Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Bluefish jag har två underbara uppfödningar e Lambourgini. Båda är lite kortare i typen och rör sig väldigt bra. De kan även hoppa. De är lättlärda och milda i humöret men inte mesiga. Han lämnar ofta lite mindre hästar, även om mina inte blivit små.

Här brallar den yngsta av dem runt på ridbanan
 
@Bluefish
Om jag hade varit dig, så hade jag nog tittat på en hoppstammad hingst med goda gångarter ist.
Lite eftersom hennes stam är mer åt hoppning än gångart.
Mitt hingstförslag är Common Sense. Lite hingst, som ger mindre avkommor, mycket trevlig temperamentet, rör sig trevligt och hoppar även bra.
 
@Springsteen Tycker du ska ta en tysk rp-hingst på din lilla gräddbulle. Welsh cobbarna är jättefina, men jag har faktiskt aldrig sett ngn som är helt naturligt lattgalopperad med fina bakben, Armanis Mr O´Mally är väl den som rör sig bäst:). Men han slår ju inte en tysk på fingrarna direkt.

Gångartsmässigt har du såklart helt rätt! Men jag funderar på om jag inte kommer att förlora massan om jag betäcker med en RP hingst. Jag gillar ju det maffiga och rejäla i en ponny. Storm är ju grov redan nu, så jag kanske bör ta något lättare? Men det kan ju ändras såklart. Mamma hade väldigt bra galopp, så jag hoppas att hon har ärvt den. Lär se det när hon börjar longeras med inspänningar/bli riden. Lösgalopp tycker jag är svår att bedöma på henne. Vid löshoppning visade hon god galopp och fick lovord för gångarterna av domaren. Hon rör sig bra antar jag, utifrån svensk standard när det gäller c-ponny. :p Hon är 138 cm i manken och 140 till baken.

Funderar också på om det är bäst att välja en svensk hingst så att man verkligen vet hur benen ser ut. Är så svårt att få uppgifter på det på utlandshingstarna när det gäller RP. Hon är nämligen lite utåttåad bak.

w8_by_erehsidne-d7srm6p.jpg


w7_by_erehsidne-d7srm27.jpg
 
Gångartsmässigt har du såklart helt rätt! Men jag funderar på om jag inte kommer att förlora massan om jag betäcker med en RP hingst. Jag gillar ju det maffiga och rejäla i en ponny. Storm är ju grov redan nu, så jag kanske bör ta något lättare? Men det kan ju ändras såklart. Mamma hade väldigt bra galopp, så jag hoppas att hon har ärvt den. Lär se det när hon börjar longeras med inspänningar/bli riden. Lösgalopp tycker jag är svår att bedöma på henne. Vid löshoppning visade hon god galopp och fick lovord för gångarterna av domaren. Hon rör sig bra antar jag, utifrån svensk standard när det gäller c-ponny. :p Hon är 138 cm i manken och 140 till baken.

Funderar också på om det är bäst att välja en svensk hingst så att man verkligen vet hur benen ser ut. Är så svårt att få uppgifter på det på utlandshingstarna när det gäller RP. Hon är nämligen lite utåttåad bak.

w8_by_erehsidne-d7srm6p.jpg


w7_by_erehsidne-d7srm27.jpg

Jag skulle inte vara rädd för att lägga något lite ädlare a la tysk rp på henne. Förstår att det känns knepigt med benen men det borde ju gå att prata med ägaren till den/de hingstar du tycker är intressanta och få närmare info om deras benställ.

Helt ärligt tror jag cob blir för stabbigt och inte kommer att ge dig gångarterna du är ute efter :)
 
@Charlottee Firenze, dock inte i avel i år.
Sen tänker jag Sezuan! Inte så liten men ädel och lätt.
Furstenball pga temperamentetm, tror inte han lämnar stort heller?

Om Galaxy win T skulle bli tillgänglig kunde det vara nåt också.

Sezuan är en härlig hingst, men precis som ni, tvekar jag pga ocd.

Furstenball... är det han som har väldigt veka kotor lr blandar jag ihop det med en annan hingst nu igen?

Galaxy har jag helt ärligt inte jättekoll på :o tack för tipset måste kolla
 
@Springsteen Jag tycker också du ska lägga en tysk på henne, du kommer ändå inte få något tokädelt med Storm som mamma. Ungefär som med maffiga Solette, jag kunde förädla men ville jag ha något riktigt ädelt skulle jag använda ett annat sto :)

Jag gillar ju lite massa precis som du, och tror Storm med rätt fästman kan lämna något riktigt fint ( säger jag som även sett henne live i rörelse ;))
 
Sezuan är en härlig hingst, men precis som ni, tvekar jag pga ocd.

Furstenball... är det han som har väldigt veka kotor lr blandar jag ihop det med en annan hingst nu igen?

Galaxy har jag helt ärligt inte jättekoll på :o tack för tipset måste kolla

Hoppar in lite här.. det kan vara bra att tänka att Galaxy Win ger nog lite tuffare avkommor då han är ue. Jazz. Han är även lite större hingst, 3 år och redan 169 cm. Vill mest poängtera, då du verkade söka det motsatta.
 
Jag skulle inte vara rädd för att lägga något lite ädlare a la tysk rp på henne. Förstår att det känns knepigt med benen men det borde ju gå att prata med ägaren till den/de hingstar du tycker är intressanta och få närmare info om deras benställ.

Helt ärligt tror jag cob blir för stabbigt och inte kommer att ge dig gångarterna du är ute efter :)

Du har helt klart en poäng. Cosmopolitan t.ex. är inte superädel, trots att han har fullblod i sig både från mammans och pappans sida. Mammans far är rent fullbod. Pappa är FS Champion De luxe och han har nog fullblod i andra led!

Jag tror dock att gångartsmässigt så skulle den räcka till även med en Cob som pappa. För mig i alla fall. Om jag kunde hitta en fin en.
Jag behöver inte ha en häst med massor av gång, men det är väl säkert lättare att sälja med en RP pappa kanske?

@Springsteen Jag tycker också du ska lägga en tysk på henne, du kommer ändå inte få något tokädelt med Storm som mamma. Ungefär som med maffiga Solette, jag kunde förädla men ville jag ha något riktigt ädelt skulle jag använda ett annat sto :)

Jag gillar ju lite massa precis som du, och tror Storm med rätt fästman kan lämna något riktigt fint ( säger jag som även sett henne live i rörelse ;))

Jag gillar massor av massa. :d Men som du säger, Storm är rejäl så det borde ju inte vara någon fara.

Fick höra att jag kanske skulle fundera på att betäcka med ett Halvblod. Men nja. Det vill jag nog inte.
 
Hoppar in lite här.. det kan vara bra att tänka att Galaxy Win ger nog lite tuffare avkommor då han är ue. Jazz. Han är även lite större hingst, 3 år och redan 169 cm. Vill mest poängtera, då du verkade söka det motsatta.

Håller med helt om Galaxy, det är flashigt men inte helt okomplicerat.
 
Finns det några andra hingstar efter Apache?
Jag tror att Apache skulle kunna kombinera Charlottees sto fint.

Charlottee, jo furstenball har veka kotorna men nedärver det inte enligt hans beskrivning.
 
Finns det några andra hingstar efter Apache?
Jag tror att Apache skulle kunna kombinera Charlottees sto fint.

Charlottee, jo furstenball har veka kotorna men nedärver det inte enligt hans beskrivning.
Apache lämnar ganska känsliga hästar... Lite så som Wine-tee beskrev Galaxy: "Flashigt men inte helt okomplicerat."
Det beskriver apache-avkommor ganska väl..
Det finns en gdk son till och det är Gletsjer (ue. Prestige)
Som sagt, det är svåra hästar till mkt duktiga ryttare...
 
Jag är väl medveten om hur Apache är :)
På mitt fullblod skulle det blivit lite väl mycket av det goda men på ett tryggt och lugnt sto som haft det tempramentet i generationer tror jag det kan ge en extra gnista.
 
Förstår precis hur du tänker.
Saken är mest att det är få hästmänniskor som klarar av den typen utav häst, det kräver en del hos ryttaren. Tror att det hade varit bättre att tagit ett lugnare kort som ex. Fürstenball. Som det är lite mindre nerv i. Mest så att man inte tar sig vatten över huvudet. :)
 
Jag är inte född i farstun och ingen nybörjare så jag vet vad jag rekommenderat och till vem :)
Självfallet får var och en rekommendera vad de vill. :) Vill mest poängtera att jag anser inte att dina rekommendationer är speciellt genomtänkta med tanke på vad Charlottee önskar hos hingsten. En högställd ngt mindre dressyrhingst som rör sig i uppförsbacke (inget extremt) gärna med balanserade och kvicka gångarter, ej för mkt svung o gung. Bra benställ och trevligt huvud.
Jag tycker att både Galaxy, Sezuan och Apache passar in dåligt. Då de är 169 + (normal mot "större"), extrema gångarter samt lite hetare hingstar (åtminstone Galaxy och Apache). Sezuan fick 7-5 på benen i Herning, de resterande (Galaxy, Apache och Fürstenball) fick 7-7 på benen.
Säger bara vad jag tycker ;) Som nu är sagt, jag lämnar detta åt @Charlottee då det är hennes val. Är säker på att oavsett, blir det nog en fin avkomma. :up:
 
Jag vet vad Charlottee egentligen vill ha ;)
Tog tio år innan hon äntligen skaffade en fux :D så nu är det bara resten kvar att fixa :P (vi är goda vänner som du säkert förstår).

Jag tror dock att furstenball blir en roligare avkomma sett till temprament, storleken tror jag det är svårt att minska under 170 och jag tror inte hon får 180hästar efter sitt sto. 169 tycker jag inte är så särskilt stort på en hingst, många ligger över 170.

Sen kan man diskutera länge vad "trevlig huvud" innebär. Jag tycker att känsliga, reaktiva hästar är trevligare.

Nu är detta en tråd för 2015, då tycker jag det är bra att spinna bredare och inte fastna i detaljer för att skapa sig en uppfattning om utbudet.
 
Senast ändrad:
@rostad Jo hon är hoppstammad, så jag har också tänkt i de banorna. Men jag tror inte jag kommer hoppa några högre klasser eller behöva en häst med mer kapacitet än den jag har så det känns inte nödvändigt att fortsätta på hoppinriktningen. Då får jag kanske inte, i stort, den avkomma jag ville ha. De hopphingstar som rör sig bra är ju långt ifrån dressyrvarianterna, så jag är rädd att det varken blir hackat eller malet sas. Men jag är inte helt insnöad på att ta en dressyrhingst, sålänge hingsten kompletterar och dubblar det jag vill från stoet spelar inriktning mindre roll. Har inte tittat på Common Sense förrän nu men hade önskat bättre trav, stoet rör sig mer uppåt än framåt precis som honom.

Hermes och Lambo har jag tittat lite på, ska fortsätta med det!
 
@rostad Jo hon är hoppstammad, så jag har också tänkt i de banorna. Men jag tror inte jag kommer hoppa några högre klasser eller behöva en häst med mer kapacitet än den jag har så det känns inte nödvändigt att fortsätta på hoppinriktningen. Då får jag kanske inte, i stort, den avkomma jag ville ha. De hopphingstar som rör sig bra är ju långt ifrån dressyrvarianterna, så jag är rädd att det varken blir hackat eller malet sas. Men jag är inte helt insnöad på att ta en dressyrhingst, sålänge hingsten kompletterar och dubblar det jag vill från stoet spelar inriktning mindre roll. Har inte tittat på Common Sense förrän nu men hade önskat bättre trav, stoet rör sig mer uppåt än framåt precis som honom.

Hermes och Lambo har jag tittat lite på, ska fortsätta med det!

Om man tittar på dressyrhästarna, så hade jag tittat lite närmare på:
Clever Hill Q, mindre hingst med tre jämna och goda gångarter. Vad jag har hört utav uppfödare, skall avkommorna vara trevliga. Hoppar ok.

Figaro R, även en mindre hingst, mycket bra temperament och ridbarhet. Ganska välbeprövad inom aveln. Hoppar mindre bra.

Gustav, återigen en mindre hingst, inte lika välbeprövad som de två ovanstående, lite äldre modell utav hingst, svenskstammad (mer eller mindre). Hoppar bra för att vara dressyrhäst.

Van Vivaldi, mindre hingst, bruksprovsvinnare, modern hingst med goda gångarter, lite åt det dyrare hållet, obeprövad hingst, hoppar mediokert.
 
@Bluefish

Hip Hop borde passa in perfekt här, 121 i dressyrindex (bättre än många dressyrhingstar har fått) och 151 i hoppindex. Lämnar indre hästar med kanontemperament. Föredelen med att lägga hopphingst med gångartsförvärvning på henne är att blir ungen inte din drömhäst går den säkert att sälja då till bra pris.

Belamour lämnar också hästar med trevling gång som är snälla och hoppar helt ok. Lämnar god elasticitet och de flesta är normalstora. Inte den flashigaste, men å andra sidan är det lättare att bli av med en snäll och lagom trevlig om man vill sälja, än en flasig hetsporre.

Vilancio kanske, lite mindre med bra front och tre väldigt trevliga gångarter (8.5- 8.5- 9) av god elasticitet. Kan säkert också förbättra ridbarhet. Löshoppade 6-6 med kritiken "God rytm, balans och framåtbjudning. Samarbetsvillig och orädd. Klok, försiktig.".

Skovens Rafael lämnar lite mindre hästar av lätt typ med lagom mycket blod i. Rör sig bra, ridbara men hoppar sällan bra, har sett några med väldigt trevlig inställning till hoppning dock.

Spånar jag helt fritt tänker jag på Tailormade Lancelot e. Lordanos ue. Ginsberg. Lite mindre, hoppade 8-9 på hingstekåring 2008 och fick 9-9-9 på gången året därefter. 9-9-8-9 på exeriören och 7-8 på benen (lätt fransysk v.f.). Dock kanske han tävlas nästa år och man får lösa ett-sto, men det är en fin hingst.
 
Tack båda för tips! Nu har jag att göra min lediga eftermiddag :D Inflikar att jag tänker precis som dig Wine-tee, den får hellre vara snäll och ridbar än elektrisk och superkapabel. Vill ta fram en sådan häst som hobbyryttaren kommer inse att hen behöver ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 558
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
172 250
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 505
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp