"Fritidsklubb"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Fritidsklubb"

Numera finns det ju inte någon "ren" fritidspedagogutbildning, utan vill man jobba som det får man läsa 140 p på högskola med en inriktning som siktar mot fritidspedagogyrket. Av dessa poäng är 60 lika för alla lärare - det allmänna utbildningsområdet, i dessa poäng ligger mycket pedagogik.
 
Sv: "Fritidsklubb"

Japp jag vet det mesta om fritidspedagoger och deras utbildning nu och då - men vad vet dom om fritidsledarutbildningen.
Fritidspedagogerna gör ett jättebra jobb m barn i skola och på fritis/dagis - men dom har sin utbildning och vi vår.
Fritidsledarna nosar på barnen - dess motorik och utveckling, de olika pedagogerna - Dewey, Montessori, Waldorf, Freire (stavning ??)osv gås igenom grundligt då dom formar de tonåringar vi sen ska jobba med.
Dessutom läser vi den didaktiska folkbildningens pedagogik då det är vad en modern fritidsgård jobbar med som metod. Vi använder oss av praktisk pedagogisk tillämpning - learning by doing.
Vi är mycket pålästa på pedagogiken men med en annan inriktning -
TONÅRINGAR och då är det inte så roligt att hamna i en situation där man ska ha fritisverksamhet för mellanstadiet för att kommunen måste spara pengar och det innebär att man får försämrade resurser till sin fritidsgårdsverksamhet.

Om fritidspedagogerna jobbar i sitt område och vi med vårt och däremmellan finns en bra kommunikation och kanske en delad lokal/resurser så är väl allt frid och fröjd.
 
Sv: "Fritidsklubb"

"...och då är det inte så roligt att hamna i en situation där man ska ha fritisverksamhet för mellanstadiet för att kommunen måste spara pengar och det innebär att man får försämrade resurser till sin fritidsgårdsverksamhet." :bow: :bow:

visst kan de stänga ner på kvällstid. men det vill de inte göra eftersom det har synts ett så tydligt samband mellan skadegörelsen m.m. så fort vi har stängt ett par dagar. de tycker helt enkelt att det är upp till oss att få ekvationen att gå ihop. en ekvation som är omöjlig hur man än vrider och vänder på det, då vi inte har något att spara in på förutom löner. och sparar man in på löner så finns ingen personal som kan hålla öppet.
 
Sv: "Fritidsklubb"

Sanslöst
Ett tips - jag jobbar stenhårt för att få studieförbunden att bedriva verksamhet på gårdarna.
Detta gör att gården kan erbjuda en bra verksamhet och inte bara en förvaring.
I grannkommunen Hjo har Studiefrämjandet rustat en scen m ljud o backline på frg mot att dom får anordna spelningar där i egen regi. Studieförbundet Sensus i Skövde erbjuder sig att ordna Streetdancekurs till självkostnadspris på frg om man bara har en lokal där det går att dansa mm mm.
I den lilla orten Timmersdala har föreningarna (kyrka,fotboll o några till) gått ihop för att kunna erbjuda mer verksamhet på den lilla frg. Fritidsledaren blev erbjuden 100 %
tjänst istället för 75 och mycket mer resurser till verksamhet - kyrkor har mycket grejer tex.
 
Sv: "Fritidsklubb"

studieförbunden är guld värda! just nu har de en musikverksamhet hos oss. problemet är att de hädanefter inte kommer ha någon lokal eftersom musiklärarna är lite...envisa och vill ha sin sal för sig själva. men vi kämpar för att ha dem kvar! superbra resurs!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 804
Senast: Mirre
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 156
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp