Bukefalos 28 Ă„r!

Funkar blippen som den ska đŸ€”

Jag brukar blippa sÄ fort chansen finns. Det har i princip alltid blivit rÀtt vad jag kommer ihÄg. Ibland finns inte en vara i deras system sÄ dÄ fÄr man kalla pÄ en i personalen.

En gÄng blev lite lustigt och jag förstÄr inte riktigt logiken bakom deras resonemang. Vi var och handlade inför nyÄrsafton. Med sjÀlvscanner som man har med sig in i butiken. Vi köpte bl.a. en burk löjrom. NÀr vi skulle betala för varorna sÄ flaggades det för en avstÀmning. NÀr kassörskan kom sÄ sa hon att hon bara behövde kontrollera löjromen. SÄ vi flaggades för sjÀvlscanning för att vi scannat en dyr vara (löjrom). Men hur hade de tÀnkt att de skulle fÄnga tjuvar pÄ det sÀttet? De som vill stjÀla löjrom scannar ju inte den och dÀrmed flaggas det inte i systemet! :rofl:
Tror det Àr för att de ska kolla att man inte tex tagit 2 men bara skannat ena.
 
DÄ Àr det vÀl sÄ att det larmar för en dyr vara och dÄ vill man kontrollera om den verkligen Àr betald. Men det logiska borde vÀl vara att det larmar en vara som inte Àr blippad (betald)

Fast jag har ju blippat den FÖR ATT jag ville betala för den. Om jag hade velat stjĂ€la den hade jag ju inte blippat den. SĂ„ sannolikheten att jag som blippat löjrommen vill stjĂ€la den torde ju vara lĂ€gre Ă€n den Ă€r för de som inte blippat en burk löjrom.
 
Tror det Àr för att de ska kolla att man inte tex tagit 2 men bara skannat ena.

Fast det finns ju inget som sÀger att sannolikheten Àr större för det Àn för att jag bara lagt ner de tvÄ burkarna utan att scanna. Eller bara tagit en burk utan att scanna.
 
Nyligen blev en kÀndis dömd för köttstöld eftersom hen inte hade blippat alla varorna i korgen.

Min frĂ„ga blir dĂ„, har ni rĂ„kat ut för att blippen missar ibland och ni fĂ„r blippa om? Om man inte blippar alla varor blir det inget larm som gĂ„r dĂ„ eller kommer man verkligen ut om man inte blippat alla varor? Jag har aldrig handlat med blippen för jag litar inte pĂ„ den. Skulle man missa nĂ„n vara sĂ„ rĂ€knas det som stöld och hur ska man kunna bevisa ett sĂ„nt misstag😟. GĂ„r alltid till kassan och dom fĂ„r blippa dĂ€r. DĂ„ Ă€r iaf jag oskyldig om det skulle missas nĂ„tt. Men Ă€ven dĂ€r missas det ibland och kassan fĂ„r göra om. Ibland blippas det inte alls och dĂ„ fĂ„r dom knappa in manuellt
AlltsÄ man kan ju möjligen glömma att skanna varor, men det gÄr liksom inte att missförstÄ om en vara blivit inskannad eller inte. Det piper och syns i displayen. Om det inte piper alls eller om det piper som en varningssignal sÄ Àr inte varan inskannad. DÄ ber du personalen om hjÀlp.

Om du skulle ha glömt att skanna en vara och det mÀrks vid en avstÀmning sÄ hÀnder inget annat Àn att du kommer fÄ avstÀmning oftare i framtiden. Du blir inte polisanmÀld.
 
Jag sjÀlvscannar i kassan, och det hÀnder absolut att blippen inte gÄr igenom, men mÀrker man inte det? I butiken jag handlar i piper det till i maskinen nÀr det gÄr igenom, annars lÄter det inte alls. Jag brukar lÀgga de varor som inte gÄr igenom Ät sidan och sedan kalla pÄ hjÀlp. De kan ju om inte annat registreras manuellt.
 
Fast det finns ju inget som sÀger att sannolikheten Àr större för det Àn för att jag bara lagt ner de tvÄ burkarna utan att scanna. Eller bara tagit en burk utan att scanna.
Nej men det Àr vÀl tvÄ olika rutiner som hjÀlper för tvÄ olika problem.
Folk som inte skannar alls fastnar i avstÀmningar och för att undvika att folk skannar men inte rÀtt antal sÄ sÀtter de in en sÄn kontroll pÄ vissa utvalda varor.
 
Jag sjÀlvscannar i kassan, och det hÀnder absolut att blippen inte gÄr igenom, men mÀrker man inte det? I butiken jag handlar i piper det till i maskinen nÀr det gÄr igenom, annars lÄter det inte alls. Jag brukar lÀgga de varor som inte gÄr igenom Ät sidan och sedan kalla pÄ hjÀlp. De kan ju om inte annat registreras manuellt.
Har ocksÄ varit med om att varor inte gÄtt att blippa för det varit sÀljstopp. Men det reder de ut i kassan.
 
Har handlat, missat blippa o fĂ„tt avstĂ€mning. HĂ€nde inget
förutom att jag fick en jĂ€kla massa avstĂ€mningar i rad efter det.
 
Jag Àlskar sjÀlvscanning, snabbt och smidigt. SjÀlvklart kollar jag pÄ scannern sÄ sakerna gÄr in som de ska. NÄgon gÄng har de hÀnt att en vara inte gÄtt att scanna, dÄ Àr det bara att sÀga till innan man ska betala sÄ fixar personalen det
 
Skulle man missa nĂ„n vara sĂ„ rĂ€knas det som stöld och hur ska man kunna bevisa ett sĂ„nt misstag😟
Jag har handlat mycket med sjÀlvscanning och en gÄng missade jag och min man att blippa en grej(storhandling, grinig unge i vagnen, stressade som tusan och min man slÀngde ner en pÄse nötter i vagnen medans jag med raska steg gick mot kassan). Just den gÄngen hade vi en delavstÀmning och vÄrat misstag uppdagades. Blev inte anklagade för nÄgot alls utan vi fick bara göra en helavstÀmning i en vanlig kassa, sen var det inget mer med det. Men om det upprepas antar jag att nÄgot mÄste hÀnda?
 
Jag har handlat mycket med sjÀlvscanning och en gÄng missade jag och min man att blippa en grej(storhandling, grinig unge i vagnen, stressade som tusan och min man slÀngde ner en pÄse nötter i vagnen medans jag med raska steg gick mot kassan). Just den gÄngen hade vi en delavstÀmning och vÄrat misstag uppdagades. Blev inte anklagade för nÄgot alls utan vi fick bara göra en helavstÀmning i en vanlig kassa, sen var det inget mer med det. Men om det upprepas antar jag att nÄgot mÄste hÀnda?
Man blir nog avstÀngd frÄn sjÀlvskanningen om det skulle vara nÄgot som hÀnder frekvent.
 
Man blir nog avstÀngd frÄn sjÀlvskanningen om det skulle vara nÄgot som hÀnder frekvent.
Hur skulle det funka rent praktiskt? Det Àr ju ingen kontroll pÄ vem som scannar förrÀn man ska betala.

Jag Àlskar sjÀlvscanning fö, bÀsta uppfinningen!
 
GÄr folk ivÀg till vanliga kassan om man inte kan skanna eller nÄgot blir fel? Jag tillkallar alltid personal sÄ fÄr de lösa det Ät mig, som nÀr jag plötsligt hade köpt tomater för 600 kr. Eller nÄgot som var pÄ extrapris inte var det i skanningkassan. Jag kollar alltid hur mycket det kostar sÄ att priset stÀmmer överens med som stÄr pÄ hyllan vilket det inte alltid gör.

Jag mÄste rÀtta mig, en gÄng har jag faktiskt inte avstÀmt rÀtt. Jag köpte sju knippen med knipplök. Skrev in sju i terminalen och nÀr jag kom hem sÄ var det Ätta visade det sig. Hade bara dumpat alla knippen pÄ vÄgen utan att rÀkna dem individuellt.
 
Hur skulle det funka rent praktiskt? Det Àr ju ingen kontroll pÄ vem som scannar förrÀn man ska betala.

Jag Àlskar sjÀlvscanning fö, bÀsta uppfinningen!
De spÀrrar ditt kort, det du anvÀnder för att hÀmta ut scannern. Eller menar du snabbkassorna? DÀr Àr det kanske svÄrare..
 
Hur skulle det funka rent praktiskt? Det Àr ju ingen kontroll pÄ vem som scannar förrÀn man ska betala.

Jag Àlskar sjÀlvscanning fö, bÀsta uppfinningen!
Det Àr ju kopplat till ens medlemsskap. Man fÄr helt enkelt inte ut nÄgon skanner om man spÀrras.
(Menar alltsÄ sjÀlvskanning med dosa, inte sjÀlvutcheckning).
 
Hur skulle det funka rent praktiskt? Det Àr ju ingen kontroll pÄ vem som scannar förrÀn man ska betala.

Jag Àlskar sjÀlvscanning fö, bÀsta uppfinningen!
De affÀrer jag handlar pÄ har börjat med att man mÄste blippa sitt kort först, innan man kan börja scanna (sjÀlvutcheckningskassor). Förut scannade man varorna först och blippade betalkortet sist.
Det Àr lite störigt om man vill betala med kontanter för nÀr man satt in kortet stÄr det "vill du betala med kortet?", men det Àr ju svÄrt att veta innan man sett om ens kontanter rÀcker till slutsumman.
 
Har hÀnt mig i en sjÀlvutcheckningskassa en gÄng att en isbergssallad inte gick in. Det pep sÄ jag trodde ju den registrerades och la den i kassen. (Den affÀren har inte packyta med inbyggd vÄg). Sen fortsatte jag med resten men skÀrmen blev röd och det gick inte att fortsÀtta sÄ en personal kom.
DĂ„ kollade han och salladen hade inte registrerats. :bag: Fast det var inte mer med det, han fixade datorn och sen gick det att scanna allt.
PÄ den affÀren Àr jag typ stamkund och nÀr det blir "röd skÀrm" sÄ brukar de oftast bara komma och godkÀnna utan att kolla varorna.
 

Liknande trÄdar

Äldre Det kĂ€nns som att jag tjatar om detta men jag kan inte lĂ„ta bli för jag har verkligen fĂ„tt nog. Jag ber om ursĂ€kt pĂ„ förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 601
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • UppdateringstrĂ„d 29

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp