Bukefalos 28 år!

fullblod=jobbiga munnar?

QueenOfDarkness

Trådstartare
jag har varit inblandad i både ridsportvärlden och i galoppvärlden i ett bra tag nu och börjat att fundera på dessa världar lite..

Hur kommer det sig att ridhästmänniskor(inte alla) betslar- upp/om på fullbloden för att dom har jobbiga munnar?

För inom galoppen så är det typ bara tränsbett man ser och väldigt sällan skarpa(tycker jag då:p )

Har fullblod jobbiga munnar?
Eller är det bara så att ridhästmänniskor typ "förväntar" sig att hästarna är "ridhästridna"??:confused:


jag hajjar nada:p
är det någon som kan ta död på min idé eller kan kanske komma med en teori?

Finns det några "fler" grejjer som liknande?:idea:
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

MIN upplevelse/erfarenhet: Är att ridhästfolk (inte alla) tror att alla fullblod är heta och "bara springer", ofta använder ridhästfolk alldeles för hårda/starka hjälper på fullbloden som inte alls behöver mycket för att svar. Resultatet blir att de springer, exploderar och dylikt. I ridsporten löses sådant med uppbetsling hellre än att man lär sig rida med fina/lätta hjälper och balans. Och med dessa "rykten" om att de är heta/explosiva/(nervösa?) så betslar man upp meddetsamma.

Har själv fått höra: "Hon/du rider bettlöst/tredelat?! Ska du verkligen göra det? H*n kommer bara dra iväg. Att hon/du vågar?!" När de sedan sett hur fint, lugnt och bra det går så tystnar de och ser skamsna ut^^

Det har gått så långt vid ett tillfälle att folk försökte förbjuda mig att rida när andra red i ett ridhus på ett stall jag stod uppstallad på. Med anledning: "Det är ett fullblod och dessutom unghäst, det är livsfarligt så jag vill inte att den hästen är där när min dotter rider." Till detta hör att hästen aldrig någonsin har "dragit iväg" eller dylikt för att på något sätt kunna vara till fara för ekipage runtomkring.

Tråkigt men det är vad jag har sett och hört som förklarningar och dylikt.
Men som tur är så är inte ALLA sådana, finns bra och kunnigt folk med=)
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

känner igen det där. :)

Jag hade ett fullblod som min lillasyster (då 7år) kunde rida runt på i alla gångarter utan problem medan en äv. medis skulle provrida vilket nästan slutade i katastrof.:grin:

det är lite synd.

Men samtidigt så har jag hört galoppfolk säga att halvblod är bara feta och kumpiga, trögtänkta vidunder;)
(nänä, jag var inte alls sådan när jag var yngre..:angel::p
är uppvuxen med fullblod och hade mina åsikter om halvblod som ung ;)
ung och dum som jag var/är :rofl: )
 
Senast ändrad:
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Men så är det ju....:angel:

Efter att ha ägnat dagen åt att "flytta" dressyrkackel mellan stall och hage kan jag bara hålla med!

Finns det någon oskriven lag om att dressyrhästar inte ska vara uppfostrade?

Dessa hästar tävlar på hög nivå (upp mot GP och det är olika ägare/ ryttare så man kan inte skylla på det) och de knuffas och "går iväg" när man leder dem. Rycker man tag i grimskaftet händer INGENTING, tar man änden på grimskaftet så händer INGENTING :eek:, inte så mycket som en vipp på örat.:eek:

Och när man ska byta täcken så ska man inte ens tänka tanken att försöka knäppa bensnörena utan att boxdörren är stängd alternativt hästen uppbunden. För då kan man snabbt finna sig vara ensam i boxen :devil:.

Är man miljöskadad när man är van att det räcker med att harkla sig för att få en "förlåt jag vet inte vad som flög i mig och jag ska aldrig mer göra så" reaktion efter alla år med fullblod?
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

ja tyvärr:DHar aldrig haft ett fullbod som behövt mer än en antydning om vad jag vill. Fjorddamen har inte den blekaste aning om vad jag vill om det finns mat/gräs i närhetem. Kan möjligen bero på att hon alltid bantar o fullbloden fick så mycket mat de ville ha. Ang munnar så är det endast nyss nämnda fjording som måste betslas upp ,blodisarna går utmärkt på mildaste tänkbara bett. Halvblod har jag haft och hanterat en hel del fler ,buffliga ,starka och ouppfostrade om man nu ska generalisera.
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

toughcookie: :rofl::rofl:

jag är inte ensam!!!:D:D

---------------------
morsans granne tävlar och rider in halvblod som yrke(dressyr) och dom blir skvatträdda för ALLT!
Det är ett under att hästarna inte har dött när dem har svetsat på gården :rofl:

Ska inte dressyrhästar vara lugna och harmoniska?
Borde inte tävlingshästar vara miljövana?

Morsans fullblod ger blanka f*n i vad man utsätter henne för :devil:
Hon har lämnat gården 10 ggr(typ) på 19 år:eek: och ändå uppför hon sig prima :D
förutom att pissmärren inom henne träder fram lite extra.. :rofl:
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Jag är också enig om halvblod! ALDRIG mer att jag kommer utsätta mig för att skaffa halvblod igen... hemska tanke :eek::eek:

Tycker ridhäst folk att fullblod är oridbara så vet jag inte vad man ska kalla halvblod :confused: :p
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Fast jag måste inflika att vi har rätt fina halvblod (eller holsteiner, hannoveranare osv) också. Men det är HOPP hästarna, så mycket känsligare att hantera och mycket välridna, den jag brukar rida ser ut som en bulldozer på 175cm men är sååååå känslig!

Men när någon vill låna en SNÄLL häst att rida ut på, då är det min fullbloding som får ställa upp.
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

KL

Vi hade en nyinriden 3-årig ponny i förra stallet som behövde en lugn och trygg häst att följa med på första uteritterna. Efter visst rådslag insåg alla att fullblodet var den som var absolut tryggast att ta rygg på.
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

jag har varit inblandad i både ridsportvärlden och i galoppvärlden i ett bra tag nu och börjat att fundera på dessa världar lite..

Hur kommer det sig att ridhästmänniskor(inte alla) betslar- upp/om på fullbloden för att dom har jobbiga munnar?

För inom galoppen så är det typ bara tränsbett man ser och väldigt sällan skarpa(tycker jag då:p )

Har fullblod jobbiga munnar?
Eller är det bara så att ridhästmänniskor typ "förväntar" sig att hästarna är "ridhästridna"??:confused:


jag hajjar nada:p

Antar att detta beror på nutidens stora ridsportproblem, nämligen att väldigt många inte förstår/har får bråttom för att rida sina hästar väl. Hästarna ska utbildas snabbt och istället för att rida hästen på ett korrekt och ärligt sätt till rätt form (= ej jobbig i munnen) betslar man gärna upp direkt och slänger på diverse hjälptyglar till höger och vänster. Det kräver RIDNING för att utbilda en häst korrekt och det tar TID och KUNSKAP, vilket alldeles för få hästmänniskor verkar ha idag.

Mitt fullblod var fruktansvärt hård i munnen när jag köpte henne från galoppbanan för ett halvår sedan. Inte så konstigt eftersom hon är van att bli riden på ett helt annat sätt än "vanliga" ridhästar. Hon fattade helt enkelt inte vad jag menade med mina halvhalter osv utan trodde att jag ville att hon skulle öka tempot. Nu när hon har börjat förstå vad jag menar så är hon oftast jättefin i munnen trots jättesnällt bett.

Så jag tror att det snarare beror på ryttarna än fullbloden!
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

...

Men när någon vill låna en SNÄLL häst att rida ut på, då är det min fullbloding som får ställa upp.

PRECIS så är det :D

Nybörjare? Fullbloden blir rena ridskoleponnyerna :)

I söndags, efter Team Chasing-träningen skrittade systerdotter, 9 år, av fullblodet, 3-delat tränsbett såklart :devil:

Felet många gör är att de tar för mycket i fullbloden och ju mer man håller i, desto fortare går det :angel:
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Då kunde dom sett på mig och mitt "galna fullblod" idag
Jag longerade honom lös, han gick enbart efter mitt kroppsspråk och röst.

Galen va?! ;):D
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Vi leder våran 2 åriga fullblodsHINGST i bara grimma och han går i hage utan ström :eek::angel:
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Jag är också enig om halvblod! ALDRIG mer att jag kommer utsätta mig för att skaffa halvblod igen... hemska tanke :eek::eek:

Tycker ridhäst folk att fullblod är oridbara så vet jag inte vad man ska kalla halvblod :confused: :p

Jag har egentligen inte riktigt rätt att uttala mig om halvblod för jag har valt att undvika dem..:angel:
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

jaha, dessa galna och stressiga fullblod..:angel:

Mammas granne sa en gång till mig när jag red på mitt fullblod barbacka, i grimma och grimskaft att "håll dig borta så DITT KRÄK inte stressar upp MIN HINGST!" :D
hon sa det typ på ett väldigt snorkigt sätt:cool:

Jag satt också på en ganska nyinriden hingst som skulle kastreras ca 2 veckor senare :angel:
hennes halvblod var iallafall 7-8år..

jag tycker även att fullblod har en förmåga att bli FETA när de kommer till ridhästmänniskor :p :bump:

(jag har inte aaalls några fördomar..:p )
 
Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Håller inte med. Alla fullblod jag haft har samtliga ridits på vanliga tränsbett. Nu är jag uppe i 8st

Tycker det faktiskt är mer vanligt att se fullblod som inte är uppbetslade. Tycker nog att halvbloden står för den biten ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 940
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: Vogue
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp