Bukefalos 28 år!

Frysmärkning och tatuering

Kardinal

Trådstartare
Min foderhäst ska ha en tatuering, en sjua, någonstans på kroppen som ägaren inte har lyckats lokalisera (tittat öron nos, mun och lite överallt) och då undrar jag förstås vart man brukar tatuera någonstans på hästen ?

Frysmärkningar brukar väl sitta mitt på halsen uppe på mankammen (travare)? Han ser ut att ha ett frysmärke där men det går knappast att utläsa, och eftersom det dessutom skall vara en tatuering är det väl lite tvivelaktigt?
Hästen är född i italien, tatuerar de annorlunda där?

Någon som vet vart man brukar tatuera eller vart jag ska leta någonstans? :crazy:
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

ta fram rakapparaten och kolla där på halsen. Man ser betydligt lättare då. Annars håller jag med Tittilo om insidan på överläppen.
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

I Italien chipmärks hästarna i halsen och något krav på frysmärkning eller tatuering finns inte. Däremot finns det vissa uppfödare som märker sina hästar på frivillig basis. Dessa kan då sitta var som helst.
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

chevan skrev:
I Italien chipmärks hästarna i halsen och något krav på frysmärkning eller tatuering finns inte. Däremot finns det vissa uppfödare som märker sina hästar på frivillig basis. Dessa kan då sitta var som helst.

sedan hur länge har de blivit chipmärkta?

Lite var som helst låter ju... smart...:confused:
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Överläppen? Jag har en ponny som har en tatuering i underläppen (från Holland). Har aldrig sett i överläppen.
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Han hade inget i läppen heller, vad jag kunde se. Varken över eller under :(
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

På de amerikanska travarna är det rätt vanligt.Även på en del tyska halvblod. Jag har sett massor, aldrig i underläppen därimot. Härligt med olika erfarenheter eller hur ?:) Det är så här man lär sig. :bump:
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Hörde att Irländare tatuerar i tungan. Är det någon som vet om det stämmer?
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Det stämmer säkert.
Jag har sett tungtatuering men vet inte vart hästen kom ifrån.
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

jösses då, jag är inte så sugen på att lirka ut tungan på stackaren ^^
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Jag hittar ingenting i munnen heller. Kan man skriva och fråga uppfödaren eller något annat ställe där de borde veta vart den sitter?
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

insidan av låret då ? (där tatuerade man ju ofta hundar förr)
på häst har jag bara sett tatuering i läppen. annars har det varit brännmärkt/frysmärkt, och det syns ju.
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Hurvida det är mde kraven, är jag osäker på. jag har dock haft italienska travhingstar i avel som varit frysmärkta.
 
Sv: Frysmärkning och tatuering

Har du kollat mellan frambenen? på insidan av armhålan?
Är du riktigt säker på att den är tatuerad?? Kolla med uppfödaren om du inte hittar något, eller den rasförening där hästen är reggad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp