Bukefalos 28 år!

Fruset vattenledning trots elkablar

Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Men du kan ju inte ha värmekabel där det har frusit? Det finns väl en till ingång i slangen än från stallet (t ex pumphuset) där du kan använda ångan ifrån?

Hon skriver ju redan i första inlägget att hon har värmekabel i hela ledningen och det är därför hon undrar om någon annan har varit med om att det har frusit trots det.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Nej, jag har ingen erfarenhet av sådana mattor. Men en fråga kanske kan ställas? Vad har du för möjlighet att isolera ovanpå marken?

LIA
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Jodå, det kan frysa trots värmekablar i vattenrören. Effekten är inte så hög som man skulle önska. Tror det finns kablar med högre effekt men det hjälper ju inte just nu. För att använda ånga krävs att det finns plats nog i vattenledningen till att föra in ångmunstycket, och det finns det inte när det ligger värmekablar där.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Jo. Det kan man visst. Värmekabeln avger en viss värmeeffekt som kompenserar för en viss kyla. Blir det kallare, så fryser det ändå. Sedan tinar det vid denna specifika köldnivå igen.

Hur menar du då? Att det skulle tina när utetemperaturen blir mildare? Men tjäle är väl tjäle och is är is, å så länge den ligger nere i marken så lär det väl inte tina även om lufttemperaturen blir milare.... eller...?
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Nej, jag har ingen erfarenhet av sådana mattor. Men en fråga kanske kan ställas? Vad har du för möjlighet att isolera ovanpå marken?

LIA

Bra tanke! Kruxet är att ledningen korsar där hästarna går ut och in - alltså stalldörren. Men man kanske kan lägga på nån isolering och sen täcka med snö på nåt vis...
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Nu testar vi i alla fall med en sån där värmematta. Den ska enligt uthyraren tina ca 30 cm/dygn. Återstår att se... Återkommer med rapport.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Hur menar du då? Att det skulle tina när utetemperaturen blir mildare? Men tjäle är väl tjäle och is är is, å så länge den ligger nere i marken så lär det väl inte tina även om lufttemperaturen blir milare.... eller...?

Jag har också värmekabel i min vattenledning och den fryser när det blir -20 grader. Det hände två gånger (eller var det tre?) förra året och har hänt två gånger hittills denna vinter. Men det släpper så fort det blir lite mildare, det behöver inte bli plusgrader för det var länge sedan jag såg några här men går tempen upp till "bara" -10 så kommer vattnet igen.

Nu misstänker jag att min vattenledning fryser precis där den går in i stallet där den ligger lite för ytligt egentligen men så blir det väl när man drar in vatten i en byggnad i efterhand. Men slangen, för det är en tjock svart slang, har inte gått sönder, än i alla fall.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Tanke:
Lägg upp tjockt och brett med snö på marken där ledningen ligger. Vid stalldörren, lägg på några madrasser/dynor/etc som plockas undan vid behov. Det borde räcka för att hålla ledningen isfri oavsett utetemperatur.

Snön är fenomenal på att isolera. Vi har, trots långvarig kyla, inte tjäle i marken där snön ligger.

Men tjäle är väl tjäle och is är is, å så länge den ligger nere i marken så lär det väl inte tina även om lufttemperaturen blir milare.... eller...?
Se det som en kamp mellan värmen i jorden och kylan i luften. Isolerar man ovanpå marken kryper jordvärmen uppåt. I ditt fall är det även en fråga om hur kall tjälen är. Elvärmen borde klara några minusgrader, antar jag?

LIA
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Jag har elkablar utefter hela vattenledningen till stallet, ändå verkar det ha frusit. Jordfelsbrytaren hade inte löst ut så det kan inte ha varit strömavbrott eller annat fel. Vi har nu kollat med en sån där strömförbrukningskontakt och det verkar som kabeln drar så mycket som den ska, så den borde alltså funka.
Nån som varit med om det här?
Hej
Skulle ringa efter elektriker eller min make :) :) :)
El ska man ta det försiktigt med!!! Var rädd om dig om du lagar själv.
Mvh
Anna
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Nu testar vi i alla fall med en sån där värmematta. Den ska enligt uthyraren tina ca 30 cm/dygn. Återstår att se... Återkommer med rapport.

Nu har vi haft på värmematta i flera dygn och kommit ner ca 60 cm men där stötte vi på stenhård tjäle. Inser att det skulle ta för lång tid med mattan (kostar ju att hyra) och eftersom vi inte ens vet 100 att det är just där det frusit så kan det vara totalt bortkastat. Har börjat få in rutinen med vattenhinkar å nu är det i alla fall januari - bara 3 måndaers vinter kvar...! :eek: ;)
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Har du kollat säkringen ?
Ibland kan säkringen gå utan att jordfelsbrytaren har löst ut.

Normalt sett så håller ett isolerat rör med invändig värmekabel röret ofruset ner mot -30 utan några konstigheter.

Vad är det för storlek på rör ?

Är det lite grövre tex 32 mm så kan du mycket väl få plats med såväl ånga som med värmekabel. Dock kan det ju vara krångligt att få isär kopplingarna när det sitter en fastfrusen kabel som håller emot.

Man brukar sätta att 50 cm jord isolerar lika bra som 30 mm mineralull eller 20 sluten cellplast, så om inte röret ligger väldigt ytligt så borde värmekabeln ha klarat av att hålla igång vattnet om du inte har haft sådär -40 i en vecka i sträck.

Att jorden isolerar gör ju också att det går åt hiskligt mycket värme om du ska tina uppifrån - dels suger jordklotet åt sig en del energi och dels så isolerar jorden rören så att det blir svårt att få ner någon värme till rören.

Som sista utväg blir det till att gräva upp rören... varefter man kan passa på att lägga dit cellplast ovanpå och gärna runt röret.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Det alla bästa är att vid nyinstallation lägga vattenledningen på frostfritt djup. Oftast är det en isplugg som "förstör" allt. Kopplngar brukar inte vara några problem att tina. De sitter ju oftast så att man kommer åt dem. Värmepistol eller varmvatten brukar lösa det problemet.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 633
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 520
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp