`Fundersam och orolig

Ajda

Trådstartare
Mitt dräktiga islandssto svettas på natten!

Hon är 9 år. Har dragit på sig en skada i bakbenen (började emd inflammation i kotsenskidan) i mars och har stått sen dess.
Hon har tappat en hel del muskler vilket är förståligt. Hon är ingen häst som rör sig speciellt mycket i hagen och hon har ju som sagt haft vila i 10 månader.
Hon har haft 3 virus sen i april -07. 2 av dem under dräktigheten. Det har yttrat sig med feber, diarré och ingen matlust 2-4 dagar.
Jag har givetvis haft ute dv varje gång. Och jag har försökt propsa nu senaste gången (en vecka innan jul) att fåd em att göra en grundlig undersökning av henne. Ingen annan häst i stallet eller i närheten har varit sjuk någon av gångerna.
Men jag har inte fått någon respons. De har tagit blodprover och konstaterat att hon inte har någon fästingsjukdom, att hon haft virus och att värdena är bra.

Nu har jag börjat gå ut och gå med henne lite smått. Hon blir genomsvett av det. Vi är bara ute 10-20 minuter. Hon blir pigg och går väldigt raskt på hemvägen. Och hon är ju islandshäst så pälsen är riktigt tjock.

Men nu senaste dagarna har hon blivit svett i stallet på natten! inatt var det ändå minusgrader. Min andra islandshäst blir inte svett. det är ett kallstall men vi har alla dörrar stängda under natten och det är 6 hästar i ett relativt litet stall.
Blir det så varmt?
Hon kanske har varit svettig under natten en längre tid, det vet jag inte eftersom det regnat så mycket och hon varit blöt när hon kommit in. Nu har jag märkt det genom att pälsen är uppdelad, krullig och så (men torr) när man tar in henne. Så somd e ser ut efter de varit svettiga.
Stallägaren som sköter alla utsläpp sa att hon var blöt på morgonen.
Jag tempade henne idag och hon hade 37.4, normalt för henne. Hon äter och har god aptit, dricker en hink vatten varje natt.

Så gott folk, vad har ni att säga om detta?
Är jag bara löjlig och helt enkelt får insé att min häst fått dåligt immunförsvar och att hon har för tjock päls
 
Sv: `Fundersam och orolig

Tror inte det är FEL på hennes immunförsvar.
Tjock päls, inomhus och graviditet kan nog vara orsaken.
Hur varmt är stallet? Gå dit och kolla vid utsläppet!!!
Kan hon ha lite förvärkar???
 
Sv: `Fundersam och orolig

Stallet kanske har runt 5 grader på morgonen (max).

Hon har gått ca 130 dagar i dräktigheten, så det är väl lite tidigt med förvärkar?
 
Sv: `Fundersam och orolig

Köp en digital termometer som visar hur varm det är,går att se tillbaka hur varmt det varit som varmast,och hur kallt som kallast,då ser du hur varmt det är i stallet på natten/morgon.
 
Sv: `Fundersam och orolig

Puttar med att ikväll när jag fodrade var hon svettig 20.20.
Lite ansträngd andning. God aptit och temp 37.7.

Jag ringde veterinären för att råd-fråga, men inga signaler gick fram och jag pratade in på telefonsvararen.
Han har fortfarande inte ringt upp.
Jag satte på ett fleecetäcke och åkte hem sålänge. Jag själv är också sjuk.


Jag blir tokig snart. Kan inte allt bara flyta på.
 
Sv: `Fundersam och orolig

Pratade med veterinären nu.
Han sa att det kanske var en allergisk reaktion. Hon som alltid stått inne?
När jag berättade om virusen sa han att dte var nog allergiska reaktioner det med. VA!? Vi har tagit blodprov varje gång och det har visat sig vara virus. "Jaha, då var det väl virus " muttrade han.

Jag vet inte vad hon skulle vara allergisk emot? Hösilaget är bra och halmen är bra vad jag märkt.

Jag förstår inte?!

Jag berättade att veterinären var ute en vecka innan jul när hon hade virus och då andades hon tungt också. Då lyssnade de på lungorna och det var inget fel? Om hon har en kronisk allergi som veterinären på telefonen ville få det till. Borde inte någon veterinäre märkt nått vid någon undersökning!?
 
Sv: `Fundersam och orolig

Det är ju inte helt omöjligt att en välpälsad islänning kan svettas även i ett kallstall när det är stängt och flera hästar står inne under natten. Hur är det med ventilationen?

Att just hon svettas och ingen annan skulle kunna ha att göra med pälsens täthet och kanske om hon är en lite mer "orolig" häst så kanske hon rör sig mer i boxen på natten än de andra... ?

Om du är orolig för sjukdom och vill ha en riktig genomgång så är det väl bara att kräva det? Du är ju betalande kund så det borde väl veterinären vara intresserad av?! Kanske bättre att åka till klinik där de har större möjligheter att göra en mer grundlig us.

Att en häst kan få allergi mot något trots att den står inne låter väl inte otroligt. Snarare får de ju oftare tex luftvägsproblem och liknande just FÖR ATT de står inne (om stallet inte har tillräcklig ventilation tex).
 
Sv: `Fundersam och orolig

Stallet kanske har runt 5 grader på morgonen (max).

Hon har gått ca 130 dagar i dräktigheten, så det är väl lite tidigt med förvärkar?

Ja det låter såklart för tidigt.
Vilka blodprov tog man? Det är ganska ovanligt med viruspåvisning?!? Var det inte så att hon hade förhöjda infektionsprover (dvs helt ospecifikt)??!?

Har du googlat på dräktiga ston och temperaturreglering?
 
Sv: `Fundersam och orolig

min gammling svettade jättemkt i stallet, var helt våt varje morgon. ute kunne han stå med dubbla täcken och inte svettas alls, och jag har inte så jättevarmt i stallet.

jag klippte honom, löste problemet..

ja tror dom blir varma när som ligger ner, min häst var alltid mest svettig på den sidan han legat på..
 
Sv: `Fundersam och orolig

Min gamle hingst svettades alltid inne i stallet, trots att det sällan blev mer än +5 därinne på natten med god ventilation.
Satte ut homom i en utebox istället och då var han torr och fin varje morgon.

Jag tror det har med dräktigheten att göra, hon kanske är mer värmekänslig nu än hon varit förut. Har du haft henne installad så här jämt och vet att hon var torr tidigare?

Glömde fråga, hur är ventilationen i stallet?
Det kanske blir instängt och fuktigt och hon svettas av den anledningen.
Har du varit där på morgonen och föst öppnat dörren för att känna på luftkvalitén?
 
Senast ändrad:
Sv: `Fundersam och orolig

Stallet är inte helt tätt. Det är några springor i längst ner på 2 dörrar och vi har en ventilationstrumma som går via stallet, höloftet och upp på taket.
Det är ca +2 grader i stallet nu under natten. Jag har haft helgjour och kollade upp det.

Hon har alltid haft väldigt tät päls och förr när hon var 4-5 och jag red på henne så var hon inte klippt. Då dröp det svett från henne fast vi kanske tagit en nästintill bara skrittur.
Och hon blir ju jättesvettig bara om vi varit ute och gått nu. Svårt att säga om det bara är pälsens fel eller omd et är någon bakomliggande orsak.

Jag vill klippa henne under halsen nu. Men samtidigt kolla upp med kliniken vad det kan vara för fel.

Imorse när jag släppte ut andades hon inte lika anstängt men hon var svettig som sagt.
 
Sv: `Fundersam och orolig

Ja det låter såklart för tidigt.
Vilka blodprov tog man? Det är ganska ovanligt med viruspåvisning?!? Var det inte så att hon hade förhöjda infektionsprover (dvs helt ospecifikt)??!?

Har du googlat på dräktiga ston och temperaturreglering?

Oj vilka prover de tagit vet jag inte. Bara attd e kollat om hon haft någon fästingsjukdom och kollat hennes värden tror jag. Då har de sagt att de hittat bla bla som tyder på virus.
 
Sv: `Fundersam och orolig

Troligen ospecifika värden (inte skyhöga, inte helt, helt normala infektionsprover) och då blir det lite uteslutningsdiagnos = oftast virus. Jag tror också det kan vara en kombination av uppstallad oklippt häst och dräktigheten. Prova att bara klippa undersidan på halsen kanske? Men först av allt: Är veterinären orolig? Annars kanske h*n tycker det är normalt och man behöver kanske inte göra så mycket? Mår hon bra på dagarna?
 
Sv: `Fundersam och orolig

Min häst var sån första året jag hade henne, blev alltid jättesvettig av att stå inne trots att det var kallt. Testa som du säger att klippa henne lite, tror hon helt eneklt blir varm, och nu har ju tappat mkt kondis o dyl oxå efter att ha varit avställd, kanske påverkar det oxå?
 
Sv: `Fundersam och orolig

Det som oroar mest är ju att hon andas kraftigare.

Vi fick tid på kliniken imorn bitti
 
Sv: `Fundersam och orolig

Det där med att hon andas kraftigare kan inte det ha med att hon kanske är för varm att göra. När jag blir varm andas jag fortare troligen som ett sätt (dock inte effektivt) att kyla ner mig. Min häst tror jag gör likadant men hon skulle ju kunna vara flåsig efter ridturen men med hennes kondition borde hon inte bli så flåsig så pass länge.
 
Sv: `Fundersam och orolig

Jag har också tänkt på det.
Men veterinärerna jag pratat med har snarare spånat på att hon blir svettig pga att hon andas ansträngt.
Får se vad de säger imorn...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 444
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 930
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 708
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp