gå på bogarna?

M

Miranda

vad menas med att hästen går på bogarna? ser folk här och där som skriver de, men jag vet inte vad de betyder. Är de nån som har en film när hästen gör de och inte gör de?
 
Sv: gå på bogarna?

tack, jag trodde jag var ensammast i världen om att inte veta vad de var :angel:
 
Sv: gå på bogarna?

Hästen balanserar upp sig fel, bär största delen av sin vikt på frambenen/bogarna vid ridning. Väldigt framtung, och jobbar inte som den ska med bakbenen under sig.

*urkass på att förklara*
 
Sv: gå på bogarna?

de belastar bogmuskulaturen och går gärna bakom hand, dvs använder inte ryggen och sätter inte under sig ordentligt med bakbenen - obalans, man kanske kan säga att eftersom balansen inte finns i rygg eller i bakdelen så balanserar de upp sig där framme i stället
 
Sv: gå på bogarna?

När hästen bär den mesta vikten på framdelen och blir framtung, ofta tung i handen.

Bild

Bilden är kanske inte superbra, men om man tittar noga ser man att hästen tippar något framåt, bakbenen är ganska långt bak. Baken är högre än manken!
Nej det var inte så bra bild. :p :crazy: Kanske nån som har en bättre? Mer pedagogisk? :D
 
Sv: gå på bogarna?

jag som alltid har trtt att om man tex går på en volt och så typ sticker den ut bogarna sitället för nått!:angel: men hur vet man om hästen går på bogarna när man rider då??:confused: då kan man ju inte se som man gör från marken! på bilden såg jag att hästen "tippade lite framåt" liksom var lite framtung eller vad man ska säga:bow:
 
Sv: gå på bogarna?

jag som alltid har trtt att om man tex går på en volt och så typ sticker den ut bogarna sitället för nått!:angel: men hur vet man om hästen går på bogarna när man rider då??:confused: då kan man ju inte se som man gör från marken! på bilden såg jag att hästen "tippade lite framåt" liksom var lite framtung eller vad man ska säga:bow:

Vad bra att du såg och förstod min bild! :)

Om den "sticker" ut bogen på volt kallas det inte "gå på bogarna". Istället just "sticker ut bogen" eller "skjuter ut bogen" eller likn.

Man känner det på att gången blir stötigare och "hårdare". Man kan få mer "vikt i handen"/hästen tar mer stöd än önskvärt. Man sitter på manken istället för att sitta mitt på en välvd rygg. Bakbenen är oengagerade och tar inte för sig när man skänklar. Man hamnar lite framåtstupa! :idea:
Svårt att förklara med ord... :p Det är en känsla. Ta hjälp av instruktör vore bra, låt hon/han säga när hästen går "på bogarna" och känn efter om du känner nån skillnad! :D
 
Sv: gå på bogarna?

okej tack såå mycket nu ska jag träna på att känna det!:D:bow:
 
Sv: gå på bogarna?

jag kan aldeles lägga ut den PERFEKTA bilden :D
 
Sv: gå på bogarna?

här har vi (jag är ej ryttaren, och hon är vanligtvis väldigt duktig men denna gosse hade inga muskler och kräver VÄLDIGT mycket ben.)

15752683.jpg


som du ser är han väldigt tung i munnen = kräver mer ben något mer buren hand och mer säte.
Annars är han bättre i steget än vad han brukar vara, den lilla segisen.

ett till exempel (jag som rider :o typ 3:e gången eller nått.)
15378085.jpg


tung i handen, jag sitter som en soffpotatis, handen är stumm, benen är som daggmaskar (dvs. obefintliga och påverkar inte ett sheet.)
Han länger frambens aktiviteten för att slippa använda bakdelen villket resulterar i hängmatterygg och bakben som är 20 mil bakom.

det var två olika sorts huvud ställningar, skimmeln är ganska i lod men tung i handen och fuxen krullar ihop sig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gå på bogarna?

*kl*

Fast att en häst går på bogarna tycker jag är lite mer extremt än det mesta som hittills beskrivits! :p
Sen kan det finnas olika grader fram tills hästen börjar lätta fram, olika grader av framtunghet.
"Gå på bogarna" då tänker jag en häst vars bröstkorg och manke har sjunkit ner, ofta är även ryggen sänkt, och det är tydligt att bogarna (framdelen) bär mer vikt än naturligt utan ryttare på ryggen. Om den "bara" är framtung så säger det inte så mycket tycker jag, dom flesta är framtunga större delen av tiden de rids- bara i varierande grad. Och en häst som går med t ex 55% vikt fram och 45% vikt bak skulle jag knappast uppleva som bogtung. En häst som har ca 60-40 skulle man förmodligen uppfatta som bogtung men inte att den "går på bogarna" så som jag definerar det. En häst som går 50-50 brukar vara ganska samlad.

Hur man ser det? Ganska enkelt. Manken är nedsjunken och ekipaget ser ut att vara i framåtlut, den har inte mycket vikt bak och ser ofta högre ut bak än fram, man kan se att musklerna vid bogarna jobbar rejält och ofta är halsen spänd i samband med det eftersom hästen håller balansen med hals och huvud i det läget.
 
Sv: gå på bogarna?

Jag har ett perfekt exempel.

jasmineoandean4.jpg


När man rider vill man få känslan av att man rider i uppförsbacke. Alltså hästen ska gunga bakåt och sätta sig lite på bakbenen så att man får upp bogarna.

Hästen på min bild.
Hur tycker du den ser ut att ridas. Uppför eller nerförsbacke?
 
Sv: gå på bogarna?

jag som alltid har trtt att om man tex går på en volt och så typ sticker den ut bogarna sitället för nått!:angel: men hur vet man om hästen går på bogarna när man rider då??:confused: då kan man ju inte se som man gör från marken! på bilden såg jag att hästen "tippade lite framåt" liksom var lite framtung eller vad man ska säga:bow:

Den hästen jag red som var framtung märktes det på genom att man fick känslan av att han skulle stupa med nosen i backen om man släppte efter på tyglarna, och att bakbenen bara var något som hängde och slängde i samma område som hans svans... :D:rofl:

Ja, han var väldigt framtung i början och hängde sig rejält i handen, blev bättre efter några månaders tragglande. Att hästen dessutom var stor och tung (770kg) gjorde honom inte direkt mer lättarbetad innan han fick rätt muskler (trots att jag är 178 lång så hade jag svårt att komma åt honom.:smirk:

Hade för mig att jag hade bilder på honom både före och efter i datorn, men hittar bara "efter-bilderna" nu...

Här är han 5 månader efter han kom till mig, kanske ngt framtung fortfarande, men väldigt lite i jämförelse...

DCP01146.jpg
 
Sv: gå på bogarna?

Känslan man får när hästen går på bogarna är att den "ramlar" framåt och liksom tar emot sig med frambenen i varje steg och att den hänger i handen. Tryck på med skänkeln o lätta i handen så känns skillnaden.
 
Sv: gå på bogarna?

Alla: tack så mycket!:bow:
lamagga: tack tänkte precis fråga hur man gjorde för att få hästen att sluta gå på bogarna! hihi nu har jag lärt mig nått!
detta har inte med tråden att göra men vill bara berätta att jag red en ponny i form nästan hela lektionen på ridskolan igår!= stolt!:D och drt kändes inte som den gick på bogarna!:D
 
Sv: gå på bogarna?

tack så mycket där såg man tydligt att den går i nedförsbacke!:D
 
Sv: gå på bogarna?

Ja, det ska alltså inte kännas eller se ut sådär.
Hästen på bilden var extremt framtung :)
 
Sv: gå på bogarna?

Kom på att vi kan göra det ännu lite intressantare här.
Två bilder från samma ridpass, här har hästen tappat all ryggverksamhet, ryggen svänger som en båge mellan där jag sitter och upp mot rumpan, syns tydligt. Bakbenen är långt bakom oss.
ridning079_edited.jpg


Och här, bara några steg senare har vi fått med oss ryggen igen, syns tydligt på att rygglinjen är mycket rakare, han bär miig mycket bättre.. Bakbenen tramper mer in under kroppen.
ridning072_edited.jpg




Hittade ännu bättre bilder men länkar för att inte göra tråden för "tung" för modem:are.
Tappat all ryggverksamhet, använd ländtäcket som jämförelse. Han har också tappat kontakten med bettet och bakbenen är en mil bakom oss...
http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/2007/?action=view&current=lydnad021_edited.jpg

och här har vi med oss ryggen.
http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/2007/?action=view&current=lydnad022_edited.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
787
Senast: EZMK
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp