Bukefalos 28 år!

Fukt-eksem i tassarna

K

KoFlickan

Min blandrastik Sockan har fått fukt-eksem i sina baktassar. Hon kliar sig och biter sig i tassarna tills det nästan blöder. Jag är jättenoga med att torka och spola av tassarna efter varje promenad. Har testat att sätta på henne strumpor ute förr att det inte ska komma in bakterier eller smuts i hennes sår, men hon tar av dem så fort hon får chansen. Undrar om någon vet ett bra sätt att lindra eller bota det?

Sockan & KoFlickan
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

För att säkert veta vad det är rekommenderar jag ett veterinärbesök där man tar prov så att man vet vilken typ av infektion hon lider av och hur man ska behandla.

Vid tassarna brukar det oftast vara jästsvamp som orsakar klåda. Du kan hos veterinären köpa Malaseb-schampoo (kostar runt 200 kr) och schamponera tassarna enligt bruksanvisning varannan dag. Det finns även något som heter Malacetic Wipes hos veterinären, det är som våtservetter man torkar tassarna (eller var nu problemet sitter) med som också är svampdödande.

Annars gör du rätt i att hålla tassarna torra, har du en långhårig hund är det bra om du kan raka mellan tårna och tassarna så att huden där får mer luft.
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Börja med att klipp rent mellan trampdynorna så att det är jätte kort hår där. Efter att du tvättat tassarna föna torrt mellan trampdynorna. Pevaryl finns att köpa receptfritt på apoteket. Men har det gått så långt att det är sår behöver du antagligen gå till veterinären för något starkare och för att utreda om det inte är allergi...
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

I detta läget bör du besöka en vetrinär spec eftersom det är första gången det uppstått eller?

Annars är mina knep med en hund som lätt får det ( svart pudelkorsning med oerhört tät päls som växer precis överallt...)

För det första förebyggande: ett foder med högt kalcium
Fiskolja för att stärka hudbarriären
och perioder av Probiotika tex Aptus Balance

Sedan raka kort i mungipan ( där kan min oxå få det ) och mellan tårna och stora trampdynan.

Sedan om hunden börjar bli det minsta röd så tvättar jag med vinäger eller klorhexidin eller båda :D Klorhexidin för ev infektion och vinäger mot svampen. Låter det självtorka in vilket går fort på så kortrakad päls.
Efter utevistelse torka ev föna och är det smutsigt sköljer jag av först.

Har hunden börjat slicka eller bita måste det förhindras! Jag hade ingen krage på en helg så i brist på annat fick det bli munkorg, som han dessutom accepterar mycket bättre än en enorm krage.

Pevaryl funkar oxå väldigt bra såklart man får prova sig fram! Det är viktigt att börja i tid och fortsätta efter det blivit bra!

Värt att veta är att min hund hade svamp ofta innan jag började med förebyggande inifrån som fiskolja och bytte foder till minst 1 % gärna högre kalciumhalt. Min hund stressar lätt och ofta vilket gör att han omsätter viktiga ämnen snabbare än normalt och kroppen kommer i obalans.
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Nu är du ute på tunn is igen.

Paradisets återkommande råd om att ge extra kalcium kan vara farligt i vissa situationer och ffa till växande hundar och ska ignoreras!!!

Klippa, klorhexídin, krage etc håller jag däremot med om.


Ts

Jag skulle börja med att schamponera tassarna med klorhexidin dagligen till var tredje dag beroende på schampo. Välj något från apoteket eller din veterinär, t ex Pyoderm, Douxo Klorhexidin eller Vetriderm Klorhexidin. Om det ej ger någon effekt bör du söka veterinär. Vänta inte längre än en vecka och om tassarna är såriga ska du åka in direkt.

Pevaryl är specifikt mot svamp, bra om det är det men absolut ingen effekt mot bakterier.

Är det ett återkommande problem bör den bakomliggande orsaken utredas.
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Min blandrastik Sockan har fått fukt-eksem i sina baktassar. Hon kliar sig och biter sig i tassarna tills det nästan blöder. Jag är jättenoga med att torka och spola av tassarna efter varje promenad. Har testat att sätta på henne strumpor ute förr att det inte ska komma in bakterier eller smuts i hennes sår, men hon tar av dem så fort hon får chansen. Undrar om någon vet ett bra sätt att lindra eller bota det?

Sockan & KoFlickan

Hoppas du är lika noga med att torka av henne efter att du spolat av tassarna potatismjöl är ett väl beprövat medel mot fukt eksem
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Men jag skrev aldrig EXTRA kalcium bara högt kalcium. För vissa hundar gör det skillnad i ett foder. Den skillnaden i ett godkänt foder bör knappast vara ngn risk med överdosering. För min hund märktes alltså skillnad mellan tex färskfodrena BRAVO med lägre och färskfodret Vom och hundemat med lite högre eller torrfodrena standardt vilt med 1,3 % och olivers fish med 1,9. Jag har förstått det som att det i alla djurslag är balansen mot fosfor som är det viktiga och det bör rimligtvis ett känt och testat foder ha och bör ligga inom gränsvärdena för vad som är ok, då talar jag vuxenfoder.
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Visst inser du att en rubbad eller felaktig kalcium/fosfor balans kan ställa till med BETYDLIGT VÄRRE problem för hunden än fuktexcem!!?
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Absolut. Men jag rubbar inte något genom att ge hunden ett testat och välbalanserat foder även om sorten jag väljer kanske har 0,5 % mer kalcium än en annan sort för isåfall hade de inte fått sälja fodret, väl??

Alla väljer vi foder som är ultimata för vårt djur. Sedan kanske inte alla ens tittat på just kalciumet utan kanske tittar på innehåll eller protein/fett. Men fungerar djuret bra på fodret oavsett orsak till att man bytt så är det väl klart man fortsätter med det? Jag antar att jag kan vara trygg med dessa färdigproducerade foder oavsett kalciuminnehåll. Det är därför jag inte barfar.
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Som sagt, kolla upp det! Min vovve började slicka/tvätta tassarna en massa, det har nu i slutändan visat sig att han har foder, kvalster och mögelallergi...
Han hade andra symtom också visserligen, men det började med tassarna.
 
Sv: Fukt-eksem i tassarna

Hej!
Tack för alla råd jag har fått. :)

Under dagen har jag pratat med vår distriktvetrinär om vad hon tyckte att jag skulle göra .
Hon sa att jag skulle tvätt hennes tassar med ett medicinskt schampo och raka hennes tassar. Sedan tyckte hon att jag skulle prova att smörja med en salva som luktar tjära på själv trampdynorna för att hon inte ska bita i sina tassar. Det har funkar jättebra, för att hon tycker inte om lukten eller smaken så hon håller sig bort från sina tassar.
Och jag märkte redan att nu ikväll att rodnaden hade gått ner lite, så vi verkar vara på rätt väg.

KoFlickan & Sockan :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 163
Senast: Dino
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 939
Senast: cirkus
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp