats och sen sätta fast den igen men det gick lätt.

Det enda jobbiga med att ha den där är att den är lite högre upp än vanlig "arbetshöjd" så jag får ta ur varma fulla skålar lite extra försiktigt, har eventuellt fått soppa på golvet nån gång...😅 Så det är väl vad jag skulle tänka på en extra gång om det skulle vara möjligt att välja höjd.

Och brukar såklart ha hela dörren öppen när micron är på.

Skönt att slippa ha den framme och ta plats, den är rätt ful. Och jag har inte tillräckligt många saker för att behöva alla hyllor i skafferiet heller så det blev en bra lösning 😊
 
Jag har nästan exakt samma, micro på hylla i skafferiet och el draget av elektrikerpappa. Vi fick ta bort dörren för att den skulle få plats och sen sätta fast den igen men det gick lätt.

Det enda jobbiga med att ha den där är att den är lite högre upp än vanlig "arbetshöjd" så jag får ta ur varma fulla skålar lite extra försiktigt, har eventuellt fått soppa på golvet nån gång...😅 Så det är väl vad jag skulle tänka på en extra gång om det skulle vara möjligt att välja höjd.

Och brukar såklart ha hela dörren öppen när micron är på.

Skönt att slippa ha den framme och ta plats, den är rätt ful. Och jag har inte tillräckligt många saker för att behöva alla hyllor i skafferiet heller så det blev en bra lösning 😊
Jag hade den lågt ned, så slapp iaf risken att få det varma över mig. 😅
 
Jag har det så. Det är en hyresrätt med eluttag så jag är rätt säker på att det är en elektriker som inrett och tänkt att det ska stå en mikro där, jag har rätt svårt att se vad annars som skulle vara lämpligt att ha där som man behöver el till. För opraktisk höjd för andra köksprylar.
 
Tack för alla svar! Låter bra!

Har nu hittat att för många (alla?) fristående mikrovågsugnar så står det att det ska vara 20 cm fri yta vid sidorna och 30 cm fri yta ovanför (bakom mikro varierar det, vissa kräver ingen fri yta och andra 10 cm). Den fria ytan har jag inte i mitt skåp, men det verkar ju inte heller någon annan ha. Jag tänker, som andra också har skrivit, att jag ju kommer ha skåpluckan öppen när jag använder mikron. Kan få till 5 cm fri yta på sidorna samt ovan, kanske även 10 cm ovan.
 
Jag har en vanlig mikro i ett överskåp. Nu råkar mitt skåp vara rymligt så det enda jag funderat på är att inget ska vara för nära där ventilationsöppningarna är. Skåpsdörren är ju öppen när man kör, så är det bara hyfsat med utrymme för luftflöde runt och man inte kör tokmycket borde det gå bra. Men jag hade inte satt en hylla ovanför helt tight.
Hur mycket fritt utrymme har du runt din mikro, på ett ungefär? :)
 
Tack för alla svar! Låter bra!

Har nu hittat att för många (alla?) fristående mikrovågsugnar så står det att det ska vara 20 cm fri yta vid sidorna och 30 cm fri yta ovanför (bakom mikro varierar det, vissa kräver ingen fri yta och andra 10 cm). Den fria ytan har jag inte i mitt skåp, men det verkar ju inte heller någon annan ha. Jag tänker, som andra också har skrivit, att jag ju kommer ha skåpluckan öppen när jag använder mikron. Kan få till 5 cm fri yta på sidorna samt ovan, kanske även 10 cm ovan.
Om man ser till hur många som knör in en micro i ett skåp i sin husvagn (extremt vanligt) så känns det som en lite överdriven rekommendation.
Kanske en såndär ”hängslen och livrem-grej” för att kunna friskriva sig från eventuella situationer?
 
Om man ser till hur många som knör in en micro i ett skåp i sin husvagn (extremt vanligt) så känns det som en lite överdriven rekommendation.
Kanske en såndär ”hängslen och livrem-grej” för att kunna friskriva sig från eventuella situationer?
Ja, jag tänker att det är en sådan ”hängslen och livrem-grej” :) Tack!
 
Så här gjorde jag i stallfiket. Hade ingen bild på bara micron tyvärr

1700470424642.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp