Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Thaliaste

Trådstartare
Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett långt inlägg, men det kan vara bra att ge lite bakgrund till mina frågeställningar.

I dagarna har ännu ett fall uppmärksammats där domstolen menar att det är lagligt att ha sex med en kvinna som säger nej, för mannen trodde att det betydde ja (enligt artiklarna – har ännu inte läst domen – så ta källan för var den är) då han tyckte sig känna igen ”nejet” från det dominanssex han haft med andra tjejer. Båda parter är alltså överens om att tjejen sa nej och att de INTE pratat om dominanssex innan.

http://www.metro.se/skane/man-frias...ans-desperata-protester/EVHnaj!hTq7yHcCUVcAo/

(paus för spysmiley)


Några andra exempel på samma tema:

En tjej får en vinflaska uppkörd i sig av tre killar, vilka frias eftersom tingsrätten anser att killarna inte förstod att hon inte ville trots att hon knep ihop benen. Domen ändrades dock mot en av killarna i hovrätten, så att han dömdes för gärningen. De friade domarna för medhjälp (den ena av killarna filmade det hela) överklagades inte, så de friade domarna står kvar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779918.ab

Ett flertal killar har sex en efter en med en berusad tjej som ligger inlåst i ett rum utan mobil. Killarna friade eftersom de inte anses behöva förstå att tjejen inte ville ha sex med dem, trots att några av dem erkänt för polisen att de behövt övertala henne eftersom hon först sa nej och sedan legat passiv.

http://konstapelbastian.blogspot.se/2013/09/om-en-gruppvaldtakt-och-en-modig-men.html

Hovrätten sänker kraftigt skadeståndet (till en femtedel av det tingsrätten utdömde) för en kille som lagt ut en film där han och hans dåvarande flickvän har sex eftersom rätten anser att

”Det inte går att bortse från det förhållandet att det inom inte alltför snäva kretsar av befolkningen med tiden har blivit alltmer socialt accepterat att vara mycket öppen och utåtriktad avseende sina sexuella vanor.”

Själva brottet är alltså att han fått det som att framstå som att tjejen var med på det. Domstolen grundar sig i en dompraxis från 1992 som tar ställning till sexfilmer just som kränkningen att framstå som att man vill vara med i en sexfilm – vilket den aktuella domen menar inte ses som lika negativt i samhället idag – snarare än ur integritetssynpunkt. Vare sig smygfilmningen eller att mannen bidragit till spridning av filmen är en del av brottet alltså. Sedan i somras finns det en lag som förbjuder kränkande fotografering som jag antar att sexfilmen hade fallit under idag, men borde inte själva spridningen av filmen också vara ett brott och borde inte kränkningen snarare handla om att någon sprider en film på mig mot min vilja och inte huruvida andra kan tro att jag vill vara porrskådis eller inte?

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/rejalt-sankt-skadestand-uthangd-flicka

------------------

Ja, det finns de som gillar våldsamt sex, det finns de som gillar gruppsex, det finns de som gillar att sprida nakenbilder på sig själv och det är bra att den sexuella normen ifrågasätts och att även tjejer tillåts vara mer utsvävande sexuellt än de fick förr. MEN. När detta innebär att det blir snudd omöjligt att fälla någon för våldtäkt, förtal och vad det nu rör sig om, med motiveringen att ”jamen en del vill ju” eller att ens sexuella handlingar ska vara offentligt material, så känns det faktiskt riktigt olustigt.

Så vad ska man göra?

Jag förstår problemen med samtyckeslag. Bevisbördan i ett rättssamhälle måste naturligtvis alltid ligga hos åklagaren att bevisa att den åtalade är skyldig till brottet, inte att den åttalade ska bevisa sig oskyldig.

Jag förstår också poängen med uppsåt vid brott (= det krävs alltså att du förstår att den andra parten inte vill men utför handlingen ändå, vilket är en vanlig anledning till friande dom. Alla parter i rättegången kan alltså vara överens om vad som faktiskt hänt, att målsägande blev kränkt, att hen inte ville etc, men om åklagaren inte kan bevisa att den åttalade förstod det när denne utförde sin handling så frias denne från brottet).

Jag förstår också att det ”normala” vid sexuella handlingar är att det oftast inte föregår en verbal konversation om vad som ska hända innan det händer, och att det inte är ovanligt att den ena är mer drivande och den andra är mer ”besvarande” och att detta är okej med båda parter.

Jag förstår också att vid förtal (vilket verkar vara det som spridning av nakenbilder och sexfilmer faller under) så är det någon slags ”samhällsnorm” som domstolen ska förhålla sig till, och inte storleken på individens personliga upplevelse av kränkning (i så fall skulle ju brottet och straffet kunna bli väldigt olika beroende på personens egen gräns för kränkningar).

Så går det att hitta en lösning som ställer krav på att parterna i en sexuell handling ska försäkra sig om att alla inblandade är med på det, utan att flytta över bevisbördan på den åttalade från åklagaren.

Och ligger problemet i lagstiftningen eller i tolkningen av den och praxis? Tänker t ex på vilka krav på uppsåt, oaktsamhet och likgiltighet som ställs. Finns det några jurister här som kan jämföra med andra brottstyper?

Det har pratats länge om samtyckeslag, finns det konkreta exempel på hur en sådan lag kan se ut?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag ska klura på ett svar, men spontant måste jag ändå skriva att det är för jäkligt. STACKARS de utsatta kvinnorna. Här ska de bli trampade på, två gånger dessutom… Fy!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag har själv blivit utsatt för "sånt här" dvs sexfilmsspridning, rykten, övergrepp (INTE våldtäkt vill jag poängtera men ofredande/sexuella kränkningar osv).

Det är väldigt många här som vet vem jag är så jag måste få tänka lite om hur jag ska formulera mig och hur mycket jag vill skriva såhär öppet, men kan ge ett "offers" syn på det. Även om jag inte vill se mig som offer.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

1 Dagens lagstiftning är inte på det klara med hur dagens privata o offentliga media spridning fungerar.
En uppdatering vore på sin plats. Ex., det vore att man måste ha en individs skriftliga tillstånd till publicering om man inte har en ansvarig utgivare. Då skulle en privatperson lättare kunna fällas för icke önskvärda fotografier. Samt att detta inte skulle påverka professionella media.

2 Oavsett vilken lagstiftning vi har i detta ämne så kommer det allt som oftast handla om hur a, b eller c upplevt situationen.
Och detta gör det mycket svårt att skräddarsy en lagstiftning

3 Beviskraven kontra den rättssäkerhet båda parterna ha rätt till gör inte det hela lättare.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det intressanta är om frågorna till de inblandade skulle ändra karaktär.

Nu är ju fokusen väldigt stor på offret och vad hon (oftast är det en hon än så länge) sa och inte sa. Vad hon gjorde och inte gjorde. Vad andra har gjort och inte gjort. Osv.

Nu kanske det skulle bli mer tyngdpunkt på den åtalade. "Vad gjorde att du tolkade att du fick ett medgivande?", "Tycker du att det är ett klart och tydligt ja?", "Eftersom kvinnan var berusad hur kan du då ha varit säker på att hon ville?".

Min stora förhoppning är att man skulle lägga tyngden på att mannen faktiskt är skyldig till att verkligen säkerställa att kvinnan vill. Att allt annat än ett klart och tydligt JA faktiskt betyder nej (vilket det självklart skall betyda även idag men det verkar ju inte fungera riktigt).
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det intressanta är om frågorna till de inblandade skulle ändra karaktär.

Nu är ju fokusen väldigt stor på offret och vad hon (oftast är det en hon än så länge) sa och inte sa. Vad hon gjorde och inte gjorde. Vad andra har gjort och inte gjort. Osv.

Nu kanske det skulle bli mer tyngdpunkt på den åtalade. "Vad gjorde att du tolkade att du fick ett medgivande?", "Tycker du att det är ett klart och tydligt ja?", "Eftersom kvinnan var berusad hur kan du då ha varit säker på att hon ville?".

Min stora förhoppning är att man skulle lägga tyngden på att mannen faktiskt är skyldig till att verkligen säkerställa att kvinnan vill. Att allt annat än ett klart och tydligt JA faktiskt betyder nej (vilket det självklart skall betyda även idag men det verkar ju inte fungera riktigt).

Låter ok,men hur ska det fungera i praktiken?

Mannen har ju en försvarare som har betalt för att hjälpa honom. Och det inkluderar ju att svara på rätt sätt utan att ljuga.

Vid ev. rättegång så kommer då mannen att kunna förklara vad det var som gjorde att han trodde......

Och vi är tillbaka vid ruta ett
Under förutsättning att det inte finns fysiska bevis för att våld används.

Det är en svår situation,på ena sidan en svårt traumatiserad och fysiskt o psykiskt skadad person och å andra sidan en person som riskerar att bli oskyldigt(om han är det) fälld för ett av de mest avskydda brotten i samhället.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det intressanta är om frågorna till de inblandade skulle ändra karaktär.

Nu är ju fokusen väldigt stor på offret och vad hon (oftast är det en hon än så länge) sa och inte sa. Vad hon gjorde och inte gjorde. Vad andra har gjort och inte gjort. Osv.

Nu kanske det skulle bli mer tyngdpunkt på den åtalade. "Vad gjorde att du tolkade att du fick ett medgivande?", "Tycker du att det är ett klart och tydligt ja?", "Eftersom kvinnan var berusad hur kan du då ha varit säker på att hon ville?".

Min stora förhoppning är att man skulle lägga tyngden på att mannen faktiskt är skyldig till att verkligen säkerställa att kvinnan vill. Att allt annat än ett klart och tydligt JA faktiskt betyder nej (vilket det självklart skall betyda även idag men det verkar ju inte fungera riktigt).

Ja, jag har inte varit på någon våldtäktsrättegång så jag vet ju inte hur det brukar vara. I media har det ju dock sagts att det är mycket fokus på offret. Men det är väl en självklar fråga att den åtalade ska pressas på hur denne uppfattade tecken på att målsägande ville, det förutsätter jag sker??! Annars är det en dålig åklagare! Sedan förstår jag att det med nuvarande lagstiftning och praxis inte går att fälla utan att åklagaren bevisat att den åtalade förstod att målsägande inte ville, men självklart bör den åttalade få frågorna! Och frågor om hur den åtalade var klädd, tidigare sexuella vanor borde ordförande i rätten avbryta eftersom de inte är relevanta i det aktuella målet. Men går det till så?

I det första exemplet så är det ju ännu märkligare, att den åttalade hänvisar till sex med andra tjejer för att bedöma målsägandes vilja.

Åtminstone i trafikbrott och våldsbrott döms ju personer ibland för oaktsamhet eller likgiltighet. Varför går inte det även vid sexualbrott. Om man inte kan förklara hur man gett den andra parten möjlighet att avbryta, att gå därifrån, att verbalt prata om saken, att ge ett stopp-ord etc., kan man inte då anses likgiltig till den andra partens inställning? Och är det en lagändring som krävs i så fall eller är det en tolkning av beviskrav och praxis av nuvarande lagstifning?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om jag förstått rätt så är det uppsåt inte bara om du verkligen förstått att kvinnan inte ville utan även om du borde förstått att kvinnan inte ville. Rätta mig om jag har fel.

Sen låter den här domen väldigt konstig om det nu inte finns mer bakom än det som står i media. Det låter helt enkelt inte rimligt. Det här måste ju bara till hovrätten!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om jag förstått rätt så är det uppsåt inte bara om du verkligen förstått att kvinnan inte ville utan även om du borde förstått att kvinnan inte ville. Rätta mig om jag har fel.

Ja, så är det ju i alla fall i andra brott. Har du en trasig hastighetsmätare eller om hastighetskylt så SKA du ändå hålla hastigheten. Det spelar ingen roll då om "du höll samma hastighet som alla andra", "det har alltid varit 90 här", "min medpassagerare som är polis sa att det är 90 här" etc. Det spelar ingen roll alltså att du tror att du gör rätt. Det är därför jag tycker att det är så märkligt att det är återkommande att män frias för att "de inte förstod" när det för en utomstående är rätt självklart att de borde varit noga med att förvissa sig om att hon ville. Visst ska man inte fördöma sexuellt utsvävande tjejer, men att en ung tjej verkligen vill ha sex med flera killar en efter en när hon berusad är ensam med personer hon inte känner (varav en har tagit hennes telefon och några dagar försöker sälja den)? Visst kan det vara så att hon faktiskt vill det här, men man har ju en ärthjärna för att inte vara VÄLDIGT noga med att kontrollera att hon vill, ge utrymme för att gå därifrån, hon får ta initiativet etc. Om jag var man skulle jag faktiskt vara upprörd över att samhället anser att jag inte behöver förstå mer av mänsklig kommunikation...

Jag är dock inte jurist, bara en upprörd vanlig medborgare :mad:, så jag vet inte varför man gör så olika bedömningar.

Sen låter den här domen väldigt konstig om det nu inte finns mer bakom än det som står i media. Det låter helt enkelt inte rimligt. Det här måste ju bara till hovrätten!

Ja, jag har sett ganska lite än så länge, vilket väl talar för att det finns mer bakom. Och aftonbladet-/metroartiklar är väl inte direkt okända för att skapa klick-artiklar. Men sett i flödet av liknande händelser så har jag faktiskt tröttnat...

Man kanske skulle sexvägra tills en bättre lagstiftning/tolkning antagits? :sneaky:
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I den här debatten tycker jag den här artikeln av Katarina Wennstam är helt lysande! Hur kan vi ha ett samhälle som verkar anse att män är lite korkade och inte kan hejda sig om tjejen uppmuntrat honom innan?

Jag är kluven runt en samtyckeslagstiftning. Dels anser jag att det riskerar bli ett svårt bevisläge men å andra sidan kan det inte få vara som det är idag!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I den här debatten tycker jag den här artikeln av Katarina Wennstam är helt lysande! Hur kan vi ha ett samhälle som verkar anse att män är lite korkade och inte kan hejda sig om tjejen uppmuntrat honom innan?

Jag är kluven runt en samtyckeslagstiftning. Dels anser jag att det riskerar bli ett svårt bevisläge men å andra sidan kan det inte få vara som det är idag!

Det är ju det, till skillnad från ex trafikmål där det alltid finns fysisk bevisning i form av bromsspår, sladdspår, plåt o personskador.

I ett våldtäktsmål så är det ju så i många fall att mannen/männen ofta medger att man haft sex men att det var med alla parters medgivande.
Kvinnan(det är ju oftast en kvinna) hävdar motsatsen och anklagar...
Och bevisbördan ligger och ska alltid ligga hos den anklagande oavsett om det är en åklagare eller en enskild person.

Då ska det alltså bevisas att det som hände var mot hennes vilja och det ska bevisas så att inget tvivel kvarstår.

Antingen med fysisk bevisning eller en trovärdig story, helst båda.

Naturligtvis är detta kränkande för ett våldtäktsoffer men rättvisan kräver detta och jag ser ingen väg runt detta med bibehållen rättssäkerhet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Då ska det alltså bevisas att det som hände var mot hennes vilja och det ska bevisas så att inget tvivel kvarstår.

Antingen med fysisk bevisning eller en trovärdig story, helst båda.

Fast oftast, åtminstone i de mer extrema fallen som varit uppe i debatten på sistone, så är det ju bedömningen av huruvida tjejen inte var med på det eller inte som är det som leder till friande dom, utan det att killen/killarna inte hade uppsåt, dvs förstod det.

Och i trafikmålen som du tar upp så görs också en prövning av uppsåt, där du oftast inte heller har fysisk bevisning.

Naturligtvis är detta kränkande för ett våldtäktsoffer men rättvisan kräver detta och jag ser ingen väg runt detta med bibehållen rättssäkerhet.

Anser du alltså att man inte ska kunna fällas för våldtäkt så länge man inte erkänner i rätten att man förstod att den andra parten inte var med på det? Som jag skrivit tidigare så förstår jag invändningen om bevisbörda, uppsåt m.m. men ett samhälle där en våldtäktsman aldrig kan fällas för sitt brott om man var ensam med honom under akten känns inte heller så kul...
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Fast oftast, åtminstone i de mer extrema fallen som varit uppe i debatten på sistone, så är det ju bedömningen av huruvida tjejen inte var med på det eller inte som är det som leder till friande dom, utan det att killen/killarna inte hade uppsåt, dvs förstod det.

Och i trafikmålen som du tar upp så görs också en prövning av uppsåt, där du oftast inte heller har fysisk bevisning.



Anser du alltså att man inte ska kunna fällas för våldtäkt så länge man inte erkänner i rätten att man förstod att den andra parten inte var med på det? Som jag skrivit tidigare så förstår jag invändningen om bevisbörda, uppsåt m.m. men ett samhälle där en våldtäktsman aldrig kan fällas för sitt brott om man var ensam med honom under akten känns inte heller så kul...

En person ska inte kunna fällas i ett våldtäkts mål om han inte erkänner eller överbevisas om det.

Förstod han inte så anser han att det inte var våldtäkt alltså ska han överbevisas om detta. Är han ångerköpt och medger att han missuppfattade situationen..ska man då göra som i trafikmål...dela på skulden?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

En person ska inte kunna fällas i ett våldtäkts mål om han inte erkänner eller överbevisas om det.

Förstod han inte så anser han att det inte var våldtäkt alltså ska han överbevisas om detta. Är han ångerköpt och medger att han missuppfattade situationen..ska man då göra som i trafikmål...dela på skulden?

Och eftersom det inte verkar möjligt att bevisa uppsåt så hänger alla våldtäktsmål på den åttalades erkännande.

Hur menar du att man delar på skuld i trafikmål? Antingen leder åtalet till fällande dom eller så inte. Har du kört för fort och erkänner det, så döms du för det utan delande av skuld med någon.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Är han ångerköpt och medger att han missuppfattade situationen..ska man då göra som i trafikmål...dela på skulden?
Ånger spelar inte in alls.

Om han erkänner att han borde ha förstått att det var våldtäkt så spelar det ingen roll om han gråter och ångrar sig, och du tänker "stackars lille våldtäktsman", det gör inte en våldtäkt ogjord.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ånger spelar inte in alls.

Om han erkänner att han borde ha förstått att det var våldtäkt så spelar det ingen roll om han gråter och ångrar sig, och du tänker "stackars lille våldtäktsman", det gör inte en våldtäkt ogjord.

Om han erkänner våldtäkt så är ju beviskravet uppfyllt.

Fast...jag undrar om hans advokat rekommenderar honom att göra detta.För det är ju inte i hans egenintresse.

Och sanningen kanske ligger närmare det här=

-Vi var för berusade båda två, hade vi inte varit det så hade detta aldrig hänt.....


eller?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och eftersom det inte verkar möjligt att bevisa uppsåt så hänger alla våldtäktsmål på den åttalades erkännande.

Hur menar du att man delar på skuld i trafikmål? Antingen leder åtalet till fällande dom eller så inte. Har du kört för fort och erkänner det, så döms du för det utan delande av skuld med någon.

Å ...det händer nog rätt ofta att försäkringsbolagen anser att skulden var delad så kostnaderna ska delas.....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om han erkänner våldtäkt så är ju beviskravet uppfyllt.

Det händer att våldtäktsmän erkänner, ja. Många ljuger förstås, och vissa ljuger nog även inför sig själva, men en del erkänner.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det händer att våldtäktsmän erkänner, ja. Många ljuger förstås, och vissa ljuger nog även inför sig själva, men en del erkänner.
Men om två säger att de är oskyldiga och du vet att en är skyldig.
Du kan sätta dit en men är inte säker på vem..
Låter du båda gå då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp