fungerar gurkmeja

orientalkatten

Trådstartare
gurkmeja anses ju vara inflammtionshämmande.
finns det några studier som verifierar det?
söker man på nätet så är det mycket flummteorier.
de flesta kryddor innehåller ju någon typ av verksamt ämne.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Hej. Jag har ingen forskning att "luta mig på" utan kan bara hänvisa till min egen erfarenhet.

Jag ger gurkmeja till min gamle led-stela labrador + att jag själv också äter det och jag kan bara säga en sak: Jag struntar i om någon skulle redovisa forskning som säger att det inte har någon verkan för jag vet vad jag själv upplevt. :bump:

För ca en månad sedan blev min 12-årige labrador helkass i höfterna. Han har varit stelare ett tag men nu blev det mycket värre. Han var faktiskt så kass att jag började förbereda mig på att ta bort honom. Men så kom jag att tänka på gurkmeja och tänkte att "varför inte?". Så jag började ge honom i maten och resultatet är lysande! Han är fortfarande lite stel, han är ju ändå 12 år, men han har blivit mycket rörligare än för en månad sedan. Han t om jagar katter i trädgården igen och det klarade han inte alls innan.

Sen har jag artros i min ena fotled vilket resulterar i svullnad och värk. Jag har ätit svindyra glucosamin-tabletter som bara har hjälpt sisådär. Så när hunden blev så mycket bättre så tänkte jag igen: "Varför inte?" Så nu äter jag också gurkmeja. En rågad matsked i en stor mugg filmjölk + socker så går det ner! (Urrrk!)

Resultatet? Värken är helt borta och jag kan gå mycket mer nu än vad jag kunde innan. Glucosamintabletterna hjälpte inte alls så bra.

Egentligen är det väl inget konstigt antar jag. Gurkmeja är ju från växtriket och många mediciner härstammar därifrån.

Det finns en hel del på nätet ändå om gurkmeja. Hittade en artikel från Aftonbladet med lite info:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,770699,00.html
 
Sv: fungerar gurkmeja

Hm intresant.. Tänkte precis skapa en tråd om gurkmeja;)..

Hade hovslagaren ute igår och han tyckte att jag skulle ge honom gurkmeja, eftersom det skulle "rensa kroppen". Vad tror ni om det?
 
Sv: fungerar gurkmeja

Har aldrig hört talas om gurkmeja som inflammationshämmande, men därimot nypon (pulverform) gav dom i stallet där jag jobbade i somras, hurvida det funkade eller ej är svårt att svara på.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Jag har gett min häst Biosynov i nästan ett år nu som hjälp efter operation av birkelandsfragment med vissa komplikationer. Som jag har förstått det på veterinär, kann glukosamin utvinnas ur gurkmeja dvs det är förstadiet till glukosamin. Biosynov=gurkmeja + en del andra tillsatser. Jag vet ju inte hur min blivit utan Biosynoven men hans ben hämtade sig snabbt och veterinären var mkt nöjd över resultatet. Jag hade nog inte köpt vanlig gurkmeja i affären eftersom näringen/vissa beståndsdelar försämras/försvinner vid kontakt med luft. Lagringen är väldigt viktig för att gurkmejan ska fungera.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Jag hade nog inte köpt vanlig gurkmeja i affären eftersom näringen/vissa beståndsdelar försämras/försvinner vid kontakt med luft. Lagringen är väldigt viktig för att gurkmejan ska fungera.

Fast den gurkmejan jag själv köper till mig och min hund köper jag på City Gross och den funkar som jag tidigare nämt jättebra. :)

Vad det gäller lagringen så är det ett tätslutande skydd innanför locket när man köper burken så ur lagringssynpunkt i butiken är det inga problem. Det tar man visserligen bort när man börjar använda pulvret men så är det ju med vilken produkt du än använder - det tillkommer luft varje gång man öppnar förpackningen.

Jag tror också att "min" gurkmeja är betydligt billigare än sådant som säljs i t ex hästsportbutiker etc. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag gav men det var nog runt 60 kr för 1,5 kg som räcker till mig och hunden i evigheter.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Å vá bra, en tråd om gurkmeja :) . Har ett par funderingar kring det nämligen.

Min 7-årige valack blir av och till lös i avföringen och under årens lopp har jag provat alla de vanliga tipsen, men ändå aldrig lyckats bli riktigt klok på vad som verkligen hjälper. Ibland tycker man att något hjälper, men sen när problemet uppstår på nytt så funkar det inte ...:confused:

Fick nu rådet att prova gurkmeja för dilemmat. Men innan jag testar ytterligare en grej så vore det intressant att höra om fler har erfarenheter? I så fall, vilken mängd bör man ge och ungefär när borde man kunna vänta sig nåt resultat?

Vore väldigt tacksam för svar.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Vad har din häst för problem med magen?
Min unghäst har till o från haft problem med diarré(se annan tråd).
Han har ju ätit gurkmeja en lång period men har ändå haft sina problem med magen till o från. Jag har nog aldrig hört att gurkmeja skulle vara bra för magen. Min har det iaf inte hjälpt.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Jo visst hjälper det väl att den är förpackad innan du öppnar den men sen hänger det på hur snabbt man gör av med förpackningen.
Gurkmeja (eller näringen i) är också känslig för ljus. Det är därför Biosynov( Biopharmab´s gurkmeja) är förpackad i engångspåsar. Det är dyrt att köpa så visst borde det vara bättre om man bara kunde köpa den i vanlig affär. Har dock läst på en del innan jag började med det till min och jag fortsätter nog hellre med dyrare engångspåsar:)
 
Sv: fungerar gurkmeja

Jo visst hjälper det väl att den är förpackad innan du öppnar den men sen hänger det på hur snabbt man gör av med förpackningen.
Gurkmeja (eller näringen i) är också känslig för ljus. Det är därför Biosynov( Biopharmab´s gurkmeja) är förpackad i engångspåsar. Det är dyrt att köpa så visst borde det vara bättre om man bara kunde köpa den i vanlig affär. Har dock läst på en del innan jag började med det till min och jag fortsätter nog hellre med dyrare engångspåsar:)

Jo men det är ju bra med engångspåsar :) Men för min del så fortsätter jag med City Gross-burken eftersom det uppenbarligen funkar jättebra, påläst eller inte ;)
 
Sv: fungerar gurkmeja

jag kommer ochså att använda gurkmeja av livsmedelskvalitet.
engångpåsar låter ju bra , dvs om påsen i sig har bra barriäregenskaper. en plastpåse är alldeles för dåligt.
folie eller flerskikt krävs nog.
gurkmejan levereras troligen malen. så då är frågan hur länge har den legat malen innan packning.

gurkmejan skördas oavsett var du köper den i samma länder och kanske på samma fält, mals i samma fabrik. har själv besökt både fabriker och fält. gurkmejan torkas direkt på marken.
det odlas kommersiellt 2 olika varianter i inden.
någon special gurkmeja med extraordinära egenskaper odlas inte.
därimot kan man kanske med dyra analyser plocka fram bra partier med den speciella egenskapen, mycket tveksam om någon arbetar så .
så bra livsmedelskvalitet utan salmonella tycker jag måste räcka.
förvaring i glasburk är det absolut bästa.
 
Sv: fungerar gurkmeja

Vad har din häst för problem med magen?
Min unghäst har till o från haft problem med diarré(se annan tråd).
Han har ju ätit gurkmeja en lång period men har ändå haft sina problem med magen till o från. Jag har nog aldrig hört att gurkmeja skulle vara bra för magen. Min har det iaf inte hjälpt.

PM´ar svar så jag inte förstör tråden. Förlåt, Orientalkatten, för intrånget :o
 
Sv: fungerar gurkmeja

Alltså Biosynov är förpackat i engångspåsar med metallskikt.
Iaf menar företaget att gurkmejan förpackats utan att näringsämnen/verksamma ämnen gått förlorade. Man kan ju aldrig vara riktigt säker:) men det är den enda sorten jag känner är värd att använda.
Det är ju jättebra om det fungerar med "vanlig" livsmedelsgurkmeja också! OM de stämmer att innehållet försämras om det förvaras oförpackat eller i solljus så borde det funka sämre med gurkmeja som förvaras i genomskinligt material, typ som kryddburk!
Men man ska ju såklart använda sig av det som funkar bäst för en själv:)
 
Sv: fungerar gurkmeja

Jag frågade en veterinär om just detta med gurkmeja. Jag ville veta vad det är för skillnad på gurkmejan i BioSynov och den man köper i mataffären. Han hävdade att den i mataffären var "renad" från vissa viktiga ämnen - typ förädlad. Den som var i BioSynoven innehåller mer aktiva ämnen.
Så enligt honom kunde man inte ersätta BioSynov med Gurkmeja från mataffären.
 
Sv: fungerar gurkmeja

gurkmeja i livsmedelsaffär är inte renad på några aktiva beståndsdelar. det är malen gurkmeja, förstår inte vad man skall rena bort och varför, det kostar pengar och jag förstår inte hur det skulle gå till. gurkmeja är ju en billig krydda som ligger stabilt i pris.
därimot är den renare rent bakteriologiskt eftersom man skall äta den. all gurkmeja skördas ungefär som morötter, skalas på plats med liten kniv och får torka i solen.
det som är "renat" är själva hanteringen vid torkning, rensning och malning. när man köper kryddor så vill man ju inte ha en massa skit med i produkten.
det är fullt möjligt att den gurkmeja man köper till vissa hälsoändamål kommer från samma trader eller är köpt från ett företag som handlar med kryddor till livsmedelsbranchen.
ett företag som bara handlar ett par 100 kg om året får svårt att hitta bra kvalitet och få bra pris. att analysera aktiva beståndsdelar är inte billigt. så det här med kryddor som skulle vara bättre på något sätt än det som köps i vanlig butik vill jag se bevis på.
vet bara 1 produkt som analyseras på aktiv beståndsdel och det är rosmarin med extrahög halt av antioxidationsmedel, den gör man extrakt av
 
Sv: fungerar gurkmeja

Jag var tveksam till att hon hade rätt. Men jag kan inget om kryddor :crazy:

Men nu vet jag att hon hade fel :)
 
Sv: fungerar gurkmeja

Så är det ju med de flesta produkter. Men om jag köper min gurkmeja från ett företag som har registrerat sin produkt som ett fodertillskott så VET jag att produkten är kontrollerad.
Det aktiva ämnet i heter curcumin och det är känsligt för fukt, luft o ljus. Produkten är testad innan för att säkerställa curcumininehållet.
Om sedan leverantören ljuger kan jag inte vara säker på. Det enda jag vet är att kryddorna inte har några krav på sig att innehålla så hög halt av curcumin, utan det köps väl för att smaksätta mat(?).

Så visst en risk tar man ju alltid att bli "lurad" när man köper olika preparat men jag köper hellre den produkten som ger mig högst odds på att den innehåller det den ska för att hjälpa min häst.
Men det är ju bara jag.....
 
Sv: fungerar gurkmeja

De biologiskt aktiva ämnena i gurkmeja, curcumoiderna, degraderas vid lagring om inte fuktighet och temperatur är helt optimala och torkmedel tillsatt. I ett försök (Supavita) var det bara 20 % av curcumoiderna kvar efter 4 månader. Det gula färgämnet däremot är beständigt. HH
 
Sv: fungerar gurkmeja

gurkmeja innehåller 3-5% curumoider. så det som gäller är att hitta en så färsk som möjligt. oavsett analys så kommer gurkmejan inte innehålla mer än 5% aktivt ämne nymald.
all gurkmeja som kommer till sverige har ju säkert liggat torkad längre än 4 månader. oftast mals ju gurkmejan i ursprungsland.
sen kommer distrubition på det.
intressant att den håller längre med antiklumpmedel,
skall fixa en nyinkommen gurkmeja och blanda i lite antiklumpmedel.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 146
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 525
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp