"Fritidsklubb"

Status
Stängd för vidare inlägg.

hagel

Trådstartare
Ni som har barn i mellanstadieåldern, går era barn på fritidsklubb/fritids? Som ni kanske vet är varje kommun skyldig att erbjuda eftermiddagsverksamhet även för barn i årskurs 4-6, men alla följer inte detta.

Jag jobbar inom ungdomsverksamheten i min kommun och nu har vi, helt plötsligt, fått uppdraget att dra igång ovanstående verksamhet. Utan extra pengar förstås :smirk:. Vi går redan på knäna, men har inget annat val än att köra igång. Helst igår :crazy:.

Hur fungerar det i din kommun? Finns det någon "fritidsklubb"? Hur fungerar den? Kostnad? Vad ingår (mellanmål, aktiviteter etc)? Vilka aktiviteter finns? Vem sköter den (skola, fritidsgården etc)? Om ditt barn blev erbjuden något sånt här, hur skulle du vilja ha det?

Är lite nyfiken på hur situationen ser ut i övriga landet!

/Sofia, smått uppgiven fritidsledare som ändå älskar sitt jobb mest av allt :).
 
Sv: "Fritidsklubb"

Titta på andra kommuners hemsidor. I min kommun får barnen gå kvar på fritids tills de slutar sexan (till maxtaxa) = 1260:- per månad för 2 barn.

I praktiken slutar de flesta barn fritids när de går i tvåan eller trean, och åker hem med skolbussarna istället. Här på landsbygden jobbar många kvinnor deltid, eller är hemma.
 
Sv: "Fritidsklubb"

Hos oss finns det fritids för skolår 4-5 också, dock är det med endast en personal och inte så "pedagogisk verksamhet"...Maxtaxa gäller.

Jag var på en kommunal skola i Stockholm, där var fritidsklubben i skolans lokaler men som en fristående (privat) verksamhet. Där fanns det mycket större utbud av aktiviteter än vad det finns där mina barn går...
 
Sv: "Fritidsklubb"

Jo då, andra kommuners hemsidor är jag väl bekant med. Men det är alltid mer intressant att höra direkt från de "drabbade", då får man en mer ärlig och riktig bild tycker jag.

Intressant det där med maxtaxan, det verkar som om de flesta kommuner endast tar ut en avgift på ungefär 500 kr. Per termin! Det är också den summan som är fastställd i min kommun. För att verksamheten ska gå runt krävs egentligen 40 barn, på 2 personal. Jag själv tror att det är tveksamt hur bra kvalite' man kan hålla med en sådan personaltäthet. Våra lokaler har dessutom ett maxantal på 30 personer, för tillräcklig brandsäkerhet. Suck, kommunala verksamheter är tungrodda ting...
 
Sv: "Fritidsklubb"

Hos oss finns det fritids för barn tom åk 3 men de flesta slutar efter ht i 2:an, de vill inte vara kvar det är för rörigt.
Skolskjutsbarn har rätt till gratis fritids medans de väntar på bussen detta tom åk 6.
 
Sv: "Fritidsklubb"

Här får de gå på "äldrefritids" ända tills de slutar sexan, men de flesta slutar efter fyran (som min unge). Kostar väl 2% av inkomsten om jag inte minns fel, i månaden. Kanske finns nån maxgräns, ingen aning, det är ju inte aktuellt när man är ensamstående. Däremot kan de ju gå till fritidsgården om de vill, och det är ju gratis ju.....På lov och friluftsdagar kan de gå på "lovfritids" på äldrefritidset till en kostnad av 40 kr per dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Fritidsklubb"

tack för delgivningen mimmipigg och lejonflickan!

slutar de efter fyran eftersom de kan vara ensamma hemma eller är anledningen att det är tråkigt/riktar sig till mindre/liknande? är fritidsgården öppen för alla åldrar?
 
Sv: "Fritidsklubb"

En del skolor/fritids har "Öppen verksamhet" för år 4-6. Oftast tillsammans med treornas fritids. Föräldrarna till fyrorna får välja om de vill ha sina barn inskrivna eller inte. Har de det står de med på listorna och checkas av som på vilket fritids som helst. Övriga barn kommer och går som de vill. Det finns oftast nån styrd aktivitet per vecka. Det är som lite mellanting mellan fritids och fritidsgård. Frihet under ansvar liksom!!
 
Sv: "Fritidsklubb"

Inte roligt för fritidsgården om dom ska agera fritidsklubb för 11-åringar om dom inte har det uppdraget. Fritidsgårdarna har ju målgrupp 13-19 år oftast.
 
Sv: "Fritidsklubb"

nej, det är det verkligen inte! våra lokaler är anpassade för tonåringar, vi har vanan av att jobba med tonåringar (förutom att jag även jobbar som ridlärare för yngre) och vi får inga pengar för att anpassa lokalen (eller till löner, mellanmål etc).

vi har satt hårt mot hårt, ingen öppning förrän vi har pengarna i handen!
 
Sv: "Fritidsklubb"

Friskolan jag jobbar på hade en fritidsklubb när jag började för 5 år sen men den stängde, tror det berodde på att det var väldigt få inskrivna och de slutade ofta under året som gick. Numera har vi istället inget tak på fritids, dvs ditt barn kan gå där hur gammalt det än är. Oftast går de tom åk 4 (där de ofta droppar av mer och mer ju längre våren fortskrider) men i år har vi ovanligt många från år 5 inskrivna (får se om de stannar året ut...).
 
Sv: "Fritidsklubb"

Vi har en fritidsgård som har öppet för årskurs 4-6 mellan 14-17,30
På kvällen har dom verksamhet för årskurs 7-9.
Gårdskort kostar 40 kr / termin, då får man låna spel, datorer mm.
Melllis kan köpas 11 kuponger för 100 kr.
Det är kommunen som står för verksamheten, vilket innebär att ibland är det stängt pga personalbrist (dom måste vara minst 2 har jag för mig).
Jag är väldigt tacksam för det som finns, speciellt på vintern när det inte är så kul för en 10-åring att gå hem från skolan 1,5km på en hårt trafikerad 50-väg utan trottoarer.
 
Sv: "Fritidsklubb"

Sanslöst
Cewes kommun verkar dock ha hajat.
Fritidsledaren Luff - som har utbildat sig till fritidsledare - inte fritidspedagog
 
Sv: "Fritidsklubb"

hagel skrev:
slutar de efter fyran eftersom de kan vara ensamma hemma eller är anledningen att det är tråkigt/riktar sig till mindre/liknande?

De flesta slutar för att de känner sej stora nog att klara sej själva, och de gör de också uppenbarligen, eftersom till och med min osjälvständiga unge klarar sej utmärkt. OCH för att dom tycker det börjar bli tråkigt med "samlingarna" (i grupp alltså) som de har på fritids...

hagel skrev:
är fritidsgården öppen för alla åldrar?
här är den bara öppen för barn i klass 5-9, för femmorna från kl 14-17, och sen har de lite indelat resten av kvällen också tror jag...
 
Sv: "Fritidsklubb"

Luff skrev:
Inte roligt för fritidsgården om dom ska agera fritidsklubb för 11-åringar om dom inte har det uppdraget. Fritidsgårdarna har ju målgrupp 13-19 år oftast.

Här är då uppenbarligen målgruppen helt annan eftersom den vänder sej just till barn i årskurs 5-9. Och de HAR de uppdraget av kommunen, för äldre ungdomar finns Ungdomens Hus.....
 
Sv: "Fritidsklubb"

Vi hade ett cafe med spel och mackor och sånt för alla mellanstadiebarn :). Tyvärr las det ned, men det var rätt lagom.
 
Sv: "Fritidsklubb"

vill bara förtydliga, självklart får vi pengar, i form av den vanliga budgeten. MEN, dessa pengar räcker inte ens till våra löner om vi ska ha öppet kvällstid så mycket som uppdraget kräver.

och nu lägger de alltså till en helt ny verksamhet utan tillägg i budgeten. våra inkomster har ökat med knappt 100 000 kr/år de senaste 20 åren :crazy:.

sedan får de gärna förklara hur man ska tränga in 40 barn på 50 kvadratmeter...

kul att er fritidsklubb verkar fungera hyfsat iaf cewe!
 
Sv: "Fritidsklubb"

Tja kan man tänka sig att Fritidsgården får stänga ner på kvällstid kanske då det inte är lagstadgat om att man ska ha den formen av verksamhet men det dock existerar ett sådant påbud angående mellanstadiefritis.

Bara en förklaring till den stora allmänheten
Fritis är inte samma verksamhet som Fritidsgård.
Personalen är på en fritidsgård till största delen förhoppningsvis fritidsledare som är utbildade inom pedagogik - dock inriktad på tonåringar och den speciella perioden i en människas liv.
Fritis har/bör ha fritidspedagoger som är mer klipp och klistra och är inriktade på lek o lär i låg o mellanstadieåldern.
För mig är det stor skillnad på verksamhet men många kommuner har inte förstått skillnaden.
 
Sv: "Fritidsklubb"

Men fritidsledare kan man bara bli på folkhögskola och de har inte alls lika mycker pedagogik i sin utbildning som fritidspedagoger. Och att kalla fritidspedagogyrket för "klipp-och klistra-inriktat" tycker jag låter nedvärderande!! Det är den uppfattningen det jobbas för att få bort!!

Julle- Stolt fritidspedagog!!
 
Sv: "Fritidsklubb"

Lek o lär skrev jag som förtydligande.

Fritidsledaren läser väldigt mycket pedagogik men inriktat på tonåren och gruppdynamik vilket ni fritidspedagoger är saligt ovetande om - faktum är att de fritidspedagoger som utbildades på 80 talet läste mindre pedagogik än fritidsledarna.

Jag jobbar hårt för att min yrkesgrupp ska användas till det vi är experter på och inte vara någon slags resurspersonal i skolan vars arbetsplatser befolkas av fritidspedagoger som tar våra jobb som dom inte är utbildade för. Mängder av fritidsledarjobb på högstadierna går till fritidspedagoger som inte har adekvat utbildning för att jobba med denna verksamhet.

Fritidspedagogers utbildning baserar sig på barn och att leka o lära.

Fritidsledares utbildning baserar sig på att hjälpa tonåringen att forma sin identitet bland grupptryck och hormoner.

Hur mycket pedagogik läser en fritidsledare om du jämför mer exakt - vet du det eller är det "vad du hört". Kan du ange det i poäng ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 811
Senast: Mirre
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 156
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp