Bukefalos 28 år!

Fruset vattenledning trots elkablar

Tussemaja

Trådstartare
Jag har elkablar utefter hela vattenledningen till stallet, ändå verkar det ha frusit. Jordfelsbrytaren hade inte löst ut så det kan inte ha varit strömavbrott eller annat fel. Vi har nu kollat med en sån där strömförbrukningskontakt och det verkar som kabeln drar så mycket som den ska, så den borde alltså funka.
Nån som varit med om det här?
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

På oisolerade delar (värmekabel förlagd i vattenrör) klarar våra system ungefär -20 grader, sedan måste man lämna rinnande vatten för att undvika frysning - med elkablar längs hela vägen.

Antal tillförda watt räcker bara för att kompensera en viss kyla.

Man kan göra det bättre (och det har vi gjort på stora bitar) med att isolera med skumrör (13mm). Men det finns ändå en viss gradig kyla som det inte hjälper för.

Tipset är att lämna rinnande vatten när det blir riktigt tjyvakallt.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

ok, tack för svar. Då är det nog kört för i vinter.... Blir att bära vatten. Tur man bara har tre att bära till...
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

ok, tack för svar. Då är det nog kört för i vinter.... Blir att bära vatten. Tur man bara har tre att bära till...

Vi bär vatten till 20 hästar när det krisat till- det är ju lite fler...

Men om ni har elkablar hela vägen brukar det lossna den dag det bara blir någon enstaka köldgrad, sedan kan man vara noga med att ha det svagt rinnande.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Håll koll på vattenledningarna om de är frusna nu, våra frös när det smällde till och blev riktigt kallt, och gick inte att få igång med värme hjälp så var bara till att hänga upp spannar istället, fick en ingivelse det sista jag gjorde innan jag lämnade stallet för natten och stängde av vattnet på inkommande ledning och jag var väldigt glad över att jag gjorde det under natten hade delar börjat tina och det blev rörelse på vattnet i rören och det hade bildats ispluggar som sprängde sönder nästan varenda koppling som fanns på rören + tom mitt på ett rör som antagligen haft en svaghet. Nu var det bara det stillastående vattnet i rören som läckte ut vill inte ens tänka på hur det sett ut i stallet om inte vattnet in varit stängt, är ju inte precis en dröm att ha översvämning i hela stallet i flera minusgrader.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Nän som provat såna där tjältiningsmattor för att tina upp frusna ledningar?
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Nän som provat såna där tjältiningsmattor för att tina upp frusna ledningar?
Nej, men vår röris säger att det mest effektiva sättet är att lägga på våta varma tygtrasor. jag har provat det och det slår hårtorkar och annat med hästlängder :-)
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Det stämmer verkligen för jag använder den metoden när låset till sadelkammaren har frusit. Men problemet här är att ledningarna frusit nere i marken utanför stallet. Vi vet inte ens var, på en sträcka av ca 10 meter.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Skräcksenario att kommaa till stallet å upptäcka överstvämning! :eek:
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Det stämmer verkligen för jag använder den metoden när låset till sadelkammaren har frusit. Men problemet här är att ledningarna frusit nere i marken utanför stallet. Vi vet inte ens var, på en sträcka av ca 10 meter.
Jaha, jag trodde det var ledningarna i stallet. Hmmm, då var det knepigare. Kan det vara så att något rör i backen har spruckit? Det borde ju få samma effekt som frysning, dvs inget vatten i kranen...
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Köp en varmluftspistol och rikta in den mot själva kranen. Ofta är de sista cm av ledningen i själva kranen och strax under utan elkabel och då kan det bildas isproppar där. Så har vi det i ena stallet men en varmluftspistol har räddat situationen denna och förra vintern när vi har haft ovanligt kallt här. Ett par minuter sedan funkar det som vanligt igen :)

Mvh JV
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Såg nu att det gällde ledningen utomhus, då var det ju värre... Det blir kanske svårt att gå med varmluftspistol ute på marken ;)
Annars funkar det som sagt bra vid kranar och vattenkoppar som fryser.

Mvh JV
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Kan rekommendera att ha PEM-slang som är tillräcklig grov att det går att ha värmekabeln i slangen istället för på utsidan. Hade den tidigare på utsidan och det frös vilket gav en massa merjobb och givetvis även översvämningar.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Hyr en ångpanna hos en välsorterad maskinythyrningsfirma, då kan du ta isär ledningen där den kommer upp ur marken (finns som oftast någon övergång från plastslang till annat rör där) och sticka in en slang som sprutar ut ånga under tryck inuti röret - 25 meter brukar sådana pannor bruka klara.

Efter att vattnet är tinat så installerar du lämpligen en värmekabel inuti vattenledningen, den kopplas på inkommande ledning med en T-koppling.
Elinstallionen kräver att man installerar jordfelsbrytare eller har sådan installerad redan.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Har redan värmekabel inuti vattenslangen. Så därmed kan jag inte heller använda ånga eftersom det inte finns plats i slangen.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Prövar med frågan igen: Är det nån som använd en sån där värme/tiningsmatta som dom använder vid byggen etc?
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

När det har frusit i marken för oss har vi kolat. Dvs lagt grillkol på marken och sedan täckt det med plåtar för att det inte ska brinna upp för fort. Sedan är det bara att hålla igång glöden tills marken är uppvärmd. Du bör nog lägga värmekabel i slangen som ligger i marken också.
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Har redan värmekabel inuti vattenslangen. Så därmed kan jag inte heller använda ånga eftersom det inte finns plats i slangen.

Men du kan ju inte ha värmekabel där det har frusit? Det finns väl en till ingång i slangen än från stallet (t ex pumphuset) där du kan använda ångan ifrån?
 
Sv: Fruset vattenledning trots elkablar

Men du kan ju inte ha värmekabel där det har frusit? Det finns väl en till ingång i slangen än från stallet (t ex pumphuset) där du kan använda ångan ifrån?

Jo. Det kan man visst. Värmekabeln avger en viss värmeeffekt som kompenserar för en viss kyla. Blir det kallare, så fryser det ändå. Sedan tinar det vid denna specifika köldnivå igen.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 704
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 555
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 671
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 816
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • HUND MAGKATARR...

Hästrelaterat

  • Linjeavel PRE
  • Åkerfräken
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp